قصه‌گویی جذاب‌ترین و ارزان‌ترین ابزار تربیتی است
کد خبر: 4183149
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
فلاح:

قصه‌گویی جذاب‌ترین و ارزان‌ترین ابزار تربیتی است

رئیس بیست‌و‌پنجمین جشنواره قصه‌گویی با اشاره به اینکه 286 قصه در قرآن کریم وجود دارد، افزود: قصه‌گویی ارزان‌ترین، جذاب‌ترین، مؤثرترین ابزار تربیتی است و همچون صدای بزرگترها در ذهن انسان ماندگار خواهد شد.

فرهاد فلاح، رئیس بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، فرهاد فلاح، رئیس بیست‌و‌پنجمین جشنواره قصه‌گویی، امروز، 29 آبان، در مراسم اختتامیه مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، که در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد، با بیان این مطلب که باید سمت و سوی راه‌اندازی آکادمی قصه‌گویی و تولید محتوا در این حوزه حرکت کرد، اظهار کرد: 350 شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در این جشنواره شرکت کردند. در یک ماه آینده بخش‌های ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی با بیان این مطلب که ایران و سوئد در برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی در جهان پیشتاز هستند، ادامه داد: امسال جشنواره با نام سردار شهیر سلیمانی نامگذاری شده بود که این امر باعث شد 17 هزار نفر اثر ارسال کنند که رکورد جدیدی ثبت شد. امیدست با پیش‌بینی‌های لازم شاهد بالندگی این جشنواه باشیم.

فلاح تصریح کرد: 286 قصه در قرآن کریم وجود دارد، اما با این وجود هدایت و تربیت انسان‌ها سخت‌ترین کار در هستی است. قصه‌های قرآنی و سایر قصه‌ها می‌تواند پایه تمام هنرها و محتواها باشد. از دل قصص مختلف فیلم‌نامه، رمان، تابلوهای هنری و ... تولید می‌شود. قصه‌گویی ایرانی ثبت ملی شده و درصدد ثبت جهانی هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به توسعه تکنولوژی و اشتیاق کودکان و نوجوانان به استفاده از تکنولوژی، اضافه کرد: سرعت، ویژگی علم نوین در این عرصه بود و باعث کاهش تمرکز و دقت جامعه هدف می‌شود. تلاش ما براین است تا قصه‌گویی را عمومی کرده و بار دیگر به فضای خانه‌ها و مدارس بازگردانیم. قصه‌گویی ارزان‌ترین، جذاب‌ترین، مؤثرترین ابزار تربیتی است و همچون صدای بزرگترها در ذهن انسان ماندگار خواهد شد.

وی شرکت معلمان ابتدایی در دوره‌های قصه‌گویی را یکی از مذاکرات صورت گرفته با آموزش و پرورش عنوان کرد و با بیان این مطلب که قصه‌گویی امکان ارتقای تمرکز و الگودهی به کودکان و نوجوانان را دارد، افزود: قصد ما براین است که قصه‌گویی را در عرصه‌های اجتماعی ارائه دهیم و به همین منظور تمام برگزیدگان استانی تا زمان برگزاری جشنواره ملی باید حداقل 5 اجرا در مدارس، پارک‌ها و ... داشته باشند.

فلاح با بیان این نکته که شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها باید در حوزه معماری شهری با محوریت قصه‌گویی گام بردارند، اظهار کرد: امیدواریم شاهد بروز شهرهای خلاق در عرصه قصه گویی باشیم گفت: تحقق این مهم نیازمند اقداماتی توسط مسئولین استانی و شهری در این حوزه است.

وی استان مرکزی را یکی از گزینه‌های برگزاری جشنواره ملی و بین‌المللی دانست و افزود: نامزد بودن استان مرکزی حاکی از توجه مسئولان به این امر دارد و مذاکره کردیم تا دبیری بخش علمی را در این استان داشته باشیم. هفته گذشته نیز استان یزد به‌عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی انتخاب و دبیرخانه دائمی قصه‌گویی در خانه مرحوم آذر یزدی راه‌انئازی شد. همچنین باشگاه ملی قصه‌گویی تأسیس شد و به زودی نیز باشگاه داوران تأسیس می‌شود.

فلاح افزایش ضریب رسانه در بخش قصه‌گویی را یکی از طرح‌های اجرایی بیان و اضافه کرد: بخش‌های مختلف جشنواره از شبکه ملی پخش شده و دو شبکه «نهال» و «پویا» نیز ویژه‌برنامه‌هایی در این حوزه دارند. شب یلدا نیز جشنواره بین‌المللی از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در حال حاضر نیز تولید برنامه قصه‌گویی از نوروز تا پایان تابستان از شبکه‌های صدا‌و‌سیما در دستور کارست.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با تأکید بر معرفی مفاخر با استفاده از ابزار قصه‌گویی، ضرورت معرفی شخصیت حضرت امام(ره) در راستای آشنایی کودکان و نوجوانان با ابعاد شخصیتی آن حضرت را خواستتر شد و گفت: مدیران کل کانون‌های پرورشی خواسته‌ایم روزهای پنج‌شنبه و جمعه در ساعاتی خاص در پارک‌ها برنامه قصه‌گویی داشته باشند. اجرای این برنامه نیازی به هزینه نداشته و با برنامه‌ریزی قابل اجراست.

انتهای پیام
captcha