بهبود شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در سال‌جاری
کد خبر: 3851376
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷

بهبود شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در سال‌جاری

گروه سیاست و اقتصاد ــ استاندار مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی به‌رغم تمام مشکلات موجود از جمله مشکلات شرکت‌های هپکو و آذرآب، استانی است که شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی آن در سال جاری بسیار بهتر از سال ۹۷ است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، صبح امروز، 29 مهرماه در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: استان مرکزی به‌رغم تمام مشکلات موجود از جمله مشکلات هپکو و آذرآب، استانی است که شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی آن در سال جاری بسیار بهتر از سال ۹۷ است، نرخ بیکاری استان در تابستان امسال ۸.۳ درصد و و در بهار همین سال ۸.۴ بوده و در صورتی که میانگین نرخ بیکاری در ۶ ماهه امسال ۸.۳۵ درصد بوده باشد، بیش از یک درصد در کاهش نرخ بیکاری استان رشد ایجاد شده است.

وی افزود: استان مرکزی در سال ۹۲ از لحاظ فضای کسب و کار در رتبه سیزدهم قرار داشت و اکنون به رتبه ششم ارتقا پیدا کرده است که این رشد و ارتقا به همت کارآفرینان، تولیدکنندگان و کارگران ایجاد شده و نشان از بهبود وضعیت فضای کسب و کار، نرخ بیکاری و روند تولید در استان دارد.

استاندار مرکزی در خصوص تسهیلات تصریح کرد: سال گذشته سهم تسهیلات استان ۱۲۵۰ میلیارد تومان بوده که در پایان سال به حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسید، همچنین در ۶ ماهه امسال بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و در صورت تداوم این روند سهم تسهیلات استان تا پایان سال به حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیز خواهد رسید.

آقازاده با بیان اینکه میزان صادرات غیرنفتی استان تا روز گذشته ۶۰۳ میلیون دلار بوده است، بیان کرد: ارزش ارزی صادرات استان تا روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد افزایش داشته و امیدواریم به‌رغم تمام فشارها و تحریم‌ها بتوانیم بالاتر از میزان سال گذشته صادرات داشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت شرکت‌های هپکو و آذرآب اضافه کرد: حقوق کارگران هپکو تا ۳۱ شهریورماه پرداخت شده است، حقوق کارگران آذرآب نیز تا پایان مهرماه به اندازه ۲.۵ ماه معوق است که در تلاش هستیم این حقوق را زودتر پرداخت کنیم.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه ماهیت شرکت آذرآب با هپکو متفاوت است، گفت: در حال حاضر در شرکت آذرآب ۳۰ هزار تن سفارش وجود دارد، اما متاسفانه در ۶ ماهه اول امسال میزان تولید این شرکت تنها ۱۲۹۰ تن بوده است، این شرکت می‌تواند تا پایان سال ۲۰ هزار تن تولید داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید در اسرع وقت با اتحاد و انسجام، مشکل سهامدار و مدیریت و اختلافات داخلی درون آذرآب را رفع کنیم، خاطرنشان کرد: در هپکو در حال حاضر از تولید و مشتری خبری نیست، اما در آذرآب هم سفارش و هم مشتری نقد وجود دارد. مشکلات ایجاد شده امروز به سبب ایرادات موجود در واگذاری هپکو و آذرآب به بخش خصوصی است و نباید در این حوزه تنها دولت را مقصر دانست.

استاندار مرکزی خواستار تعیین یک نماینده ویژه برای پیگیری امور آذرآب شد تا با دستگاه‌های مرتبط در تهران هماهنگ شود و از این طریق، سریع‌تر سهام بانک کشاورزی که نتوانسته خوب بنگاه‌داری و مدیریت کند، تعیین تکلیف و ظرف یک ماه آینده مشکلات برطرف شود.

آقازاده گفت: حقوق معوقه کارکنان باید در اسرع وقت پرداخت شود تا کارگران دلگرم به کار شوند، چرا که شرکت آذرآب با مشکل نقدینگی مواجه نیست.

محمدتقی آبایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این جلسه اظهار کرد: شرکت‌های آذرآب و هپکو نگین خاورمیانه هستند و مشکلات ایجاد شده در این دو واحد تولیدی نشای از سوء‌مدیریت و واگذاری‌های نادرست توسط سازمان خصوصی‌سازی در سال های گذشته بوده که در حال حاضر مسئولان استانی را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه مشکلات این صنایع باید به صورت ریشه‌ای رفع شود، گفت: علی‌رغم این مشکلات، استان مرکزی به لحاظ بهبود فضای کسب و کار نسبت به میانگین کشوری، دارای جایگاه مطلوبی است.

آبایی افزود: در شش ماهه سال گذشته تعداد ماه‌های حقوق معوق کارگران معادل ۲۰۵ ماه بود که این رقم نیز در سال جاری به ۱۴۲ ماه کاهش یافته است، همچنین دادخواست‌های کارگری نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است. بر اساس آمار سامانه رصد، فرصت‌های شغلی ایجاد شده در شش ماهه سال گذشته 2558 مورد بوده که این آمار نیز در شش ماهه سال جاری به 3523 فرصت شغلی رسیده است. در خصوص مقرری‌بگیران استان نیز تعداد این افراد در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۹۷ مورد کاهش یافته است.

قنبر موسی‌نژاد، مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: سهم دستگاه‌های حمایتی در اشتعال روستایی ۹۱ میلیارد تومان بود که ۶۴ میلیارد تومان آن سهم کمیته امداد است و علی‌رغم تاخیر ۸ ماهه در ابلاغ، پرونده مربوط به حدود ۸۲ میلیارد تومان از این مبلغ به بانک‌های مختلف ارسال و ۵۰ درصد آن پرداخت شده است.

انتهای پیام
captcha