تأکید استاندار مرکزی به تشکیل کارگروه آمایش مساجد
کد خبر: 4190167
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷

تأکید استاندار مرکزی به تشکیل کارگروه آمایش مساجد

استاندار مرکزی ضرورت تشکیل کارگروه به منظور آمایش مساجد در استان با محوریت دفتر امور شهری استانداری و عضویت امور مساجد، اوقاف، تبلیغات اسلامی، راه و شهرسازی را خواستار شد.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی، امروز، 5 دی در جلسه شورای اقامه نماز استان که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه شهرها به ویژه شهرهای بزرگ استان از نظر مساجد با کمبودهایی مواجه هستند و این کمبودها برای چندسال اخیر نیست و قدمتی طولانی دارد، اظهار کرد: بیش از 45 درصد مردم استان در اراک و بیش از 20 درصد آنان در شهرستان ساوه ساکن هستند. در سال‌های قبل از انقلاب و سال‌های ابتدایی پیروزی توسعه شهرسازی به صورت اصولی و مبتنی بر الگوی صحیح پیش نرفته است.

وی با اشاره به بافت تاریخی اراک، ادامه داد: اراک از معدود شهرهایی است که از ابتدا به صورت شهر ساخته شد. در بافت تاریخی با مشکل مسجد مواجه نیستیم؛ چه‌بسا در این مناطق مساجد متعدد پیش‌بینی می‌شده است. بافت دیگر اراک، بافتی است که به مرور زمان در کوچه باغ‌ها شکل گرفته است و محصول ساخت و سازهای غیراصولی را امروز شاهدیم. البته در این مناطق که فراوانی جمعیت نیز داریم برخی خیرین اقدام به ساخت مسجد کردند. متأسفانه در این مناطق مساجد در آمایش مناسبی قرار ندارند.

مخلص‌الائمه ادامه داد: بخش دیگر از بافت شهری بافت شهرسازی شده با بافت نوین است که استانداری و بخشی از ادارات نیز در این منطقه ساخته شده است. در این بافت شهری سرانه‌های لازم از جمله مساجد لحاظ شده است. بخش حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی است که شرایط خاص خود را دارد؛ چراکه در ناموزونی خاصی قرار داشته و با مشکلاتی از قبیل مدرسه و مسجد مواجه هستند.

وی با تأکید براینکه برای تمام بافت‌های شهری فوق باید بسته‌های متناظر و متناسبی تعریف کرد، افزود: 10 هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن اراک در دستور کار قرار دارد. رعایت سرانه‌ها در احداث شهرک و شهرهای جدید لحاظ شده است. ساخت مساجد از بروز بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند.

مخلص‌الائمه ضرورت تشکیل کارگروه به منظور آمایش مساجد در استان با محوریت دفتر امور شهری استانداری و عضویت امور مساجد، اوقاف، تبلیغات اسلامی، راه و شهرسازی را خواستار شد و افزود: با تشکیل این کارگروه می‌توان آمایش مناسبی را از وضعیت مساجد 34 شهر استان ارائه داد. الگوی مساجد موفق را می‌توان به سایر مساجد تسری داده و معرفی کرد.

استاندار مرکزی در پایان با اشاره به اهمیت اجلاسیه‌های نماز در استان، بیان کرد: پیشنهاد ما این است که هفتمین اجلاسیه نماز استان با یک یا دو اجلاسیه فرهنگی مرتبط به جهت غنای هرچه بهتر این اجلاسیه ادغام شود. خوشبختانه سطح برگزاری رویدادهای فرهنگی استان بالاست و توانستیم رویدادهای خوب فرهنگی را در استان ایجاد کنیم.

انتهای پیام
captcha