اجرای طرح «بشری» به توانمندسازی مربیان قرآن منتج می‌شود
کد خبر: 4197253
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
کرمانی‌نژاد:

اجرای طرح «بشری» به توانمندسازی مربیان قرآن منتج می‌شود

مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح قرآنی «بشری»، بیان کرد: توانمندسازی مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که می‌توان با اجرای آن به اهداف رسید.

نشست مربیان اراکی با کرمانی نژاد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، 11 بهمن، در نشست با مربیان منتخب اراکی، که در سالن جلسات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، بیان کرد: داشتن دغدغه کار و فعالیت قرآنی وابسته به نوع شغل نیست و بنده که مدیر کارخانه بودم، فعالیت قرآنی خود را به صورت جدی از سال 68 آغاز کردم.

وی با بیان اینکه در طرح قرآنی «بشری» علم قرائت تدریس نمی‌شود، بلکه روش‌ها تدریس می‌شود، اظهار کرد: در روش تدریسی انجام شده هیچ‌گونه اصطلاح علم قرائت وجود ندارد و تمام علم قرائت را در بیان به متقاضیان این طرح آموزش خواهیم داد؛ از این رو مخاطب‌های این روش، مخاطب‌های خاص نیستند.

کرمانی‌نژاد در ادامه به اهمیت اجرای طرح «بشری» اشاره کرد و ادامه داد: در 28 استان این طرح بیان شده و استان مرکزی بیست‌و‌نهمین استانی است که این طرح اجرا می‌شود. توانمندسازی مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که می‌توان با اجرای آن به اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه قرآن رسید.

وی با بیان این مطلب که برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته براساس کارهای مهندسی شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه دوره آموزشی تئوری برگزار نمی‌شود؛ از این رو ارزیابی نیز تئوری نیست. مدرک در نهایت به افرادی اعطا می‌شود که بتواند آموخته‌های خود را به دیگران آموزش داده و یک نفر یا بیشتر را به روش «بشری» قرآن‌خوان کنند.  

کرمانی‌نژاد با اشاره به اینکه اجرای طرح بشری به شور و نشاط در جمع قرآنیان منتج می‌شود، اضافه کرد: این دوره در قالب دوره‌ای 12 ساعته از فردا، 12 بهمن در استان مرکزی آغاز و تا 13 همین ماه ادامه دارد. آزمون ارزیابی نیز شنبه، 14 بهمن انجام خواهد شد. این طرح می‌تواند شور و امید را در وجود افراد تقویت کند.  

وی افزود: وقتی قرآن به کلاس و درس تبدیل می‌شود، ریزش داشته و گاه به تعطیلی می‌انجامد، قرآن و آموزش این مصحف شریف را باید از حالت کلاس خارج کرد. قرآن‌خوان کم نداریم، اما محوطه‌ای که مردم را به محیط قرآن تشویق کند، کم داریم. قرآن باید در دل منازل جای پیدا کند تا مردم بیش از پیش با کلام وحی انس داشته باشند.

کرمانی‌نژاد گفت: انس اقشار مختلف جامعه با مضامین الهی و فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و آموزشی از جمله دغدغه‌های مسئولان است. این امر در دولت سیزدهم مشهودست. باید بستری فراهم شود تا نور قرآن بر قلوب افراد به خصوص کودکان و نوجوانان تابانده شده و شاهد اثرگذاری کلام وحی در زندگی فردی و اجتماعی افراد اثرگذار باشد.

طرح قرآنی «بشری»؛ گامی در راستای جذب قرآن‌آموز

علیرضا حاج‌علی بیگی، سرپرست معاونت قرآنی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، با اشاره به اهمیت اجرای طرح «بشری»، ادامه داد: این طرح ملی در راستای توانمندسازی مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی آغاز شده و استان مرکزی بیست‌و‌نهمین ایستگاه آموزش این طرح است.

وی افزایش جذب قرآن‌آموزان را یکی از اهداف اجرای طرح دانست و اضافه کرد: این طرح قرآنی دارای آثار، پیامدها و بازخوردهای خوبی در راستای ایجاد بستر جدید برای آموزش قرآن کریم در کشور است.

سرپرست معاونت قرآن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پایان گفت: در شرایط نه چندان مساعد وضعیت فرهنگی جامعه، طرح ملی بشری فصل جدیدی در جهت آموزش قرآن به نسل جوان جامعه ارائه خواهدداد.

انتهای پیام
captcha