ساماندهی داوران قرآن متناسب با آمایش سرزمینی برنامه‌ریزی شود
کد خبر: 4192893
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

ساماندهی داوران قرآن متناسب با آمایش سرزمینی برنامه‌ریزی شود

ناظر آزمون شبیه‌سازی تغییر سطح داوران دارای مدرک داوری در استان مرکزی معتقد است: برای برگزاری دوره چهارم طرح ساماندهی و ارزیابی داوران اداره قرآنی سازمان اوقاف باید اطلاعات داوران استان‌ها را جمع‌آوری کرده و طرح را در قالب آمایش سرزمینی متناسب با نیاز هر استان برگزار کند.

مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه و پیشکسوت قرآن

مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه و ناظر آزمون شبیه‌سازی تغییر سطح داوران دارای مدرک داوری در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ساماندهی داوران را اقدامی شایسته در این حوزه دانست و اظهار کرد: این طرح با هدف و مدیریت خوب انجام و مورد پیگیری قرار گرفت که باید از عوامل اجرایی آن تقدیر کرد. با اجرای این طرح شاهد به‌روزرسانی اطلاعات داوران و ایجاد وحدت رویه در این حوزه هستیم.

وی کاهش اعتراضات متسابقان را یکی از امتیازهای ساماندهی و ارزیابی داوران دانست و افزود: نزدیک به دو سال از اجرای اولین دوره طرح ساماندهی و ارزیابی می‌گذرد و با این وجود می‌بایست تغییری در ارتقا، تثبیت یا تنزل سطح علمی داوران ایجاد می‌شد. به همین منظور امور قرآنی سازمان اوقاف تصمیم گرفت سوابق میدانی داوران در طول مسابقات را بررسی کند و اگر طی این بررسی‌ها سوابق افراد کفایت نمی‌کرد یا گویای این بود که باید به داور فرصت مجدد داده شود دوره شبیه‌سازی پیش‌بینی شد.


بیشتر بخوانید:


وی در تکمیل توضیحات خود ادامه داد: دوره ‌شبیه‌سازی و تغییر سطح داوران با حضور ناظران در نظر گرفته شده که عموما همگی از داوران تراز بالای کشور هستند برگزار و از مسئولان اداره قرآنی اوقاف استان‌ها خواسته شد این دوره را دقیق‌تر، طبق جدول زمان‌بندی مناسب و شیوه‌نامه ابلاغی به سرانجام رسانند. این دوره شبیه‌سازی در روز پنج‌شنبه، 14 دی با حضور 150 نفر در کشور در بخش‌های صوت، لحن، تجوید، وقف و ابتدا و صحت حفظ برگزار و داوران حاضر مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. افراد دعوت شده به این دوره ارتقا پیدا کرده، تثبیت شده یا تنزل پیدا می‌کنند. 

ساماندهی داوران براساس نیاز استان‌ها ادامه داشته باشد

این مدرس دانشگاه در خصوص ضرورت برگزاری دور چهارم آزمون ارزیابی و ساماندهی داوران نیز گفت: به نظر بنده ضرورت برگزاری طرح در دور جدید نسبی و مستلزم رصد و آمایش استان‌هاست، چراکه بر این اساس کمبودها در بخش‌های مختلف برطرف می‌شود. به نظر در رشته صحت حفظ استان‌ها تقریبا اشباع هستند، اما در رشته‌های تجوید، صوت، لحن و وقف و ابتدا با کمبودهایی مواجه هستند. برای برگزاری دور چهارم باید بررسی آماری اتفاق افتد و براساس نیاز استان‌ها ساماندهی ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگر تعداد داوری در استان‌ها بیشتر از حد معمول باشد به داوران نوبت داوری نرسیده یا کمتر داوری می‌کنند. این آمار را باید منطقی نگه داشت و فقط کمبودها را برطرف کرد. به‌طور مثال در استان مرکزی در برخی بخش‌ها همچون تجوید بانوان و وقف و ابتدا با کمبودهایی مواجه هستیم که این کمبودها را در دوره جدید باید جبران کرد.

مختاری که تجربه داوری در مسابقات قرآن متعدد اوقاف و سایر دستگاه‌ها و ادارات را در کارنامه خود دارد، ضرورت بررسی و جمع‌آوری اطلاعات آماری داوران استان‌ها از سوی اداره قرآنی سازمان اوقاف را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: با جمع‌آوری اطلاعات کمبودها مشخص شده و طرح در قالب آمایش سرزمینی متناسب با نیاز هر استان برگزار شود.

دیده شدن داوران ارتقا‌یافته ضروری است

وی تصریح کرد: انتظار ما از امور قرآنی سازمان اوقاف این است که پس از بررسی اسناد و مستندات دوره شبیه‌سازی،  داوران حاضر در طرح بازخورد این ارتقا را شاهد باشند. حتی داورانی که تنزل پیدا می‌کنند نیز باید مشخص شوند تا برای به‌روز کردن دانش خود در امر داوری تلاش کنند. داشتن مهارت، عدالت و حتی حسن‌خلق و رفتار خارج از میدان مسابقات از صفات داوران است که باید به وجه اکمل صورت پذیرد. دانش، مهارت و رفتار اجتماعی صحیح از جمله شاخصه‌های داوری است.

مختاری ارائه احکام جدید ویژه داوران حاضر در طرح شبیه‌سازی تغییر سطح و استفاده از آنان در داوری طبق برنامه مشخص را از دیگر انتظارات عنوان کرد و ادامه داد: برای برگزاری مسابقات سراسری قرآن دستگاه‌های مختلف همچون علوم پزشکی، نیروهای مسلح، آموزش و پررش، وزارت علوم، قوه قضائیه و... باید نگاهی به داوران سایر استان‌ها نیز داشت و به نوبت از آنان جهت داوری دعوت شود. دعوت از این داوران کمک می‌کند تا این افراد به خودباوری و اعتماد به‌نفس برسند و از سوی دیگر برای ارتقای انگیزه‌ها پاداش مادی و معنوی برای آنان لحاظ شود.

مختاری ضرورت پشتوانه‌سازی در حوزه داوری را مورد تأکید قرار داد و گفت: شایسته است داوران سطوح بالا به مسابقات کشوری دستگاه‌ها و ادارات دعوت شده و فرم‌های داوری آنان از سوی ستاد عالی مسابقات بررسی و نقاط ضعف و قوت به افراد اطلاع‌رسانی شود. برخی از داوران که در طرح ساماندهی درخششی داشتند ضروری است که دیده شوند و مسابقات سراسری ادارات مختلف می‌تواند یکی از همین راه‌ها باشد.

چرایی حضور کمرنگ جامعه قرآنی شهرستانی در طرح ارزیابی داوران

وی در پاسخ به این سؤال که چرا داوران و فعالان قرآنی شهرستان‌ها کمتر در طرح ساماندهی و ارزیابی داوران شرکت دارند، بیان کرد: این امر برگرفته شده از ساختار نامناسب آموزشی در استان‌ها و کشور است. هرچه به شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها نزدیک‌تر می‌شویم به‌طور طبیعی تعداد جلسات، محافل، مسابقات و زمینه حضور در برخی دوره‌های آموزشی فراهم‌تر است و داوران این مناطق از نظر کمی و کیفی بیشتر مطرح می‌شوند و لازمه آن این است که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در چشم‌اندازی مشخص و در قالب برنامه‌ای سه تا پنج ساله به استان‌ها توجه کرده و داورانی که به شهرستان‌ها تعلق دارند طبق جدول زمان‌بندی معین به مسابقات دستگاه‌ها و نهادها حتی در سطح شهرستانی دعوت شوند، اما انجام این امر مستلزم تشکیل کمیته نظارتی است.

مختاری افزود: اگر استان‌ها برخوردار از کمیته نظارت باشند همه اتفاقات معطوف به سازمان اوقاف نخواهد بود. هر استان می‌تواند کمیته نظارت فنی متشکل از سه یا پنج فعال قرآنی متخصص با سوابق مورد قبول باشد. این کمیته آماری از داوران و دعوت آنان برای داوری در مسابقات را رصد کند. کار را در مقاطع شهرستانی و استانی مسابقات می‌توان برون‌سپاری کرده تا از حالت تصدی‌گری خارج شود. این امر شامل داوری مسابقات کشوری و بین‌المللی نمی‌شود، چراکه رویه داوری در این مراحل متفاوت بود و این مسابقات ویترین و آبروی جمهوری اسلامی تلقی می‌شود.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: با اجرای این طرح می‌توان از هر شهرستان گروه داوری خوب با نظارت این کمیته داشت، چراکه در هر شهرستان قاریان و حافظان بااستعداد و متخصص حضور دارند که می‌توانند داوری شهرستان خود را برعهده بگیرند. پس از مدتی این افراد به طرح ساماندهی راه پیدا کرده و زیرمجموعه طرح خواهند شد. از سوی دیگر خود این افراد نیز باید انگیزه داشته باشند و منابع را مطالعه کنند تا به نتیجه درست برسند.

انتهای پیام
captcha