روش علمی برای انجام کارهای فرهنگی و قرآنی را نیاموختیم
کد خبر: 4204209
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان مرکزی:

روش علمی برای انجام کارهای فرهنگی و قرآنی را نیاموختیم

رضا کوچکی گفت: برای انجام امور فرهنگی و قرآنی روش علمی را نیاموختیم و اگر بخواهیم مسیر را صرفاً با روش‌های سنتی پیش ببریم، موفق نخواهیم شد و برای موفقیت بیشتر باید روش‌های نوین را پیش گیریم.

رضا کوچکی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآن مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، رضا کوچکی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت استان مرکزی، عصر جمعه، 18 اسفندماه در نشست مجمع عمومی سالیانه اتحادیه مؤسسات قرآنی که در سالن شهید «شبان» استانداری برگزار شد، ضرورت ورود جوانان به انجام کارهای اجرایی فعالیت‌های قرآنی را خواستار شد و گفت: جوانان به‌دلیل برخورداری از نیروی جوانی در انجام و پیگیری امور پرقدرت‌تر و پویاتر عمل می‌کنند.

وی از خدمات صورت گرفته از سوی هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه تقدیر کرد و با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات خوب هستیم، اضافه کرد: عدم شناخت و آشنایی کامل با جنگ فرهنگی از جمله مشکلاتی است که مجامع فرهنگی را آزار می‌دهد. از  1400 سال قبل تا امروز مباحث دینی و قرآنی سینه به سینه انتقال یافته تا اینکه این علوم به دست ما رسیده است. امروز در دورانی زندگی می‌کنیم که فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی بدون حتی کمترین مشکل انجام می‌شود.

کوچکی به فعالیت‌های قرآنی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اشاره کرد و افزود: در آن سال‌ها آزادی عمل برای امور فرهنگی و قرآنی وجود نداشت و برای برگزاری جلسات با مشکلات بسیار مواجه بودیم. پس از پیروزی انقلاب هیئت‌های مذهبی و قرآنی ایجاد و فعالیت‌ها شکل گرفت، اما امروز پس از گذشت 45 سال شاهدیم با وجود اینکه فعالیت‌ها آزادانه در حال انجام است، ولی آنچنان که باید و شاید به نتیجه نمی‌رسد.  

وی اضافه کرد: به‌روز نبودن دانش‌ها بخش عمده عدم حصول نتیجه دلخواه و مطلوب است. دشمن با ابزار و نگاه فرهنگی اهداف شوم خود را پیش می‌برد، بنابراین مقابله با دشمنان باید از جنس فرهنگی باشد. باید در حوزه فرهنگ آنچنان قوی عمل کنیم که بتوانیم سایر جوامع را با خود همسو کنیم. هرچند در این راستا اقداماتی نیز صورت گرفته است، اما کافی نیست و جا برای کار بیشتر وجود دارد.

کوچکی ادامه داد: دشمنی دشمنان اسلام در قرون گذشته با امروز کاملاً متفاوت است. امروز همه جهان جمع شدند تا جوانان ما را از اعتقادات خود دور کنند و وظیفه ما در این راستا سنگین است. اگر برنامه‌ها و طرح‌ها را قوی پیش بریم، قطعاً نتیجه دلخواه حاصل خواهد شد. برای انجام امور فرهنگی و قرآنی روش علمی را نیاموختیم و اگر بخواهیم مسیر را صرفاً با روش‌های سنتی پیش ببریم، موفق نخواهیم شد و برای موفقیت بیشتر باید روش‌های نوین را پیش گیریم.

وی ضرورت آشنایی نوجوانان و جوانان با فرهنگ دینی دینی را متذکر شد و گفت: باید اطلاعات خود را در حوزه جنگ فرهنگی و تهاجم فرهنگی دشمن ارتقا بخشیم تا بتوانیم از سرمایه‌های انسانی کشور حفاظت کنیم. دشمن از روش‌هایی برای توسعه فرهنگ غربی در جوامع اسلامی به‌ویژه ایران استفاده می‌کند که در دید ما نیستند و درواقع روش‌های پیش‌پا افتاده‌ای به حساب می‌آیند. مؤسسات و اتحادیه مؤسسات قرآن دارای قدرت بسیارند و ما از آن بی‌خبریم و استفاده نمی‌کنیم.

کوچکی به تشریح صلاحیت افراد برای انجام کارهای فرهنگی پرداخت و اظهار کرد: فرهنگی شدن تربیتی است و افراد فعال در این حوزه باید علاوه بر شناخت عمیق از فرهنگ دینی و میهنی و اعتماد کامل به کارآمدی فرهنگ اسلام باید در انجام امور فرهنگی صبر و بردباری داشت و برنامه‌ها را در بازه زمانی 10 ساله تعریف کرد.

مؤسسات قرآن برای جذب قرآن‌آموز برنامه داشته باشند

حسین محمدی‌هزاوه، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت استان مرکزی نیز در سخنانی گفت: مجمع عمومی به‌صورت عادی سالی یک‌بار برگزار شده و در کنار تمام مزیت‌های آن می‌توان به تبادل تجربیات و جویا شدن از احوال یکدیگر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه عملکرد یک سال گذشته در حیطه اختیارات هیئت مدیره در جلسه سالانه تشریح می‌شود، اظهار کرد: مؤسسات قرآن استان پویا و فعال هستند و برای خدمت‌رسانی در حیطه تکالیف خود کوتاهی نمی‌کنند. بدون تردید برای جذب قرآن‌آموزان بیشتر باید برنامه داشت.

انتهای پیام
captcha