«محفل» و حال خوشی که نصیب مخاطب شد
کد خبر: 4184958
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
ایکنا گزارش می‌دهد

«محفل» و حال خوشی که نصیب مخاطب شد

برنامه قرآنی «محفل» شامگاه چهارشنبه، هشتم آذرماه در مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار شد و آنچه نظر هر مخاطب قرآنی را به خود جلب می‌کرد، حضور گسترده و غیرقابل تصور مردم استان مرکزی با هر نوع پوشش و دیدگاهی بود.  

استاد احمد ابوالقاسمی و حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، عوامل برنامه قرآنی «محفل» از جمله حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، حامد شاکرنژاد، احمد ابوالقاسمی و حسنین‌الحلو با اجرای نجم‌الدین شریعتی شامگاه چهارشنبه، هشتم آذرماه در مصلای بیت‌المقدس اراک حضور یافته و به اجرای پرداختند.

وقتی پای قرآن به میان باشد گویی پای اهل‌ بیت(ع) در میان است و موکب‌داران موکب‌های خود را بار دیگر این بار به عشق کلام وحی برپا می‌کنند. بوی فتیر محلی، آش عدس، چای و شیرینی و... برپا شده بود تا از مهمانان حریم امن الهی پذیرایی کنند. کمی آن سو تر خادم رضوی را شاهد بودیم که به حاضران با رویی گشاده خوشامدگویی گفته و آنان را راهنمایی می‌کردند.

غرفه‌های قرآنی برپا شده بودند تا هر یک فعالیت‌های قرآنی خود را به سمع و نظر مردم برسانند که از آن جمله می‌توان به گروه قرآنی «مرآت»، مؤسسه قرآنی «منتظران موعود»، مؤسسه قرآنی «عصر ظهور»، خیزش 10 میلیون حفظ قرآن اشاره کرد. آنچه نظر هر مخاطب قرآنی را به خود جلب می‌کرد، حضور گسترده و غیرقابل تصور عامه مردم با هر نوع پوشش و دیدگاهی است.  

برنامه محفل به میزبانی استان مرکزی و شهر اراک، ساعت 19:15 دقیقه با تلاوت محمدسجاد سالاری، قاری نوجوان اراکی تبعه کشور افغانستان و با حضور آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌ فقیه، آیت‌الله محسن اراکی، عضو خبرگان رهبری، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار و جمع کثیری از مسئولان آغاز شد و پس از ادای احترام به سرود جمهوری اسلامی، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان در جایگاه قرار گرفته و آیاتی از سوره مبارکه «نور» و سوره مبارکه «کوثر» را تلاوت کرد.

«محفل» زیبایی‌های قرآن را به تصویر کشید

احمد ابوالقاسمی، در بخشی از این برنامه گفت: برنامه محفل توانست جایگاه قرآن را در جامعه و بین مردم به تصویر کشد. این برنامه زیبایی‌های کلام وحی را به تصویر کشیده و زمینه‌ساز شکوفا شدن استعدادها شد.

احمد ابوالقاسمی

وی به سفری با آیت‌الله دری نجف‌آبادی به مکه مکرمه اشاره و تصریح کرد: در این سفر کفش‌هایم را برداشته بودند و مجبور بودم پیاده تا محل اقامت بروم. آقای دری به محض دیدن پای بدون کفش ماجرا را پرسید و بنده نیز برای ایشان شرح دادم، بلافاصله دمپایی خود را به من هدیه داد و اول من نپذیرفتم، اما اصرار کرد و گفت: جایگاه قاری قرآن والاست و در شأن قاری نیست با پای برهنه برود. این نوع رفتارها و برخوردها نشان از جایگاه و بزرگی این افراد دارد.

در ادامه این برنامه قرآنی مسعود اکبری، حافظ کل قرآن و دارنده مدرک درجه یک حفظ قرآن به ارائه گزارشی کوتاه از عملکرد قرآنی خود در 12 سال اخیر پرداخت و اظهار کرد: در این مدت موفق شدم 50 حافظ کل قرآن تربیت کنم. در ادامه این قسمت از برنامه شکوفه صباغی، دانشجوی دکترای فیزیک، مبینا شیخی، دانشجوی پزشکی، محمدصالح امیدی، رتبه یک کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، محمدحسین رضایی، سندروم داون و حافظ 15 جزء به سؤالات مطروحه پاسخ دادند. همچنین اجرای برنامه از سوی حنانه خلفی، حافظ کل قرآن و پاسخ به سؤالات داوران از دیگر برنامه‌های درنظر گرفته شده بود.

مقام معظم رهبری؛ مهم‌ترین حامی جامعه قرآنی

حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی کشورمان نیز در ادامه برنامه به اجرای برنامه با حسنین‌الحلو پرداخت و اظهار کرد: در همان زمان پخش برنامه مقام معظم رهبری برنامه را مشاهده فرموده و دست‌اندرکاران برنامه را جهت هرچه بهتر برگزار کردن آن مورد تشویق قرار دادند.

وی مقام معظم را یکی از مهم‌ترین حامیان جامعه قرآنی دانست و اضافه کرد: حال خوب و حال شاد یکی از ویژگی‌های برنامه محفل است. این برنامه قرآنی ثابت کرد که با قرآن نیز می‌توان شاد بود و این حس خوب را در سفرهای مختلف به استان‌ها و حتی کشورهای دیگر دریافت کردیم.

برنامه محفل در اراک

برگزاری مراسم بزرگ خوب است، اما کارکرد جلسات خانگی قرآن را ندارد

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) که فرمودند: «نوِّرُوا بُيُوتَكُمْ بِتِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ وَ لاَ تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً كَمَا فَعَلَتِ اَلْيَهُودُ وَ اَلنَّصَارَى صَلَّوْا فِي اَلْكَنَائِسِ وَ اَلْبِيَعِ وَ عَطَّلُوا بُيُوتَهُمْ فَإِنَّ اَلْبَيْتَ» استناد کرد و افزود: خانه‌های خود را به نور قرآن منور کرده و خانه‌ای که در قرآن تلاوت نشود به قبرستان تبدیل خواهد شد. خانه فقط خوابگاه و آشپرخانه نیست، بلکه محلی برای عبادت و تلاوت آیات الهی است.

وی ضرورت برگزاری جلسات خانگی قرآن را متذکر شد و افزود: برگزاری مراسم‌ بزرگ و متعدد مطلوب است، اما کارکرد جلسات خانگی قرآن را ندارد.

خبرنگار ایکنا از استان مرکزی در رابطه با نحوه برگزاری این برنامه قرآنی با تنی چند نفر از حاضران گفت‌و‌گویی انجام داده است که تقدیم می‌شود.

حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان

جبران فاصله ایجاد شده بین جوانان و قرآن بر عهده مسئولان است

خدیجه درگاهی، خادمیار آستان قدس رضوی به ایکنا گفت: بنده از طریق آستان قدس متوجه برگزاری این برنامه شدم و جای خالی چنین برنامه‌هایی را در استان خالی می‌بینم. جوانان امروز نیاز به تعلیم و تربیت دینی دارند. حضور نوجوانان و جوانان در این برنامه‌ها به انتخاب راهشان بسیار کمک می‌کند.

وی توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه را متذکر شد و افزود: مسئولان اجازه کمرنگ شدن فعالیت‌های قرآنی را ندهند. برگزاری این برنامه‌ها باید تداوم و با نظم بیشتری انجام شود. بهتر است برنامه‌ها در مساجد و مدارس اجرا شود تا اثرگذاری آن بیشتر باشد. نسل جوان ما مقداری از قرآن فاصله گرفتند و جبران این فاصله بر عهده متولیان امر قرآن است.

برگزاری تک‌برنامه‌های قرآنی به جریان‌سازی ختم نمی‌شود

فاطمه ابوالقاسمی، حافظ کل قرآن و خانه‌دار بیان کرد: جای این برنامه‌ها در استان بسیار خالی است. برنامه محفل را در طول ماه مبارک رمضان با خانواده مشاهده کرده و فرزندانم از اجرای داوران و تلاوت حافظان و قاریان لذت می‌بردند. کودکان و نوجوانان برای بودن در این مسیر نیاز به انگیزه و تشویق دارند که از این مهم نباید غافل شد.

وی با بیان اینکه در همه حال باید مشوق کودکان و نوجوانان به حرکت در مسیر قرآن باشیم، از مسئولان فرهنگی و قرآنی خواستار حمایت هرچه بیشتر از فعالیت‌های قرآنی شد و ادامه داد: اجرای برنامه و طرح باید ادامه‌دار باشد، چراکه برگزاری تک برنامه هیچ فایده‌ای ندارد و جریان‌سازی که انتظار داریم محقق نخواهد شد.

حرمت خون شهدا پاس داشته شود

قمرتاج خلیلی، مادر شهید سجاد یعقوبی نیز از حضور عوامل محفل در استان ابراز خرسندی کرد و گفت: شرکت مردم در این برنامه غیرقابل تصور بود و گمان نمی‌کردم استقبال چنین باشکوهی صورت گیرد. حضور مردم وظیفه مسئولان را سنگین‌تر می‌کند، چراکه مردم ثابت کردند اگر برنامه‌ای عامه‌پسند باشد حتما شرکت حداکثری خواهند داشت.

قمرتاج خلیلی، مادر شهید یعقوبی

وی ادامه داد: فرزندان ما برای حفظ آب و خاک میهن رفتند و انتظاری هم از مسئولان نداریم، چراکه رضای خدا برای ما بیش از هرچیز دیگری حائز اهمیت است، تنها انتظار ما این است که حرمت خون پاک شهدا پاس داشته شود. تربیت دینی کودکان و نوجوانان کشورمان از دیگر انتظاراتی است که داریم و فعالان امر قرآن از جمله جامعه قرآنیان و متولیان سهم بیشتری در این تربیت دارند.

متولیان امر قرآن برای تربیت نسل قرآنی وارد میدان شوند

سمیه صالحی، خانه‌دار نیز به ایکنا گفت: بنده از طریق یکی از دوستان متوجه برگزاری این برنامه شدم. انتظارها بر این است که برای برگزاری این مراسم تبلیغات گسترده‌تر صورت گیرد. از نگاه بنده تبلیغات کم بود و حتی تعداد بنرهای درنظر گرفته شده کفایت نمی‌کرد. ما از برگزاری برنامه‌های مهم در شهر مطلع نمی‌شویم و حتی صدا‌و‌سیمای مرکز استان نیز در اطلاع‌رسانی برنامه‌ها کوتاهی می‌کند.

وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های قرآنی فقط نباید به چنین برنامه‌های بزرگی محدود شود. خانواده‌ها برای داشتن فرزندانی قرآنی نیاز به مدارس و مساجد قرآنی دارند. اکثر خانواده‌ها با رسم و شیوه‌های تربیت فرزند قرآنی آشنا نیستند؛ از این‌رو شایسته است مربیان و متولیان وارد میدان شده و ما را حمایت کنند.

برنامه قرآنی محفل شامگاه چهارشنبه، هشتم آذرماه با حضور بسیار گسترده مردم قرآن‌دوست استان مرکزی به میزبانی اراک به پایان رسید. انتظارها بر تداوم برگزاری این برنامه‌ها با حضور چهره‌های نام‌آشنای قرآنی است. خانواده‌ها به دلیل عدم آشنایی با روش‌های تربیت فرزند و از سوی دیگر حجم مطالب خوب و بد در فضای مجازی نمی‌توانند به‌تنهایی و به سلامت از این مسیر پرپیچ‌و ‌خم عبور کنند؛ از این‌رو مسئولان در تدارک برنامه‌های قوی در محلات، مدارس و مساجد باشند تا در سال‌های نه‌چندان دور شاهد توسعه فرهنگ قرآن در جامعه باشیم.

انتهای پیام
captcha