رویکرد ستاد عالی مسابقات قرآن استانداردسازی داوران است
کد خبر: 4192235
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

رویکرد ستاد عالی مسابقات قرآن استانداردسازی داوران است

رئیس اداره قرآنی اوقاف استان مرکزی با اشاره به برگزاری آزمون تغییر سطح داوران با حضور هشت نفر در استان گفت: رویکرد شورای عالی ستاد مسابقات قرآن به سمت استانداردسازی داوری مسابقات است و داوری استاندارد نیز به این معناست که داوران در آزمون داوری شرکت کرده و موفق به اخذ مدرک شوند.

حجت الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرانی اداره کل اوقاف مرکزی

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در جریان برگزاری آزمون شبیه‌سازی تغییر سطح داوران دارای مدرک داوری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه دوره، دوره آزمون ارزیابی و ساماندهی داوران همچون سه دوره گذشته نیست، ادامه داد: داوران دو دوره اول دارای مدرک پس از گذشت دوسال که از دریافت حکمشان می‌گذرد نیاز به ارزیابی مجدد دارند تا دانش آنان مورد بررسی قرار گیرد.

وی حضور داوران دارای مدرک در مسابقات متعدد قرآنی در سطوح مختلف ادارات در استان را بسیار مطلوب توصیف کرد و افزود: برخی از داوران دارای سطوحی همچون سه و چهار هستند که این رتبه شایسته این افراد نیست و باید ارتقا پیدا کنند. از سوی دیگر برخی از داوران که در حد انتظار ظاهر نشدند نیز در ارزیابی جدید شرکت کرده و ممکن است حتی با تنزل سطح رو به‌رو شوند. علاوه بر داوران دارای دوره اول و دوم، داورانی که در مرحله سوم سطح چهار مشروط گرفتند نیز جهت تثبیت موقعیت خود در این آزمون شرکت داشتند.

دهقانی تصریح کرد: آقایان مرتضی رستم‌پور در رشته لحن، مسعود اکبری در رشته حسن حفظ، علی عظیمی‌زاده در رشته تجوید و احمد صابرنژاد در رشته صوت و خانم‌ها فهیمه جفرسته در رشته حسن حفظ، فاطمه کرمی در رشته حسن حفظ، محدثه مؤمنی در صوت و مهین میرزایی در رشته وقف و ابتدا در آزمون تغییر سطح داوران دارای مدرک یا تثبیت سطح شرکت داشتند.

آزمون تغییر سطح به به‌روز ماندن دانش داوران منتج می‌شود

وی بیان کرد: افراد حاضر در آزمون تغییر سطح طی فرایندی در آزمون‌های برخط و مصاحبه‌های متعدد شرکت داشتند تا به این مرحله رسیدند. کارنامه‌های این دوره نیز به تهران جهت معیارسنجی ارسال خواهد شد و امیدست عملکرد داوران استان ما مورد قبول قرار گیرد آزمون تغییر سطح به به‌روز ماندن دانش داوران قرآنی منتج می‌شود. نکته مهم این است که داوری استان ما در کشور دیده شده و حضور داوران در مسابقات مرحله کشوری گواه براین ادعاست که از ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی برخورداریم که می توان از این فرصت استفاده کرد.

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف استان مرکزی آزمون سطح‌بندی و ارزیابی را فرصتی برای داوران و فعال قرآنی متخصص در امر داوری دانست و اظهار کرد: جامعه قرآنی باید قدردان این فرصت باشند و انتظار ما این است که اگر چهارمین دوره طرح ساماندهی فراخوان شد برای شرکت تردید نکنند. استان ما در بخش‌هایی همچون تجوید بانوان، وقف و ابتدای آقایان، وقف و ابتدا و لحن بانوان کمبود دارد؛ از این رو می‌طلبد اگر فراخوان دوره بعد اعلام شد شرکت کرده و کمبودها را برطرف کنند.

بهره‌مندی از داوران دارای مدرک جدی گرفته نمی‌شود

وی ادامه داد: سازمان در مسیری قرار دارد که بر مسابقات سایر دستگاه‌ها نیز نظارت کند. در حال حاضر قرار بر این است که دستگاه‌ها ملزم به استفاده از داوران دارای مدرک اوقاف باشند، اما این مهم در استان ما جدی گرفته نمی‌شود. شأن و منزلت تمام فعالان قرآنی والاست و در این امر تردیدی وجود ندارد، اما رویکرد شورای عالی ستاد مسابقات قرآن به سمت استانداردسازی داوری مسابقات است و داوری استاندارد نیز به این معناست که داوران در آزمون داوری شرکت کرده و موفق به اخذ مدرک شوند.

دهقانی در تکمیل سخنان خود افزود: برخی از دوستان مدعی هستند که مدرک از جای دیگر گرفتند که این مدارک برای ما قابل احترام است، اما سازوکار فنی به تأیید ستاد عالی مسابقات رسیده است و افراد باید از این درگاه وارد شوند. ما در بحث داوری توانایی علمی، تجربیات و شأن افراد را نادیده نگرفته و نخواهیم گرفت. تمام این شاخصه ها برای مجموعه سازمان اوقاف محترم و ستودنی است، اما مسیر و چشم‌اندازی تعریف شده که باید با این راهبرد و راهکار طی شود. برخی افراد که این مسیر را نمی‌پذیرند باید نظرات و پیشنهادات خود را به ستاد عالی مسابقات اعلام کنند.

وی با بیان اینکه حضور داوران استان در مسابقات سراسری قرآن باعث دلگرمی متسابقان است، ادامه داد: حضور در مسابقات سراسری به این معنا نیست داوران از نمایندگان حمایت کنند، بلکه از این جهت که توان فنی و حرفه‌ای استان وقتی با وجود چنین داورانی مطرح می‌شود به خودی خود به قاریان، حافظان، مرتلان، مؤذنان و دعاخوانان و گروه‌های هم‌سرایی نیز توجه می‌شود.

استان مرکزی محروم از گروه‌های هم‌سرایی در مسابقات قرآن اوقاف

دهقانی با اشاره به اینکه سال‌هاست از حضور گروه‌های هم‌سرایی در مسابقات قرآن محرومیم، اضافه کرد: گروه‌های هم‌خوانی و هم‌سرایی باید پابه پای سایر شرکت‌کنندگان در مسابقات خود را ارتقا دهند. با تنگناها و مشکلات آشناییم، اما تنگناها دلیل بر توقف نیست. دوستان ما در این رشته باید همت به‌خرج داده و خود را برای رویارویی با گروه‌های قدرتمند آماده کنند.

وی گفت: خودباوری عنصر و حلقه گم شده جامعه قرآنی ما در مسابقات است. متسابقان و داوطلبان شرکت در مسابقات نباید به همان حد و اندازه خود قانع باشند، بلکه با تلاش و تمرین بیشتر باید راه ارتقا و پیشرفت را برای خود هموار کنند. احساس رضایت‌های کوتاه را باید از بین برد و افق دید خود را برای کسب مدارج عالی‌تر وسیع‌تر کرد. گاه متسابق خیال می‌کند همین که از شهرستان به استان راه پیدا می‌کند کافی است، اما این راهیابی ابتدای مسیر است و برای موفقیت باید برنامه و تمرین داشت.

دهقانی افزود: مسابقات قرآن امسال ثابت کرد که فاصله‌ای با رتبه‌داران سایر استان‌ها که دارای رتبه‌های متعدد هستند نداریم. امسال در مسابقات سراسری خراسان شمالی حضور داشته و از نزدیک تلاوت بخش آقایان را شنیدم. رقابت در این سطح از مسابقات بر سر صدم‌ها و هزارم‌هاست و شاید بین نفرات اول تا دهم فقط یک یا دو نمره فاصله باشد. در این مسابقات صدم‌ها تعییت‌کننده است. این امر نشان می‌دهد اگر نمایندگان استان در مسابقات کشوری مقداری از نظر فنی خود را ارتقا داده و ارتباط خود را با اساتید استان و خارج از استان بیشتر کنند کسب رتبه‌های مسابقات دور از انتظار نیست.

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف استان مرکزی در پایان با بیان اینکه امروزه با پیشرفت تکنولوژی پی ارتباطی با اساتید بسیار آسان و در دسترس است، اظهار کرد: علمای بزرگ شیعه گاه برای دانستن مسئله یا حدیثی از سرزمین‌های مختلف به حجاز و عراق سفر کرده و رنج سفر و خطرات آن را به جان می‌خریدند، اما امروز با وجود چنین امکاناتی برخی از جامعه قرآنی از سفر به استان‌های دیگر جهت حضور در جلسات قرآنی کوتاهی می‌کنند. بنده مستقیم و غیرمستقیم از داوران شنیده‌ام که نمایندگان استان ما در مسابقات توانایی و استعدادهای خوبی دارند و شایسته است کشش و جوشش بیشتری از جامعه قرآنی استان دیده شود.

انتهای پیام
captcha