انقلاب اسلامی در دنیا به عنوان انقلاب فرهنگی شناخته شده است
کد خبر: 3853572
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۵

انقلاب اسلامی در دنیا به عنوان انقلاب فرهنگی شناخته شده است

گروه فرهنگی - آیت‌الله دری نجف‌آبادی گفت: امروزه انقلاب اسلامی، در دنیا به عنوان انقلاب فرهنگی شناخته شده است چراکه رویداد فرهنگی عاشورا گوشه‌ای از فرهنگ ما است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، عصر روز گذشته در آئین افتتاح دهمین نمایشگاه کتاب اراک که در مصلی بیت‌المقدس اراک برگزار شد، با اشاره به اتفاق رخداده لیلةالمبیت، این اتفاق عظیم را منشأ همه تحولات دنیای اسلام برشمرد و گفت: هجرت‌ها منشأ تحول آفرینی هستند و هجرت نبی مکرم اسلام (ص) از مکه به مدینه به عنوان مبدأ تاریخ اسلام شناخته شد.

وی تصریح کرد: در دنیای امروز نیز مهاجرت‌ها کارساز، مؤثر و تمدن‌‌ساز هستند، اگر امروز ایران کشوری شیعه‌نشین است تنها به خاطر جنگ نهاوند نیست، با هجرت امام رضا(ع)، حضرت معصومه (س)، امامزادگان این سرزمین به عنوان سرزمینی ولایت‌مدار و شیعی معرفی می‌شود. در دو ماه ربیع الاول و آبان اتفاقات بسیار مهمی که منشا تحول بودند رخ داده است، اتفاقات آبان ماه سر منشأ بسیاری از تحولات انقلابی بوده است.

آیت‌الله دری نجف آبادی استان مرکزی را استان مفاخر و بزرگان علوم دینی خواند و اظهار کرد: در اسلام قلم و زبان دو‌ شمشیر بسیار توانا و برنده، تاثیرگذار و سازنده، الهام بخش و آموزنده، آینده ساز و راهگشا هستند البته زبان به اندازه قلم ارزش ندارد، چون ارزش زبان ممکن است محدود باشد، ولی ارزش قلم ارزشی، پایدار، ماندگار و باعظمت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه‌ داد: البته اسلام هر دو را به قلب گره می‌زند، چراکه شخصیت هر انسان به زبان و قلب اوست و آیاتی هم در قرآن آمده است که مردانگی و ارزش انسان به دو چیز، یعنی زبان و قلب است البته این زبان باید در خدمت قلب باشد.

آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: شمشیر هم از نظر اسلام باید در خدمت زبان، قلم و قلب باید باشد، شمشیر خود استقلال ندارد این سیاست احمقانه‌‌ای که افرادی مثل چنگیز، تیمورلنگ، صدام‌ها، حجاج ه‌ا، هیتلرها، ترامپ، نتانیاهو در دنیا پایه‌گذاری کردند، سیاست ضد انسانی و ضد بشری است و اصل را بر تقلب قرار دادند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در ادامه تأکید کرد: اسلام می‌خواهد فرهنگ حاکم باشد؛ قلم، زبان و قلب یعنی فرهنگ. زبان شمشیر باید در خدمت زبان قلم و زبان بیان باشد در واقع هر سه در خدمت قلب هستند. قلب یعنی کانون معرفت، کانون ایمان، کانون ولایت و قرآن و... و همه آنان در قالب فرهنگ تعریف می‌شود. انقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال در حوزه فرهنگ اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال اخیر در فرهنگ کار شده است. متاسفانه فرهنگ را نمی توان با آمار مقایسه و ذکر کرد. در زمان پهلوی آمار صندلی سینما را فرهنگ تلقی می کردند و از فرهنگ تعریف درستی را به مردم ارائه نمی دادند اما در اسلام فرهنگ به معنای زیربنای همه تمدن، تحولات و سرمایه اجتماعی، غیر اجتماعی و خانوادگی است، اگر فرهنگ درست شود همه چیز درست می‌شود بنابراین انقلاب پیامبر اسلام(ص) انقلابی فرهنگی بوده است و در ادامه مسیر انقلاب ایشان انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی گفت: امروزه انقلاب اسلامی، در دنیا به عنوان انقلاب فرهنگی شناخته شده است، رویداد فرهنگی عاشورا گوشه‌ای از فرهنگ ما است، اربعین تقلب نبوده است؛ لذا باید این فرهنگ را در همه زمینه‌ها پاس بداریم، هیچ جای تاریخ انقلاب نیامده است که امام راحل قبل و بعد از پیروزی دستور داده باشند تا سیلی و یا ترکه‌‌ای به کسی زده باشند، ایشان فرهنگ‌سازی کرده اند و باید این فرهنگ‌سازی حفاظت شود.

وی اضافه کرد: بنا به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از انقلاب یک میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان کتاب چاپ شده که ۸۰ درصد این کتاب‌ها نیز تالیفات جدید است. هرچند فضای مجازی و سایبری مانع از مطالعه کتاب می شود، ولی باید مطالعه کتاب را جدی بگیریم و از مطالعه کتاب در هر شرایطی غافل نشویم و در دانشگاه ها و مدارس و از همه مهم‌تر در حوزه های علمیه مورد اهمیت قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در بخش پایانی سخنانش گفت: استان مرکزی استان بزرگان و مفاخر است و در راس همه آنها امام راحل قرار دارد. امیدواریم این نمایشگاه کتاب مثبت و مفید واقع شود و مورد استقبال مردم به ویژه جوانان قرار بگیرد تا سال آینده شاهد حضور بیشتر ناشران معتبر کشور و افزایش عناوین کتاب‌ها در این نمایشگاه باشیم.

انتهای پیام
captcha