فرهنگ خاستگاه تحولات جامع و بنیادین است
کد خبر: 4186555
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
وزیر ارشاد:

فرهنگ خاستگاه تحولات جامع و بنیادین است

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه تمام فعالیت‌ها از جمله فرهنگ و هنر باید به سمت مردمی‌سازی حرکت کند، اظهار کرد: فرهنگ، خاستگاه تحولات جامع و بنیادین و دارای شرایطی است که باید همه را در کنار هم تعریف کرد.

محمدمهدی اسماعیلی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر پنج‌شنبه، ۱۶ آذرماه، در مراسم آیین افتتاح و بهره‌برداری از مجتمع آموزشی، هنری و رسانه‌ای «ماهور»، از ایجاد این مجتمع فرهنگی در استان ابراز خرسندی کرد و گفت: با راه‌اندازی این مجتمع، مرکزی جدید و کاربردی به مجموعه‌های فرهنگی استان افزوده می‌شود.

وی ضرورت تغییر نگاه در حوزه فرهنگ را متذکر شد و ادامه داد: بدون اصلاح این نگاه شاهد ایجاد هیچ تغییری نخواهیم بود. بدون شک فرهنگ، خاستگاه تحولات جامع و بنیادین است. اگر فرهنگ و توجه به این امر مهم نباشد بعید است شاهد رقم خوردن اتفاقات مهم در پیشبرد فعالیت‌ها باشیم. فرهنگ دارای شرایط و اقتضائاتی است که باید همه را در کنار هم تعریف کرد.

اسماعیلی فرهنگ را حوزه‌ای هم‌افزا خواند و تصریح کرد: برای رسیدن به اجماع نخبگانی روی مفاهیم اصلی و محورهای مهم پیشرفت، باید اشتراک ذهنی بین تمام عوامل و دست‌اندرکاران وجود داشته باشد. در سایه این اجماع اقدامات ماندگار با اثرگذاری مطلوب شکل خواهد گرفت، اما اگر این اجماع نباشد، حرکت ماندگاری نیز رقم نخواهد خورد.

معنای عام «فرهنگ»

به گفته وی فرهنگ به معنای عام پیش از آنکه نیاز به زیرساخت در امور عمرانی و فنی داشته باشد، مستلزم فکر است؛ چراکه این زیرساخت‌هاست که افراد را برای هدفی متعالی پیش می‌راند. داشتن سعه‌صدر، به‌ رسمیت شناختن تفاوت‌ها، محدود نکردن سلایق، تحمل، فداکاری، آزادی اندیشه و نقد از جمله مواردی است که قبل از هر اتفاقی در حوزه علم و فرهنگ باید ایجاد شود. تصمیم‌گیران در رده‌های مختلف محلی، شهرستانی، استانی و کشوری باید با این نگاه برنامه‌ریزی کنند.

اسماعیلی با اشاره به شعار دولت، اظهار کرد: قبل از ورود به بحث‌های مدیریتی و اجرایی با آقای رئیس‌جمهور در مورد ایده مرکزی دولت صحبت کردیم. پس از اظهارنظرهای بسیار به آن رسیدیم که باید تمامی فعالیت‌ها را به سمت مردم هدایت و مردمی‌سازی را در حوزه هنر و فرهنگ ایجاد کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تکمیل سخنان خود گفت: حکمرانی نوین فرهنگی در چهل سال دوم بر مبنای همین محورها اتفاق افتاد تا دستگاه‌های حاکمیتی با هم‌افزایی وظیفه تسهیلگری، هدایت و نظارت را عهده‌دار و حلقه میانی از جمله انجمن‌های مردمی، اصحاب رسانه، گروه‌های نمایشی، هنری، تشکل‌های دانشجویی متصدی فعالیت‌های فرهنگی باشند. انجام این امور مستلزم این است که این بحث چه میزان در بدنه مدیریتی کشور جریان داشته باشد.

پرهیز از حصارکشی در مسیر پیشبرد اهداف

اسماعیلی پرهیز از حصارکشی و نگاه دستگاهی برای پیشبرد اهداف را متذکر و با بیان این مطلب که این اقدام در سطح کلان کشور آغاز شده است، اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف برگزاری جلسات هفتگی با مدیران فرهنگی در راستای هم‌افزایی تشکیل می‌شود تا با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها، اقدامات مشترک صورت گیرد. آماده‌سازی زیرساخت‌ها در راستای هم‌سو شدن محتوا و فکر با بیانیه گام دوم انقلاب مدنظر است.

وی در رابطه با احداث دهکده‌های خلاق هنری در کشور نیز بیان کرد: اقداماتی برای تأسیس دهکده خلاق فعالیت‌های هنری در قشم انجام شده است و برخی استان‌ها نیز در این راستا اعلام آمادگی کردند. همچنین قرار بر این است با همکاری جهاددانشگاهی در پردیس تهران این دهکده ایجاد شود.

اسماعیلی توجه به پیشرفت‌های فضایی و زیرساخت‌های فرهنگی کشور را ضروری توصیف کرد و گفت: 10 هزار میلیارد از اعتبارات عمومی دولت در قالب سفرهای استانی در راستای تکمیل این زیرساخت‌ها لحاظ شده است. مجتمع فرهنگی - هنری تالار اراک با 93 درصد پیشرفت تحولی بزرگ در کشور است.

وزیر فرهنگ به احداث مجتمع آموزشی، هنری و رسانه‌ای «ماهور» نیز اشاره و تصریح کرد: احداث چنین مرکزی که با تلاش نهادهایی همچون جهاددانشگاهی، پارک علم و فناوری و... به بهره‌برداری رسیده است نشان از پررنگ کردن بخش مردمی در بخش فرهنگی دارد. ما مکلف به حمایت از تمامی انجمن‌ها از جمله هنرهای تجسمی، انجمن‌های ادبی، کانون‌های فرهنگی و هنری به‌ویژه قرآنیان هستیم.

اسماعیلی از فراهم‌آوری برنامه‌ای کامل در راستای اجرای نظریه حکمرانی نوین فرهنگی خبر داد و افزود: قرارگاه شهیدآوینی با نگاه به استان‌ها تشکیل شده است. هزار میلیارد تومان برای حمایت از طرح‌های محتوایی در نظر گرفته شده است. همچنین تسهیلاتی با استفاده از صندق نوآوری، شکوفایی و اعتباری هنر در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در پایان با ذکر این مطلب که هنر و فرهنگ برای رشد و توسعه باید با اقتصاد گره بخورند و شایسته نیست هنرمندان در مباحث اولیه زندگی با مشکل مواجه باشند، اظهار کرد: سند تحول دولت دارای 37 سرفصل است که اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی یکی از آنان است. ما در وزارتخانه به عنوان متصدی و متولی فرهنگ در کشور خود را موظف به این مسئولیت می‌دانیم.

انتهای پیام
captcha