بهره‌‌مندی از ظرفیت مردم زمینه‌ساز گسترش فرهنگ تدبر در قرآن است
کد خبر: 4186688
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۷
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

بهره‌‌مندی از ظرفیت مردم زمینه‌ساز گسترش فرهنگ تدبر در قرآن است

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: ظرفیت مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی باعث توسعه تدبر بین عموم مردم به ویژه جوانان خواهد شد. برای رسیدن به این مهم مساجد، هیئات مذهبی، مؤسسات، خانه‌های قرآنی و حتی آموزش و پرورش در اولویت کاری قرار گرفتند.

حجت الاسلام اسماعیل شریفی، رئیس اداره قرآنی تبلیغات اسلامی مرکزی

حجت‌الاسلام اسماعیل شریفی، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت توجه و تأکید به توسعه فعالیت‌های قرآنی را متذکر شد و گفت: در همه حال مکلف هستیم تا تلاوت قرآن را گسترش داده و از این طریق کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتری را جذب این فعالیت‌ها کنیم.

وی ضمن تکریم و تقدیر مردم از حضور در برنامه قرآنی «محفل» اظهار کرد: بدون شک با برگزاری این برنامه قرآنی گردهمایی مردمی و جمع شدن چهره‌های قرآنی در کنار هم رقم خورد. برگزاری چنین طرح‌هایی به فعال‌تر شدن طیف و گروه‌های قرآنی منتج می‌شود؛ از این‌رو باید قدر این طرح و برنامه‌ها را دانست و از آن برای رشد و توسعه فرهنگ قرآنی استفاده کرد.

شریفی نگاه ویژه به شهرستان‌ها را از اهم برنامه‌های اداره قرآن استان دانست و اضافه کرد: حضور جدی در شهرستان‌ها و روستاهای دارای ظرفیت از جمله برنامه‌هایی است که در نظر گرفته شده است. رویکرد و نگاه ما به مؤسسات و خانه‌های قرآنی فعال پرداختن به مباحث نظارتی و حمایتی است. امید است با نگاه جدید بتوان اقدامات مؤثری انجام داد. امیدواریم با اجرای این طرح اگر مؤسسه یا خانه قرآنی که در حال تعطیل شدن است، احیا شود.

وی استفاده و دعوت از نخبگان قرآنی در جهت ارائه طرح و ایده را از دیگر برنامه‌های تعریف شده عنوان کرد و ادامه داد: از فعالان قرآنی صاحب ایده و طرح‌های قرآنی نهایت استفاده شده و با آغوش باز از تمام طرح‌ها استقبال می‌کنیم. هدف همه ما ابلاغ کلام وحی و اشاعه فرهنگ الهی و تحقق این مهم مستلزم همفکری و ارائه ایده‌های کاربردی است.  

برگزاری دوره‌های تخصصی در مرکز استان و به‌ویژه شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که شریفی به آن اشاره کرد و افزود: بر این باوریم که برای داشتن نیروهای قوی قرآنی باید تعامل و هم‌افزایی داشت؛ از این‌رو برای تربیت نیروهای متخصص باید همدل باشیم.

فعالیت‌های قرآنی مردم‌محور دنبال می‌شود

این مقام مسئول مردمی‌سازی و مردم‌محور بودن فعالیت‌های قرآنی را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: باید قرآن را در بطن زندگی عموم مردم، حتی آنانی که انس کمتری با این مصحف شریف دارند، وارد کرد. مهم‌ترین بحث در این رابطه تدبر در کلام وحی است. برای تحقق این مهم اجرای طرح‌های مختلف در کشور از جمله «مستورا» در دستور کار قرار دارد که مورد استقبال خوب هموطنان نیز مواجه شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی باعث توسعه فرهنگ تدبر بین عموم مردم به‌ویژه جوانان خواهد شد. برای رسیدن به این مهم مساجد، هیئت‌های مذهبی، مؤسسات، خانه‌های قرآنی و حتی آموزش و پرورش در اولویت کاری قرار گرفتند. تعامل با مدارس و ادارات ما را در تحقق اهداف بسیاری کمک‌کننده است.

شریفی از فعالیت 86 مؤسسه و خانه قرآنی در استان خبر داد و با بیان اینکه اراک با 17 مرکز، ساوه با 15 مرکز، خنداب با 11 مرکز، خمین با 9 مرکز بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: تعداد این مراکز بیش از این است که برخی از آنان به دلایلی همچون کرونا تعطیل شدند. اولویت حمایتی ما از شهرستان‌های فعال است و با بازدیدهای میدانی می‌توان در این مورد تصمیم گرفت.

وی در پاسخ به اینکه برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار کرد: کرونا خسارت‌های بسیار بر پیکره امور مختلف همچون قرآن وارد کرد و نمونه آن را در تعطیلی این واحدها و مراکز مشاهده می‌کنیم. البته باید پذیرفت که تنها دلیل تعطیلی مراکز قرآنی کرونا نبود. اکثر مؤسسات قرآنی دارای مکانی استیجاری هستند و با توجه به مباحث اقتصادی و تورم پرداخت اجاره‌بها برای برخی از آنان سنگین است؛ از این‌رو این مراکز به سمت تعطیلی پیش رفتند.

مساجد مرکز دارالقرآن‌ها باشند

شریفی در تکمیل توضیحات خود با تأکید بر اینکه مساجد باید مرکز دارالقرآن‌ها باشند و این طرح در حال بررسی است، گفت: ظرفیت و فضای این اماکن مذهبی می‌تواند در اختیار مراکز قرآنی قرار گیرد و لازمه دستیابی به این مهم هماهنگی با امام جماعت و هیئت‌امناست. با تشکیل کارگروه، فعالیت‌های قرآنی در این اماکن دارای ظرفیت ثابت خواهند شد.

وی در خصوص آمار کانال‌های فعال قرآنی در استان بیان کرد: ادارات قرآنی، فرهنگی و حتی دستگاه‌هایی همچون سپاه و بسیج کانال قرآنی دارند. با وجود تعدد فعالیت قرآنی در ادارات نمی‌توان آمار دقیقی از کانال‌ها ارائه داد، اما این امکان از لحاظ محتوایی برای رصد کانال‌ها و گروه‌های اداراتی که با تبلیغات اسلامی در ارتباط بود و همکاری دارند.

شریفی با بیان اینکه اکثر برنامه‌های تعریف شده در سازمان تبلیغات در قالب برنامه‌های بلندمدت تعریف شده و آثار آن در بلندمدت در جامعه نمایان می‌شود، گفت: تولید محتوا و رسانه، دو عنصر مهم برنامه‌ای در سازمان است که با جدیت دنبال می‌شود.

برگزاری نشست‌های ماهیانه با جامعه قرآنی

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان از تنظیم تفاهم‌نامه‌هایی با اداراتی همچون توانیر و آموزش و پرورش خبر داد و افزود: برگزاری نشست‌های ماهیانه قرآنی با حضور فعالان این حوزه در نظر گرفته شده است تا با استفاده از نظرات آنان علاوه بر اتحاد هرچه بیشتر بتوان از تجربیات پیشکسوتان و توان و استعداد جوانان بهره برد. من این قول را می‌دهم که جامعه قرآنی منسجم‌تر از قبل خواهیم داشت. همچنین هیئت اندیشه‌ورز بانوان بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرده و در آینده تشکیل هیئت اندیشه‌ورز آقایان نیز راه‌اندازی خواهد شد.

حجت‌الاسلام شریفی در پایان استان مرکزی را استانی عالم‌پرور معرفی کرد و با بیان اینکه، علم، فرهنگ و فقاهت از هم جداشدنی نیستند، گفت: تمام بزرگان و مفاخر به‌واسطه انس با کلام وحی رشد کرده و مدارج عالی را طی کنند؛ از این‌رو همه ما به نوعی مکلف به توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه هستیم.

انتهای پیام
captcha