عضویت 12 میلیون نفر در کتابخانه‌های عمومی کشور
کد خبر: 4183517
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷

عضویت 12 میلیون نفر در کتابخانه‌های عمومی کشور

مشاور معاون توسعه در امور مشارکت‌ها و انجمن های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به رشد 54 درصدی کتابخانه‌های سیار در کشور، بیان کرد: 12 میلیون و 300 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

امیر یاری، مشاور معاون توسعه در امور مشارکت‌ها و انجمن های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، امیر یاری، مشاور معاون توسعه در امور مشارکت‌ها و انجمن های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امروز، اول آذر، در مراسم تجلیل از کتابداران و فعالان این عرصه که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، هفته کتاب‌و‌کتابخوانی را به فعالان این عرصه تبریک گفت و اظهار کرد: این هفته بهانه‌ای برای بزرگداشت فعالیت‌های انجام شده در این عرصه است.

وی به جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در غزه و به شهادت رسیدن شمار بسیاری از زنان و کودکان فلسطینی، اشاره کرد و  ادامه داد: امروز شاهد یکی از فجیع‌ترین جنایات تاریخ و نسل‌کشی انسان‌های پاک و بی‌دفاع هستیم. مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی به رشادت رزمندگان حماس درود فرستاده و با مردمان بی‌گناه ابراز همدردی می‌کند. امیدست به زودی شاهد نصرت فلسطین و نابودی اسرائیل باشیم.

یاری مطالعه و کتابخوانی را یکی از سفارش‌های دین مبین اسلام دانست و تصریح کرد: اهمیت پرداختن به مقوله فرهنگ، کتاب و کتابخوانی در نظام مقدس جمهوری مورد تأکید مقام معظم رهبری است و ایشان به کرات در این رابطه بیاتی ایراد فرمودند که سرلوحه امور قرار می‌گیرد.

وی با بیان این مطلب که کتاب و کتابخوانی همواره نقشی مهم و اساسی در تاریخ و پیشرفت تمدنی و معنوی بشر داشته است، گفت: هرجایی از تاریخ که پیشرفتی تمدن‌ساز در حوزه‌های مختلف برای انسان به ارمغان آورده است ردپایی از کتاب در آن مشاهده می‌شود. با توجه به تاریخ به دست آمده و تأکید بزرگان دینی اهمیت کتاب بر کسی پوشیده نبوده و نخواهد بود.

یاری ادامه داد: نها کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی کاملاً فرهنگی، سرزنده، پویا، دارای برنامه و با هویتی اسلامی - ایرانی است. این نهاد فرهنگی در جامعه اثرگذار و نافذست و وظیفه آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و مروج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را برعهده دارد.

فعالیت سه هزار و 746 باب کتابخانه در کشور

این مقام مسئول در تشریح وضعیت این نهاد فرهنگی بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیش از سه هزار و 746 باب کتابخانه عمومی شامل 2 هزار و 756 کتابخانه نهادی، 838 کتابخانه مشارکتی، 32 باب کتابخانه مستقل، 120 سالن مطالعاتی و با بیش از دوازده میلیون و 300 هزار نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی به‌عنوان بزرگترین شبکه فرهنگی کشور و  متولی اصلی ترویج فرهنگ مطالعه شناخته می‌شود.

یاری به رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: امروز نگاه به کتابخانه‌های عمومی تغییر کرده و فعالیت‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته است. رویکرد فعالیتی این نهاد امروز در 60 حوزه تعریف شده و در بخش توانمندسازی، غنی‌سازی اوقات فراغت ویژه کودکان و نوجوانان و ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم گام‌های مؤثری برداشته شده است.

وی اضافه کرد: امروز شاهد تغییر جایگاه این نهاد از حیث ملی، نگاه مسئولان و مردم و ارتقای جایگاه آن در عرصه بین‌المللی هستیم. نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران در منطقه رتبه اول و بین 20 کشور اول دنیا قرار دار د. با توجه به تأکیدهای رئیس‌جمهور عدالت فرهنگی ایجاد و افزایش دسترسی عموم مردم در اقصی‌نقاط کشور به منابع کتابی در اولویت قرار دارد.

یاری ادامه داد: با حمایت دکتر رئیسی و دکتر اسماعیلی از حوزه فرهنگ و کتابخانه‌های عمومی، نهضت تکمیل، ساخت و بهره‌برداری از کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها و توسعه شبکه کتابخانه‌های سیار در راستای خدمت به روستاییان و مناطق کم‌برخوردار شاهد رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای هستیم. افزایش 64 باب کتابخانه عمومی و افزایش 54 درصدی تعداد کتابخانه‌های سیار و تأمین منابع از جمله خدمات ارائه شده است.

مشاور معاون توسعه در امور مشارکت‌ها و انجمن های‌نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان از خدمات و تلاش‌های کتابداران در کشور تشکر کرد و افزود: کتابخانه‌ها امروز پایگاه فرهنگی و اجتماعی هستند و با انجام خدمات متنوع گامی مؤثر در ارتقای سطح علمی مردم دارند.

انتهای پیام
captcha