مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن کریم در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت توجه به طرحهای قرآنی از جمله آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ را مورد تأکید قرار داد و گفت: تعریف طرح با امتیازات ویژه میتواند در جذب مردم بهویژه نسل نوجوان و جوان به سمت حفظ بسیار اثرگذار باشد و ما را به مطالبه مقام معظم رهبری مبتنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن برساند.
وی با بیان اینکه آزمون اعطای مدرک به حفاظ دارای امتیازاتی است و ارزش استخدامی دارد، اضافه کرد: امتیازات استخدامی این طرح در برخی دستگاهها و ادارات انجام و در برخی ادارات انجام نمیشود که برای این مهم باید تدابیری اتخاذ کرد. بهطور نمونه مدرک دکترای اینجانب که نیروی آموزش و پرورش هستم 16 ماه طول کشید تا اِعمال شود. تمام سالهای 98 و 99 جزو دیون قرار گرفته است. به نظر میرسد اعمال این مدرک در ادارات آنگونه که شایسته است جدی گرفته نمیشود و حتی سهمی هم در بنیاد نخبگان ندارند.
اکبری ادامه داد: کسب موفقیت و مدرک درجههای مختلف برای افراد تازه وارد به ادارات دارای امتیازاتی است. بهطور نمونه در سالهای اخیر تعدادی از افراد با کسب مدرک از این آزمون توانستند جذب آموزش و پرورش شوند. البته این به آن معنا نیست که این افراد فقط از این طریق وارد شوند، بلکه این مدرک درصدی در پذیرش آنان مؤثر است، اما شنیدهها حاکی از آن است که در آزمونهای اولیه استخدامی که جهادانشگاهی برگزار میکند لحاظ نمیشود.
این حافظ قرآن تقویت انگیزه حفاظ را یکی از عوامل مؤثر در جذب افراد جدیدالورود به این حوزه دانست و تصریح کرد: آمار شرکتکنندگان نسبت به جمعیت، نسبتاً آمار خوبی است، اما مشکل آمار و تعداد حفاظ شرکتکننده نیست، بلکه مشکل کیفیت کار است. از نگاه اینجانب حفاظ کیفیتی که لازم است را نداشته و امر آموزش را جدی نمیگیرند. از نگاه من افراد اگر وارد حوزه حفظ میشوند باید آن را بهصورت تخصصی دنبال کرده و تمرین کنند.
وی به عوامل چهارگانه حفظ از جمله مربی، قرآنآموزان، مسئولان و خانوادهها اشاره کرد و ادامه داد: هر یک از این عوامل در جایگاه خود بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود، اما از بین این عوامل مهمترین عامل قرآنآموزان هستند که متأسفانه جدی نیستند و آموزش را جز تعدادی علاقهمند به حفظ جدی نمیگیرند. انگیزه، مهمترین عامل در جریانسازی حفظ است. چرایی حفظ دارای دو بعد مادی و معنوی است که در پیشرفت جامعه هدف تأثیرگذار است. گاه حفاظ در آزمون شرکت کرده و موفق به کسب مدرک نیز میشوند، اما پس از گذشت دو سال مدرک را دریافت نمیکنند. پسندیده است مدرک حفاظ طی مراسمی با احترام اعطا شود.
دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن با اشاره به خاطرهای بیان: آقای محمدعلی نقدی، حدود سه سال قبل کلاس دهم بود که در آزمون شرکت کرده و موفق به کسب مدرک درجه سه شده بود و نمیدانست که در این آزمون قبول شده و سال بعد در همان مقطع دوباره شرکت کرده بود. باید تدابیری اتخاذ شود که از بروز این مشکلات جلوگیری شود.
اکبری تحقق طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و عمل به فرمایش مقام معظم رهبری را مستلزم توجه مسئولان به این مهم دانست وگفت: اگر تمام مسئولان و مردم بهویژه نوجوانان و جوانان به این امر مهم تأکید داشته و بر انجام آن اهتمام و عزم جدی داشته باشند قطعاً رسیدن به آن کار سخت و دشواری نخواهد بود. برای تحقق این امر دو عنصر انگیزه معنوی (خود افراد) و مادی مؤثر است.
انتهای پیام