بانک اطلاعاتی جامعه قرآنی اراک تهیه می‌شود
کد خبر: 4196577
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

بانک اطلاعاتی جامعه قرآنی اراک تهیه می‌شود

رئیس مجمع قرآنیان اراک پایش جامعه قرآنیان این شهرستان را یکی از برنامه‌های در دستور کار برشمرد و گفت: در این پایش بنا بر این است که بانک اطلاعاتی کاملی از تعداد فعالان قرآنی حتی افرادی که حافظ جزءهایی از قرآن هستند تهیه و ساماندهی شود.

احمد فرخی، رئیس مجمع قرانیان اراک

احمد فرخی، رئیس مجمع قرآنیان اراک در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه این مجمع قرآنی از سال 94 با حضور اساتید، پیشکسوتان و جوانان نخبه اراکی فعالیت خود را با ریاست استاد شهسواری آغاز کرد، گفت: این مجمع فعالیت خود را تحت عنوان هیئت مؤسس آغاز و برای انجام بهتر امور اساس‌نامه‌ای در سال‌های ابتدایی نگاشته و به سرانجام رساند. تا در قالب این اساس‌نامه مجمع عمومی تشکیل و برگزاری انتخابات برای شورای مرکزی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: شورای مرکزی مجمع متشکل از 9 نفر است که این افراد هیئت مدیره اعم از رئیس مجمع، نائب‌رئیس و دبیر را از جمع خود انتخاب می‌کنند که منتخبان به مدت دو سال سکان مجمع را در دست دارند. در طول هشت سال گذشته استاد شهسواری چهار سال، استاد شیخی و استاد هدایتی هر کدام دو سال مدیریت این جمع قرآنی را برعهده داشتند. در دور پنجم نیز بنده به‌عنوان رئیس، آقایان هدایتی و گودرزی به‌عنوان نایب‌رئیس و دبیر از سوی شورای مرکزی انتخاب شدند.

فرخی به تشریح رویکردهای در نظر گرفته شده در مجمع پنجم پرداخت و با بیان اینکه سیاست‌گذاری اهداف در دو قالب کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: رویکردهای ما در این دوره به دو دسته صنفی و غیرصنفی تقسیم می‌شود. فعالیت در دو بخش عمومی (ویژه مردم عادی) و خاص (ویژه جامعه قرآنی) هدف اصلی ما است و بنا داریم اقدامات مؤثر و ماندگاری در این دو بخش صورت پذیرد.

رئیس مجمع قرآنیان اراک ضرورت انجام کارهای قرآنی ویژه عموم مردم را یکی از ضروریات برشمرد و اظهار کرد: امروز همه ما مکلف به انجام فعالیت‌های قرآنی ویژه شهروندان هستیم و باید در این راستا اقداماتی همچون تفسیر، ترجمه، تدبر و... صورت گیرد. این مجمع سعی دارد به سهم خود و در حد بضاعت فضای عمومی را به فضای قرآنی تبدیل کند.

مجمع قرآنیان اراک؛ نیازمند داشتن فضا

وی در تکمیل سخنان خود گفت: مجمع قرآنیان اراک، مجمعی نوپاست و عمر طولانی ندارد و به همین دلیل از زیرساخت‌های لازم و اساسی در این سال‌ها برخوردار نبوده و طبیعی است فعالیت‌های صورت گرفته در حال حاضر براساس داشته‌ها و بضاعت مجمع باشد. نگاه ما در شرایط فعلی برگزاری برنامه‌های قرآنی ویژه فعالان همین حوزه است.

فرخی افزود: بدون تردید برای پرداختن به موضوع یاد شده (برگزاری برنامه ویژه جامع قرآنی) باید کارهای مقدماتی و زیرساختی صورت پذیرد. به‌طور مثال پایش اعضای مجمع قرآنیان اراک یکی از برنامه‌های در دستور کار است. در این پایش بنا بر این است که بانک اطلاعاتی کاملی از تعداد فعالان قرآنی در طیف‌ها و گروه‌های مختلف حتی افرادی که حافظ جزءهایی از قرآن هستند تهیه و ساماندهی شود. تا بر این اساس به نیازها و ایده‌های ناب آنان کارشناسانه پرداخته شود.

وی تصریح کرد: سیاست مجمع دور پنجم بر این است که منابع زیرساختی نیروی انسانی، اداری، تشکیلاتی و پرداختن به موضوعات برنامه‌محور را برای جامعه قرآنی رقم زند. نیک می‌دانیم که این مجمع وابسته به نهاد و دستگاهی نبوده و مؤسسه‌ای صنفی است و طبیعی است جهت برگزاری جلسات و حضور اساتید، قاریان، مرتلان، حافظان و... به‌منظور بروز و ظهور در راستای ایجاد وحدت، انسجام و یکپارچگی هرچه بیشتر بین فعالان این حوزه فضایی در اختیار ندارد.

رئیس مجمع قرآنیان اراک ادامه داد: بدون شک پیش‌شرط و پیش‌لازمه ایجاد هم‌افزایی و هم‌فکری هرچه بیشتر و بهتر بین جامعه قرآنی در راستای انجام اقدامات گسترده قرآنی در سطح شهر این است که خود در قامت امت‌ واحده باشند، ظرفیت‌های خود را شناسایی و تقویت کرده و کمبودها و ضعف‌های احتمالی را برطرف کنند تا براساس داشته‌هایی که به آن خواهند رسید برنامه‌های جامع و عامه‌پسند قرآنی برای تمام شهروندان تعریف کنیم.

نقش مجمع قرآنیان در توسعه جریان‌سازی قرآنی

وی ضرورت جریان‌سازی قرآنی در سطح اجتماع را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه مجمع قرآنیان می‌تواند در کنار دستگاه‌های متولی قرآن ایفای نقش کند، اضافه کرد: این مجمع قرآنی در گام نخست برنامه درون سازمانی ویژه اعضا و فعالان جامعه قرآنی اراک را در دستور کار دارد و پس از انسجام، وحدت، یکپارچگی، پیشرفت، ارتقای سطح کمی، کیفی و زیرساختی خود با وحدت رویه، ایجاد ساختار دقیق و منظم برنامه‌های خاص را برای اراک جریان‌سازی کرده و مردم را با مضامین الهی بیش از پیش آشنا کند.

انتهای پیام
captcha