پایگاه‌های قرآنی در 4 هزار مسجد کشور راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4197279
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
کرمانی‌نژاد خبر داد:

پایگاه‌های قرآنی در 4 هزار مسجد کشور راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت قرآنی مساجد در شهرها اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه پیشرو این است احداث پایگاه‌های قرآنی در مساجد است که در راستا باید 4 هزار مسجد فعالیت قرآنی داشته باشند.

ابراهیم کرمانی نژاد، مدیرکل آموزش معاونت قرآن وزارت فرهنگ

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر چهارشنبه، 11 بهمن، در نشست با مدیران مؤسسات قرآن اراک، که در سالن جلسات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، بیان کرد: تغییر نگرش فکری مدیران مؤسسات قرآن در نحوه مدیریتی ضروری است؛ چراکه این نگاه به پیشرفت هرچه بیشتر این مراکز منتج می‌شود.

وی به بیمه فعالان قرآنی از طریق صندوق بیمه هنرمندان نیز اشاره کرد و ادامه داد: پیرو مصوبه هیئت دولت در این راستا به استان‌ها سهمیه تعلق گرفت و متقاضیان در سامانه «حمد» ثبت‌نام کردند. در حال حاضر بیش از هفت هزار و 500 نفر بیمه تأمین اجتماعی هستند. صندوق برای بیمه شدن فعالان قرآنی باز است و مدیران می‌توانند کارکنان و مربیان خود را عضو صندوق کنند.

کرمانی‌نژاد در خصوص مالیات مؤسسات قرآنی نیز اظهار کرد: اگر اظهارنامه‌های مالیاتی ارائه شده و برای دستگاه‌های مالیاتی فعالیت قرآنی محرز شود، مدیران از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی خطاب به مدیران مؤسسات قرآنی گفت: آیا از روش‌های سنتی برای آموزش استفاده می‌کنید؟ آیا به‌روز پیش می‌روید؟ چه میزان از فعالیت‌های خود را در فضای مجازی و دیجیتال پیش می‌برید؟ چه اقدامی صورت گرفته که در مقابل توطئه و فعالیت دشمن مقابله کنید؟  

کرمانی‌نژاد ضرورت پیشرفت مؤسسات قرآنی در حوزه دیجیتال و فضای مجازی را مورد توجه قرار داد و افزود: مؤسسات نباید فقط به برگزاری دوره‌هایی همچون روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی و تجوید در سطوح مختلف محدود شوند. گاه کاری که می‌توان در دوره‌ای کوتاه انجام داد در مدت زمان طولانی انجام می‌شود و طولانی شدن مباحث آموزشی باعث ریزش قرآن‌آموز می‌شود. برای توسعه فعالیت‌های قرآنی باید فکری اصولی کرد و منطقی پیش رفت.

وی ادامه داد: کار ما تسهیل‌گری است و امورات مربوط به مؤسسات قرآنی را سرعت می‌بخشیم. تمام سعی ما در دولت سیزدهم این است که فعالیت مربوط به مراکز قرآنی همچون مالیات، پرداخت وام، بیمه و ... صورت پذیرد و دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این راستا دغدغه دارند.

کرمانی‌نژاد به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: کدام‌یک از مصوبات مجلس برای مؤسسات قرآنی بوده است؟ آیا برای ورود نمایندگان به مجلس گزینه‌ای برای قرآن وجود دارد که نمایندگان حداقل یک جزء قرآن را حفظ باشند تا در مجلس این دغدغه برای آنان وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از مدیران در خصوص استفاده از ظرفیت موقوفه‌ها، اظهار کرد: در این راستا تعاملاتی با اداره قرآنی سازمان اوقاف صورت گرفت، متأسفانه بسیاری از موقوفه‌ها نیت قرآنی نداشته و این امر عملاً استفاده از این ظرفیت را برای ما غیرممکن می‌کند. قریب به 80 درصد موقوفه‌ها قرآنی نیستند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به فعالیت قرآنی مساجد در شهرها اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه پیشرو این است که پایگاه‌های قرآنی در مساجد احداث شود. در سطح کشور باید 4 هزار مسجد فعالیت قرآنی داشته باشند. این مساجد در سطح استان‌ها معرفی خواهد شد تا مؤسسات بتوانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha