کتاب «مهجوریت قرآن کریم و راهکارهای زدودن آن» به چاپ رسید
کد خبر: 4193577
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰

کتاب «مهجوریت قرآن کریم و راهکارهای زدودن آن» به چاپ رسید

کتاب «مهجوریت قرآن کریم و راهکارهای زدودن آن» با تیراژ هزار نسخه تألیف فهیمه جفرسته، حافظ کل قرآن و مدرس حوزه و دانشگاه به چاپ رسید.

چاپ کتاب مهجوریت قرآن و راهکارهای زدودن آن

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، کتاب «مهجوریت قرآن کریم و راهکارهای زدودن آن» با تیراژ هزار نسخه تألیف فهیمه جفرسته، حافظ کل قرآن و مدرس حوزه و دانشگاه از سوی نشریه میعاد اندیشه در سال 1402 به چاپ رسید و راهی بازار نشر شد.

این کتاب در فصل‌های شش‌گانه مروری بر مباحث مقدماتی، بیان مفهوم مهجوریت و دیدگاه‌های مختلف در مورد آن، مراتب و مصادیق مهجوریت قرآن، عوامل مهجوریت قرآن کریم، پیامدهای مهجوریت قرآن و راهکارهای زدودن مهجوریت از قرآن کریم به چاپ رسیده است.

این اثر به همت فهیمه جفرسته، مدرس حوزه و دانشگاه و حافظ کل کلام وحی با امید به رفع مهجوریت تألیف و در 197 صفحه چاپ و با قیمت 127 هزار تومان در فروشگاه‌های معتبر به فروش می‌رسد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «خداوند متعال انسان را آفرید و او را به قوای بسیاری مجهز کرد: «وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۙ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ، و خدا شما را از شكم مادرانتان در حالى كه چيزى نمى‏ دانستيد بيرون آورد و براى شما گوش و چشمها و دلها قرار داد باشد كه سپاسگزارى كنيد» (نحل/ 78) و هدف این بود که انسان راه خود را به سوی سعادت دریابد. برای اینکه انسان در راه تکامل دچار انحراف مشود او را از درون به نیروی عقل و تفکر مجهز کرد و از بیرون با فرستادن پیامبران الهی زمینه را برای رشد و کمال او فراهم ساخت.

پیامبران در پی هم آمدند «ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَى، باز فرستادگان خود را پياپى روانه كرديم» (مؤمنون/ 44) تا اینکه نوبت نوبت به پیامبر آخرالزمان رسید. جامعه‌ای که نبی مکرم اسلام(ص) در آن مبعوث به رسالت شد، جامعه‌ای بود که از نظر فرهنگی و اجتماعی بسیار فقیر بود وضعیت اقتصادی مساعدی هم نداشت. تنها از حیث ادبیات و بلاغت سخن بود که عرب‌ها در آن روزگار تا حدودی توانا بودند. با آمدن قرآن ادبای آن زمان، به برتری کلام قرآن بر تمام ادبیات آن دوره اعتراف کردند، اگر چه بسیاری از آنان مفاهیم قرآن را نپذیرفتند.

آنچه آورنده کتاب به دنبال آن بود، فقط بلاغت و شیوایی قرآن نبود، بلکه قرآن کتابی بود که باید در زندگی مردم پیاده می‌شد و آنها را از این وضعیت نجات می‌داد و به تعبیر قرآن: «وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا، و نعمت‏ خدا را بر خود ياد كنيد آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد پس ميان دلهاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شديد و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد» (آل‌عمران/ 103).

پیامبر(ص) تعالیم انسان‌ساز قرآن را در طول بیست‌و‌سه سال و به تدریج بر مردم خواند: «وَقُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنْزِيلًا، و قرآنى با عظمت را بخش بخش بر تو نازل كرديم تا آن را به آرامى به مردم بخوانى و آن را به تدريج نازل كرديم» (اسرا/ 106)؛ ضمن عمل به دستورات آن توانست یک جامعه ایده‌آل اسلامی را بنیان‌گذاری کند.

طولی نکشید مسلمانان تحت رهبری پیامبر(ص) و در اثر عمل به دستورات قرآن توانستند قدرت‌های بزرگ را تحت سلطه خود درآورند. نبی مکرم اسلام(ص) در قید حیات خود به دو کار حفظ قرآن، عمل به دستورات آن و پیروی از اهل‌ بیت(ع) بسیار سفارش می‌فرمودند که در حدیث معروف «ثقلین» در «بحارالانوار» بیان شده است.

حال این سؤال به ذهن می‌رسد که چه عواملی باعث شد با آن همه سفارشات پیامبر به حفظ کلام وحی و پیروی از اهل‌ بیت(ع) به‌عنوان مفسران واقعی قرآن، جامعه اسلامی از مسیر صحیح و به تعبیری صراط مستقیم منحرف شد؟ آیا جر این بود که مسلمانان به دستورات این مصحف شریف عمل نکردند؟ و آیا متروک گذاشتن و رها کردن قرآن عامل اصلی برای انحراف از صراط مستقیم نبود؟ در این کتاب به دنبال آن هستیم که ببینیم آیا می‌توان با دانستن زمینه‌های مهجوریت قرآن و بررسی علل و عوامل آن، راه‌هایی را برای بیرون رفتن از مهجوریت قرآن بیابیم یا خیر؟»

در ادامه این کتاب به مطالبی همچون ضرورت توجه به موضوع مهجوریت قرآن، تعریف مفاهیم و اصطلاحات کلیدی، بیان مفهوم مهجویت، بررسی مهجوریت در آیه 30 سوره «فرقان»، واکاوی واژه مهجوریت از نگاه معناشناسی، بررسی مهجوریت در روایات، بررسی مهجوریت از دیدگاه مفسران، مراتب مهجوریت، مهجوریت قرآن در استماع، قرائت، تلاوت، تدبر، تعلیم و تعلم، ترجمه و تفسیر و بسیاری مطالب دیگر به صورت تفصیلی اشاره شده است.

انتهای پیام
captcha