حمید قاسمی عضو گروه قرآنی جنات اراک در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، درخصوص نحوه شکلگیری و فعالیت این گروه قرآنی اظهار کرد: گروه قرآنی جنّات در سال جاری با حضور چهرههای شاخص حوزههای همخوانی، تواشیح و مدیحهسرایی که در سطح کشور و استان اجراهای فاخری داشتهاند، اما بنا به ملاحظات زندگی و شخصی به نوعی از فضای اجرا فاصله گرفته بودند، تشکیل شد.
وی گفت: اعضای این گروه را مصطفی سعیدی، حافظ و قاری قرآن کریم، مبین کاشانی، قاری قرآن کریم و ذاکر اهل بیت(ع)، مجتبی رفیعی، حافظ کل قرآن، ایمان مجلسیمنش از چهرههای شاخص قرآنی و حمید قاسمی از فعالان قرآنی در حوزه اجرا و حوزه رسانه تشکیل میدهند.
قاسمی با بیان اینکه گروه قرآنی جنات کار خود را با معرفی آثار ملی و مذهبی آغاز کرده است، افزود: همزمان با ماه مبارک رمضان اثری با محوریت «اسماءالحسنی» توسط این گروه تولید شد و در کنار آثار دیگری که در گذشته با هدف معرفی استان مرکزی با عنوان «خاک سربلند» یا در محور مقاومت تحت عنوان «فریاد مقاومت»، و نیز اثر «علم ثریایی» با محوریت معرفی «دستاوردهای صنعت هستهای» که به سفارش سازمان انرژی اتمی تولید شده بود، در کارنامه فعالیتی گروه قرآنی جنّت ثبت شد.
وی در تعریف تواشیح گفت: تواشیح یک هنر است و عامه مردم تواشیح را با نواهای محزون عربی مدح و ثنای اهل بیت(ع) و مفاهیم عربی میشناسند. در تعریف کلاسیک نیز به آواز عربی تواشیح گفته میشود که مفاهیم قرآنی و اهل بیتی را در دل خود جا داده است. عموماً نغماتی که در ادبیات عرب وجود دارد از دستگاههای موسیقی ایرانی گرفته شده و تنها چیزی که به آن افزوده شده «حجاز» است که درواقع یک نغمه اصالتاً عربی است که معادل آن در دستگاههای موسیقی ایرانی «همایون» نام دارد.
قاسمی با بیان اینکه گروههای تواشیح موسیقی ندارند، اظهار کرد: نواهایی که گروههای تواشیح تولید میکنند آهنگین است و موسیقی را در دل خود دارد و این یکی از ویژگیهایی است که موجب همراهی مردم با تواشیحخوانی شده است.
مدیر روابط عمومی و رسانه گروه قرآنی جنات اراک، در ادامه به معرفی تواشیح اسماءالحسنی که توسط این گروه اجرا شده پرداخت و در پاسخ به اینکه وجه تمایز این اثر نسبت به آثار مشابه چیست، اظهار کرد: تواشیح «اسماءالحسنی» که عموماً در ماه مبارک رمضان و قبل از اذان به افق شهرهای مختلف از شبکههای تلویزیونی و رادیویی کشور دیده و شنیده میشود، اصالتاً نغمهای است که اصالت آن به تواشیحخوانان مصری بازمیگردد و هنرمندان قرآنی ایرانی نیز آن را اجرا کردند. اجرای این اثر در ایران بعد از انقلاب رنگ و بوی جدیتری به خود گرفت و در سالهای اخیر گروههای مختلفی «اسماءالحسنی» را بازخوانی کردند.
وی افزود: این اثر توسط گروه قرآنی جنات اراک نیز تولید و اجرا شد که این اجرا به لحاظ کیفیت صدا در طراز آثار ملی قرار دارد ولی اتفاقی که در تولید این اثر رقم زده شد، این بود که این اثر براساس روال معمول، صرفاً در اماکن مذهبی و اعتاب مقدسه استان اجرا و تولید نشد بلکه در برخی اماکن گردشگری، مذهبی، فرهنگی و تاریخی استان اجرا و اثر نهایی در قالب همافزایی جلوههایی از این آثار گرانقدر و انعکاس طنین اسماءالحسنی، تدوین شد.
قاسمی بیان کرد: این اثر در اماکن شاخصی همچون بیت تاریخی امام راحل در خمین، منطقه گردشگری سرچشمه محلات، آستان مقدس امامزاده عبدالله و آمنه(ع) خاتون اراک، میدان شهدای اراک که معرف این شهر است، در جوار مزار شهدای گمنام مدفون در مصلی بیتالمقدس اراک، مقبره پروفسور حسابی در تفرش، میدان امیرکبیر شهر فراهان، آستان مقدس امامزاده محمد(ع) تفرش و... اجرا شد و تجمیع جلوههای این اجرا در این اثر، آن را در نگاه مخاطب متمایز کرد و باعث شد مخاطبان، اثر را در زمینهای از جلوههای شاخص استانی به تماشا بنشینند که همدلی و همراهی بیشتری ایجاد کرد و بازخوردهای خوبی در نقاط مختلف استان مرکزی داشت.
وی با بیان اینکه آثار تولیدی گروه قرآنی جنات با هزینه شخصی تولید میشود، گفت: جامعه قرآنی دارای یک اصالت فرهنگی است و فرهنگ ما وامدار حوزه قرآنی است. فعالان قرآنی با هزینه شخصی و حمایتهای بسیار ناچیز در حوزه فرهنگ قرآنی فعالیت میکنند و روند تولید این اثر نیز از این قاعده مستثنی نیست.
این فعال قرآنی در پاسخ به اینکه شرایط هنرهای قرآنی در استان مرکزی چگونه است، بیان کرد: هنرهای قرآنی در استان مرکزی بضاعت و پتانسیل بالقوه خوبی دارند. هنرهای شاخص قرآنی اعم از خوشنویسی، شعر، تفسیرخوانی، نگارش و تولید مکتوبات قرآنی، نمایشهای قرآنی و... در استان ظرفیت بالقوه بالایی دارند، اما واقعیت این است که دستگاهها و سازمانهایی که در این حوزه تکلیف و مسئولیت دارند به تکالیف قانونی خود بهدرستی عمل نمیکنند.
وی گفت: امروز مجموعههای قرآنی صرفاً در سازمان اوقاف و امور خیریه دیده میشوند و سازمانهایی نظیر ادارهکل تبلیغات اسلامی رسالت کمتری را در این زمینه ایفا میکنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با وجود داشتن معاونت قرآن و عترت، نگاه و توجه جدی در حوزه قرآنی ندارد در حالی که انتظار میرود نوع نگاهها تغییر کند و نقش این مجموعهها در فضا و فعالیتهای قرآنی استان پررنگتر باشد.
قاسمی ادامه داد: مسابقات قرآنی در حوزه تواشیح نیز، صرفاً در مسابقات سراسری سالانه قرآن کریم که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار میشود، رقم میخورد، هرچند در این سطح نیز حمایت لازم از گروهها صورت نمیگیرد و گروههای تواشیح با دست خالی و بدون پشتوانه مادی و معنوی از سوی متولیان در مسابقات شرکت میکنند در حالی که باید بستر مناسب برای ارتقای سطح مسابقات فراهم شود تا به عرصه درخشش بسیاری از استعدادهای قرآنی و زمینه شناسایی و بروز و ظهور فعالان قرآنی تبدیل شود.
وی ابراز امیدواری کرد که در سایه اعمال سیاستهای حمایتی و تشویقی، تولیدات شاخصی در حوزه قرآن کریم بروز و ظهور پیدا کند و فعالان قرآنی با زبان هنر و بیان هنرمندانه خود، در عرصه جهاد تبیین نقشآفرینی کنند.
انتهای پیام