طرح قرآنی «بشری» در تغییر سبک آموزش از سنتی به نوین اثرگذار است
کد خبر: 4197287
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶

طرح قرآنی «بشری» در تغییر سبک آموزش از سنتی به نوین اثرگذار است

سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به اهمیت طرح ملی «بشری»، گفت: با اجرای این طرح جنب‌و‌جوشی دوباره در مؤسسات قرآنی ایجاد و باعث تغییر نگاه مدیران در سبک آموزش از سنتی یه نوین خواهد شد.

علیرضا حاج علی بیگی، سرپرست معاونت قرآن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی،  علیرضا حاج‌علی بیگی، سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، عصر چهارشنبه، 11 بهمن، در نشست با مدیران مؤسسات قرآن اراک، که در سالن جلسات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، با اشاره به برگزاری رویداد مهم قرآنی «بشری» در استان، اظهار کرد: استان ما بیست‌و‌نهمین استانی است که این طرح را اجرا می‌کند. این دوره در روزهای 12 و 13 بهمن در دانشگاه فرهنگیان برگزار شده و در روز شنبه، 14 همین ماه نیز آزمون ارزیابی برگزار می‌شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه مؤسسات قرآنی در دوران کرونا دوره رکودی را تجربه کرده و این مسأله باعث بروز برخی مشکلات شد، اظهار کرد: در این ایام شاهد کم رغبتی نسل نوجوان و جوان به آموزش قرآن بودیم. با اجرای طرح قرآنی «بشری» جنب‌و‌جوشی دوباره در مؤسسات قرآنی ایجاد شده و باعث تغییر نگاه آنان در شیوه آموزش از سنتی به نوین خواهد شد.

عدم فضاسازی مناسب؛ عامل کاهش قرآن‌آموز

حسین محمدی‌هزاوه،  رئیس اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات فرهنگی و مردمی قرآن و عترت استان مرکزی، با بیان این مطلب که پس از شیوه بیماری کرونا مردم اقبال کمتری به آموزش دارند، اضافه کرد: سال‌های قبل مؤسسات قرآن از شور و نشاط بسیار خوب برخوردار بود، اما فضای مجازی و جذابیت کاذب آن باعث شده است که نوجوان و جوان ما فضای مجازی را انتخاب کرده و در مسیری جز قرآن حرکت کند و متأسفانه این اتفاقات به اجتماع آسیب زده و زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی را بیش از پیش فراهم می‌کند.

وی به مشکلات مالی مؤسسات قرآنی اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه بروز این مشکلات باعث شده که آموزش‌های دیگری نیز در کنار آموزش قرآن در نظر گرفته شود تا بتوان به انگیزه این آموزش‌ها افراد را به قرآن جذب کرد.

محمدی اضافه کرد: در دوره‌ای که فتنه‌ها وجود دارد و دشمن با تمام قوا وارد عرصه شد است، چاره‌ای جز پناه بردن به قرآن نداریم. متأسفانه به دلیل هزینه‌های بالا و اجاره‌های سنگین فضاهای در اختیار مؤسسات مناسب نیست و این امر نیز در جذب قرآن‌آموزان اثرگذار است.

ضرورت به‌روز شدن مؤسسات قرآنی

علی شیخی‌مهرآبادی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی «نسیم اختران قرآنی» اراک، نیز به سبقه فعالیتی خود در حوزه قرآن اشاره کرد و گفت: متأسفانه به واسطه بروز مشکلات اجتماعی اقبال به آموزش قرآن کاسته شده است. امروز شاهد تغییرنگرش و دگردیسی در حوزه مباحث قرآنی هستیم و این مسأله کار را برای مؤسسات سخت کرده است.

وی با بیان اینکه مباحث مربوط به فضا و مکان یک بحث و عدم اقبال و جذب افراد به قرآن بحثی دیگر است، اضافه کرد: پیشنهاد بنده است که برای مباحث مالی و لجستیکی مؤسسات قرآن چاره‌اندیشی شود. عدم تشویق، بها دادن و حمایت از جوانان قرآنی باعث می‌شود تا سایر جوانان برای ورود به این حوزه انگیزه‌ای نداشته باشند و به مسیرهای دیگر هدایت شوند.

شیخی با ابراز تأسف از اینکه مسائل مربوط به مباحث مذهبی تاحدی جنبه شعاری به خود گرفته است، تصریح کرد: قانون‌هایی نیز در خصوص حمایت از مؤسسات قرآنی وجود دارد، اما خروجی برای کمک و مساعدت ندارد. البته برخی از مشکلات نیز به مؤسسات و عدم برنامه‌ریزی و به‌روز نبودن آموزش‌ها باز می‌گردد. اگر طرح ملی همچون بشری مورد استقبال قرار می‌گرد برای به روزرسانی شدن آن است. اگر برنامه‌ها جذابیت ندارد، کوتاهی از ما بوده و ضروری است تا فعالیت‌ها به‌روزرسانی شود.‌  

انتهای پیام
captcha