خروج مسابقات از یکنواختی زمینه‌ساز رشد فعالیت‌های قرآنی است
کد خبر: 4196320
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
ایکنا گزارش می‌دهد

خروج مسابقات از یکنواختی زمینه‌ساز رشد فعالیت‌های قرآنی است

امام جماعت پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند معتقدست تنوع رشته‌ها در مسابقات قرآن باعث افزایش تعداد شرکت‌کنندگان می‌شود و خروج مسابقات از یکنواختی باعث رشد فعالیت‌های قرآنی و در ادامه به زیست قرآنی جامعه منتج خواهد شد.

حجت الاسلام غلامرضا شاه حسینی، امام جماعت پالایشگاه شازند

بخش کتبی مرحله مقدماتی بیست‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شارند با حضور یک‌هزار شرکت‌کننده برگزار شد. بخش شفاهی این دوره از مسابقات برگزار شده و بخش قصه‌گویی نیز سال آینده برگزار خواهد شد. خبرنگار ایکنا از استان مرکزی از این مرحله از مسابقات گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

ابوالفضل رفیعی، شرکت‌کننده در رشته مفاهیم قرآن، برگزاری مسابقات قرآن در رشته‌های مختلف را یکی از راهکارهای توسعه فرهنگ قرآنی دانست و ادامه داد: بنده هر سال در این مسابقات شرکت می‌کنم و با مطالعه منابع در نظر گرفته شده بر معلومات ما اضافه می‌شود.

وی سلیقه، توانایی و استعداد را از عوامل انتخاب رشته‌های قرآنی برشمرد و اضافه کرد: متأسفانه جایگاه تفسیر و مفاهیم قرآن در جامعه بسیار کمرنگ است و برای رونق تفسیر و مبانی الهی باید تبلیغات را گسترش داد. تبلیغات، امروز حرف اول را توسعه می‌زند و اگر قصد داریم مضامین این مصحف شریف را نهادینه کنیم نباید از تبلیغات غافل باشیم.


بیشتر بخوانید:


رفیعی با اشاره به ضرورت حضور کودکان و نوجوانان در کلاس‌های آموزش، تصریح کرد: باید از تمام ظرفیت برای آشنایی نسل کودک و نوجوان با مفاهیم الهی استفاده کرد و برای موفقیت در این امر مدارس نقطه عطف و کانون توجه هستند که باید مورد اهمیت بیشتر واقع شوند.

تنوع رشته‌ها عاملی برای حضور افراد در مسابقات قرآن

حجت‌الاسلام غلام‌رضا شاه‌حسینی، امام جماعت پالایشگاه نفت شازند، با اشاره به اینکه مردم از فعالیت‌های قرآنی استقبال می‌کنند به شرط آنکه بر جذابیت برنامه‌ها بیفزاییم، اضافه کرد: باید پذیرفت آحاد مختلف مردم در زیست و رفتارهای قرآنی دقیق هستند و به برکت نهادینه شدن این مضامین در زندگی فردی و اجتماعی مفاهیم و تفسیر از جایگاه ویژه‌ای برخوردارست.

وی به تنوع رشته‌های موجود در مسابقات قرآن از جمله پالایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: سال‌ها قبل متسابقان فقط در رشته‌های شفاهی شرکت داشتند، اما امروز در اغلب مسابقات همچون اوقاف تنوع رشته‌ها را شاهدیم. خروج مسابقات از یکنواختی باعث رشد فعالیت‌های قرآنی خواهد شد. اضافه شدن رشته‌های معارفی باعث شده که مردم به حضور در رویدادهای قرآنی رغبت بیشتری داشته باشند.

شاه‌حسینی کاربردی شدن مفاهیم قرآن در زندگی را متذکر شد و افزود: شرکت یک‌هزار شرکت‌کنده در مسابقات پالایشگاه حاکی از علاقه آنان به آموختن مبانی دینی و معرفتی دارد. خوشبختانه این مسابقات توانسته جایگاه خود را بین جامعه هدف پیدا کند و حضور حداکثری گواه براین ادعاست.

ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با زیست قرآنی

وی در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه آماری همچون پالایشگاه در مسابقات معارفی یا شفاهی اوقاف شرکت نمی‌کنند، اظهار کرد: شاید شرکت‌کنندگان بر این باور باشند که مسابقات اوقاف، مسابقاتی سخت است، اما مسابقات در این سطح به نظر آسان‌تر می‌رسد و همین عامل باعث می‌شود تا شرکت‌کنندگان این مسابقات در مسابقاتی نظیر اوقاف حضور نداشته باشند.

شاه‌حسینی با بیان اینکه ملاک برای ما صرف برگزاری مسابقات نیست، اضافه کرد: شاهدیم افراد از طیف و گروه‌های مختلف در این مسابقات شرکت دارند. تلاش ما بر این است تا تمام افراد به اندازه توان استعداد خود در مسابقات سهیم باشند.

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان با استفاده از کلام وحی می‌توانند در مسیر قرآن گام برداشته و خود را برای زیست قرآنی در جوانی آماده می‌کنند، تصریح کرد: در ابتدای امر باید فلسفه آموزش قرآن و توحید را برای کودک تعریف کرد. بدون تردید اگر بتوان به سؤالاتی نظیر خدا چیست یا خدا کیست کودکان به‌درستی پاسخ داد، نیاز نیست کودکان را تشویق کرد؛ چراکه به خودی خود در این مسیر هدایت خواهند شد. البته کارهای فرهنگی همچون داستان‌های قرآنی، اشعار و تصویرسازی‌های دینی و قرآنی نیز انجام شده است، اما برای توسعه بیشتر باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و نیروی متخصص تربیت کرد.

مدارس؛ مروجان مفاهیم قرآن در جامعه

ناهید شریفی، مدیر مدرسه و یکی از شرکت‌کنندگان رشته مفاهیم، مطالعه مفاهیم قرآن را یکی از انگیزه‌های حضورش در مسابقات معارفی دانست و اضافه کرد: برای موفق شدن در رشته‌های معارفی باید وقت گذاشت و تمرین کرد، از این منظر تفاوت چندانی بین رشته‌های شفاهی و کتبی وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد رشته‌های معارفی به دلیل حجم بالای منابع سخت‌تر و سنگین‌تر از رشته‌های شفاهی است و افراد رغبت کمتری دارند.

بخش کتبی مسابقات قرآن پالایشگاه شازند

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان رشته‌های معارفی یا کتبی همچون شرکت‌کنندگان رشته‌های شفاهی در جمع قرآنیان یا محافل برای ارائه محفوظات یا تلاوت حضور ندارند، اضافه کرد: متسابق رشته کتبی مانند متسابق رشته آوایی جلوی چشم مردم قرار نگرفته و از تشویق عموم مردم محروم است و این امر می‌تواند یکی از دلایل عدم حضور افراد در رشته‌های کتبی باشد. همان‌گونه که باید به ظاهرهایی همچون صوت زیبا اهمیت دهیم باید به معنا و مفهوم آن نیز بها داد و از عمق جان آیات را درک کرد. تمرکز روی مفاهیم راه درست زیستن را به ما می‌آموزد و روی عقاید تأثیر به‌سزا دارد.

شریفی جایگاه مفاهیم و تفسیر را در جامعه ضعیف توصیف کرد و افزود: برای رونق مفاهیم الهی در جامعه باید روی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کرد. دانش‌آموزان در مدارس قرآن را فقط برای کسب نمره و امتحان می‌آموزند و بدون شک وقتی هدف نمره باشد درک درست و صحیحی از کلام وحی نخواهند داشت. مدارس باید مروج مفاهیم قرآن بوده و دانش‌آموزان را سر ذوق آورد.

آموزش قرآن ریشه‌ای باشد

سیامک نژادپور، شرکت‌کننده رشته مفاهیم، با بیان اینکه تفاوت زیادی بین رشته‌های معارفی(کتبی) و شفاهی نیست و حضور در رشته‌های مختلف بستگی به استعداد و علاقه افراد دارد، ادامه داد: تفسیر و مفاهیم از جمله مباحث مهم بین رشته‌های قرآنی است، اما برای گرایش هرچه بیشتر نوجوانان به این رشته باید به آن اهمیت داد.

نژادپور اضافه کرد: آموزش‌ها باید ریشه‌ای باشد و برای داشتن نسلی قرآنی باید از مدارس و پیش‌دبستانی‌ها آغاز کرد. این سنین بهترین سنی است که می‌توان کودکان را در مسیر درست هدایت کرد.

سؤالات مسابقات باید دانش متسابق را به چالش کشاند

ریحانه جمشیدی، شرکت‌کننده در رشته نهج‌البلاغه نیز به ایکنا گفت: سال گذشته مقام اول مفاهیم کشوری را کسب کرده و امسال جواز حضور در این رشته را نداشتم؛ از این‌رو امسال در رشته نهج‌البلاغه شرکت کردم که برایم تازگی داشت. سؤالات خیلی ریز بود و می‌توانست استانداردتر باشد. سؤال باید دانش شرکت‌کنندگان را به چالش بکشاند و تنها به حفظیات موضوع‌های ریز محدود نشود.

بخش کتبی مسابقات قرآن پالایشگاه شازند

وی با بیان اینکه تا چندسال قبل بخش کتبی مسابقات قرآن پالایشگاه کشوری نداشت و چندین سال است که نمایندگان استان به مرحله کشوری مشهد مقدس اعزام می‌شوند، ادامه داد: با توجه به اینکه بالاترین مرتبه قرآن تدبرست، اما تبلیغات برای گرایش قرآن‌آموزان به رشته‌هایی همچون قرائت و حفظ بیشتر است.

جمشیدی با اشاره به این مطلب که آموزش تفسیر و مفاهیم و تبلیغ برای گرایش کودکان و نوجوانان باید از مدارس و داستان‌های قرآنی آغاز شود، استفاده از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد انس و الفت بیشتر مردم با این مصحف شریف را مورد تأکید قرار داد و افزود: متأسفانه برخی از معلمان و دبیران مدارس در سطح پایینی قرار داشته و مبانی الهی را آنگونه که شایسته است آموزش نمی‌دهند. دانش‌آموز باید رحمت بودن کلام وحی را با تمام احساس درک کند.

ضرورت توجه به تبلیغ و مشوق‌های مالی برای مسابقات قرآن

مجیدرضا امیدی، شرکت‌کننده در رشته نهج‌البلاغه، با اشاره به سبقه شرکت در مسابقات قرآن پالایشگاه، اضافه کرد: برای حضور در رشته‌های شفاهی باید تمرین‌ها مستمر داشته باشیم. تمرکز، استمرار در تمرین و آموزش از جمله مواردی است که تمام متسابقان در رشته‌های مختلف باید انجام دهند.

وی ضرورت تبلیغ و تشویق دستگاه‌ها برای انجام کارهای قرآنی را مورد توجه قرار داد و گفت: متأسفانه جوایز مسابقات بزرگ برای جوان خیلی جذاب نیست. برای ورود نوجوانان به فعالیت‌های قرآنی باید هزینه کرد. دانش‌آموز را با استفاده از مشوق‌های مختلف در مسیر قرآن هدایت کرد. هرچه از ابتدا بیاموزند، همان را در زندگی عملیاتی می‌کنند.

بخش کتبی یا معارفی مسابقات قرآن از جمله بخش‌های پرطرفدارست که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد افراد بیشتری از جامعه در آن حضور خواهند داشت. تعدد رشته‌های مسابقاتی کمک می‌کند تا تعداد بیشتری از مردم بتوانند در مسابقات شرکت کنند و این حضور حداکثری به ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه منتج شود.

انتهای پیام
captcha