از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت
کد خبر: 3865076
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
در نشست تخصصی ایکنای مرکزی مطرح شد؛

از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

گروه فرهنگی – نشست تخصصی با محوریت «بررسی ابعاد مختلف وحدت حوزه و دانشگاه» به همت ایکنای شعبه مرکزی در جهاددانشگاهی استان مرکزی برگزار شد، بررسی موانع از نظر حوزه و دانشگاه در تحقق وحدت این دو نهاد، ارائه راهکارهای عملیاتی جهت برنامه‌ریزی و محقق شدن این وحدت، استفاده وزارت‌خانه‌های فرهنگی، صنعتی و کشاورزی از اساتید متخصص حوزه و دانشگاه جهت رفع چالش‌ها و ... از جمله موارد مطروحه بود.

وحدت حوزه و دانشگاه باید ثمره عملی داشته باشد/ از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علم از دیانت و معرفت و دیانت و معرفت از دین جدا نبوده و نیست، هر یک بدون دیگری اثر ماندگاری از خود برجای نمی‌گذارد. عالم باید با معرفت باشد و عارف باید عالم و آشنا به علوم باشد، از صدر اسلام پیامبر(ص) شرط آزادی اسرا را با سواد کردن یاران خود قرار می‌دهد که همین امر باعث می‌شود تا توجه ما به بخش دینی و علمی توأمان با یکدیگر جلب شود.

در پی شهادت دکتر مفتح در ۲۷ آذرماه سال ۵۸ و فعالیت‌های این استاد در حوزه و دانشگاه این روز به نام روز «وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری شده است. امام خمینی(ره) در یکی از فرمایشات خود در خصوص ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه بیان کردند؛ «امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها بسیج دانشجو و طلبه است، طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی‌ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر‌ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند»، مقام معظم رهبری نیز در این خصوص فرمودند؛ «تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه و اینکه بر روی آن اصرار می‌کنیم، به خاطر آثار و برکات آن است، این دو نهاد با تبادل روش‌ها، یکدیگر را کامل کنند و مجهز به روش‌های علمی جدید و سنتی شوند».

خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی در راستای تحقق رسالت خود به بررسی ابعاد و موانع وحدت حوزه و دانشگاه، راهکارهای کاربردی جهت تحقق هرچه‌بیشتر این موضوع، نشستی را با حضور حجت‌الاسلام سید‌احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان، مسعود شهرجردی رئیس جهاد‌ دانشگاهی استان، علیرضا بهرامی معاون فرهنگی دانشگاه اراک، حیدری رئیس دانشگاه فرهنگیان اراک، حجت الاسلام محمود مرادی معاون پژوهشی حوزه علمیه استان، مجتبی غلامی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان در سالن جلسات جهاددانشگاهی برگزار کرد.  در این نشست موانع بروز وحدت بین حوزه و دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه می‌خوانید:

علیرضا بهرامی، معاون فرهنگی دانشگاه اراک در پاسخ به سؤال مسئولیت حوزه و دانشگاه در قبال جامعه چیست؟ گفت: یکی از دغدغه‌های روزگار امروز این است که حوزه و دانشگاه آن‌طور که باید و شاید نیاز جامعه را برطرف نمی‌کنند، این مهم انتقادی است که هم به نهاد دانشگاه و هم حوزه علمیه وارد است، اما اینکه چرا این اتفاق ایجاد شده است به خاطر این است که در چند سال گذشته جامعه هم در توقع لازم از نهادهای علم و فناوری به بلوغ کامل نرسیده است که حوزه و دانشگاه توانایی رفع مشکلات را دارند.

علم بر اساس نیاز کشور تولید نمی‌شود

وی ادامه داد: از طرف دیگر دانشگاه‌ها هم نتوانستند محصولی به عنوان علم تولید کنند که براساس و برآمده از نیاز جامعه باشد، دانشگاه‌ها محصولی به عنوان مقاله ISI که بلای جان کشور شده است تولید می‌کنند، دانشگاهیان باید در زمینه‌های مختلف مقالاتی را ارائه دهند؛ چراکه در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در تراز جهانی بسیار با اهمیت است، ولی تدوین و انتشار این مقالات در لبه مرزهای دانش مشکلاتی را از جامعه آنچنان که باید و شاید حل نمی‌کند.

وحدت حوزه و دانشگاه باید ثمره عملی داشته باشد/ از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

بهرامی ادامه داد: برای اینکه طرح پژوهشی انجام و یا یک رشته در دانشگاه اجرا شود باید در وهله اول نیازسنجی مورد توجه واقع شود. اهل فن باید بدانند نیاز صنعت ما در ماشین‌سازی، هپکو، آلومینیوم  و ... چیست، باید در گام اول نیازها را احصا و هدفگذاری کنیم و براساس نیازها پروژه تعریف کنیم، از طرف دیگر باید عنوان شود ناهنجاری‌های اجتماعی همچون اعتیاد، فقر، فساد، طلاق موضوعات جدی در کشور و جامعه هستند که بسیار لازم است در مرحله اول نیازها درک و شناخته شوند و در گام دوم به عنوان پروژه تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرند.

معاون فرهنگی دانشگاه اراک افزود: از طرف دیگر طبق اسناد و قوانین بالادستی وزارت علوم اگر عضو هیئت علمی نتواند مقاله چاپ کند به او امتیاز منفی تعلق می‌گیرد و اصطلاحا رکود علمی به او تعلق می‌گیرد، اما این نیازی که امروز باید در جامعه توسط استاد دانشگاه باید رفع شود نمی‌تواند به مقاله ISI تبدیل شود، نیاز امروز جامعه ما نیاز 20 تا 50 سال قبل دنیای غرب است و آنان در سال‌های قبل این مراحل را پشت سر گذارده‌اند، در حال حاضر طرح و بخشنامه‌ای در دانشگاه‌ها با مصوبه دانشگاه علوم مبتنی براینکه 30 درصد پایان‌نامه‌های اساتید برطرف کننده نیاز جامعه باشد ارسال شده است. در این طرح باید نیازها باید احصا و پروژه‌ای برای آن تعریف شود و محصول آن در کتابخانه‌ها باقی نماند و نتیجه کار باید نهاد، دستگاه، ارگان و سازمان مربوطه ارجاع داده شود تا از محصول این پایان‌نامه استفاده کاربردی شود.

توهم تولید علم در کشور

بهرامی بیان کرد: توهم تولید علم در کشور باعث شده است که به شکل اجباری و براساس قوانین بسیار بد بالادستی همه دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی به سمت مقاله‌نویسی رفته و در این زمینه کار خوبی انجام گرفته است اما انجام این‌کار مشکلی از جامعه و صنعت کشور حل نکرد. به دلیل احساس نیاز در کشور به حوزه نانو پیشرفت‌های خوبی در این حوزه داشته‌ایم و در این مسیر علم تولید کرده‌ایم. تولید علم نیاز به تولید پارامترهای معین و مشخصی دارد، تولید علم با هدف برطرف کردن نیاز جامعه به شکل جزیره‌ای در دانشگاه انجام نمی‌شود، این سیستم باید طوری طراحی شود که برای هر قسمت وظیفه‌ای تعریف شود و برآیند کار برطرف کردن مشکلات باشد. وقتی صحبت از سیستم می‌شود یعنی اینکه دانشگاه‌ها در راستای رسالت خود در تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد و متخصص گام بردارند.

وی برضرورت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت تأکید کرد و افزود: هنوز هم بسیاری از مدیران کل استان با تمام وجود به این نتیجه نرسیدند که دانشگاه‌‌ها قادرند نیاز آنان را برطرف کنند، حرفش را همه می‌گویند اما این اعتقاد وجود ندارد، اگر این اعتقاد وجود داشته باشد مدیرکل دستگاهی نباید با وجود متخصص در استان کار را به دست متخصصان استان‌های دیگر واگذار کند؛ چراکه به دلیل وجود رانت علاقه‌ای به حل مشکل در استان ندارد. وقتی قسمتی از سیستم اشکال داشته باشد منجر به تولید علم کاربردی نخواهد شد.

قداست حوزه به مباحثه است

بهرامی اضافه کرد: حوزه هم آنطور که باید و شاید نتوانسته است ارتباط مستقیم و منسجمی با بدنه جامعه ایجاد کند، یکی از اشکالات حوزه این است که به جای اینکه دانشگاه‌ها براساس نیاز جامعه حرکت کنند حوزه خود را شبیه دانشگاه کرده است و مقاطع تحصیلی خود را مانند دانشگاه به لیسانس، فوق لیسانس، دکتری تغییر داد، اصلا قرار بر این نبود حوزه در این مسیر وارد عمل شود قداست حوزه به مباحثه بود نه اینکه دانشجو سر کلاس حاضر شود پس از چند ماه امتحان بگیرند و بروند، قرار براین بود حوزه با قداستی که دارد مباحثه‌ها را به دانشگاه آموخته و ما یادگیرنده از حوزه باشیم، اما متأسفانه با ورود حوزه به شیوه‌های دانشگاه این مجموعه به سالی واحدی و ... تبدیل شد، ممکن است اگر به روحانی که سطح خارج را گذرانده لقب دکتر اطلاق نشود ناراحت شود در صورتیکه قرار نیست این القاب در حوزه کاربردی باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه اراک قدمت حوزه را بیشتر از دانشگاه‌ها عنوان و ادامه داد: حوزه باید مسیر درست را ادامه می‌داد اما متأسفانه حوزه هم تبدیل به مدرک و مدرک‌گرایی شد و این مهم باعث شد که این مجموعه هم همچون دانشگاه‌ها در ویژگی‌های خود غرق شود.

هدف، تولید مدرک است

بهرامی افزود: اگر امروز دانشگاهی را در شهری تعطیل کنند هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و تنها اتفاق این است که عده‌ای بیکار می شوند ولی در کشوری که دانشگاه‌ها براساس نیاز کشور ایجاد می‌شوند اگر تعطیل شوند قطعا اتفاقات بدی رخ می‌دهد، یکی از آفات این بود که به طرف ایجاد مراکز دانشگاهی بسیار زیاد رفته‌ایم و امروز نسبت جمعیت با تعدد آموزش عالی هم‌خوانی ندارد؛ چراکه هدف تولید علم نبوده و هدف تولید مدرک است.

عدم مهارت دانشجویان در مقاطع مختلف

وی ادامه داد: امروز موظفیم دانشجویی را تربیت کنیم که مهارت داشته باشد، ما نتوانستیم در این مسیر گام برداریم که دانشجویی تربیت کنیم که بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل مهارت‌های لازم رشته خود را داشته باشد، چون تعدد بسیار زیاد آموزش عالی با منابع محدود باعث شده است که این منابع محدود به جای اینکه در 10 دانشگاه توزیع شود به 100 حتی 500 قسمت تقسیم شد و از طرف دیگر منابع هم افزایش پیدا نکرده است؛ لذا با توزیع این منابع دانشگاه قادر به تهیه مواد آزمایشگاهی، ابزار آزمایشی به روز، تجهیز آزمایشگاه و .... نیست. عدم مهارت دانشجویان در مقاطع مختلف از جمله انتقادی است که به دانشگاه‌ها وارد است و این اشکال هم اشکال به حقی است. اما سیستم‌ها و قوانین بالادستی دانشگاه‌ها را خود به خود به سمت مدرک‌گرایی و عدم مهارت سوق داده است.

این مقام مسئول گفت: قوانین بالادستی از عضو هیئت علمی دانشگاه مقاله ISI می‌خواهد و اصلا برای آنان مهم نیست که استاد نیاز جامعه را تاچه حد برطرف می‌کند، اگر عضو هیئت علمی 10 مشکل جامعه را حل کند و مقاله‌ای نداشته باشد هیچ امتیازی برای او در نظر گرفته نمی‌شود و محکوم به رکود علمی می‌شود ولی اگر یک مقاله داشته باشد و مشکلی را رفع نکند از رکود خارج می‌شود. وقتی سیستم دارای اشکال است افراد با جدیت وارد حل مشکلات و معضلات نمی‌شوند. توهم تولید علم در 80 درصد موضوعات واقعی است، دکتر منصوری بیان کرده است که ما از دهه 1980 به بعد آموختیم که باید تمرین نوشتن کنیم، قرار نبود مقاله‌نویسی به اصل تبدیل شود قرار براین بود که به عنوان تمرین بتوانیم از کار پژوهشی هم خودمان استفاده کنیم و هم به دیگر کشورها انتقال دهیم.

ضرورت نوشتن مقاله‌های تأثیرگذار

بهرامی بر ضرورت نوشتن مقاله‌های تأثیرگذار و مورد استفاده مدیران داخلی و خارجی تأکید کرد و افزود: نوشتن مقالات خوب و ضروری است و مدیران خارجی باید سطح دانش دانشمندان و اساتید ایران را بدانند اما چون اصل شده است همه کارهای دیگر فرع شده است. اگر عضو هیئت علمی از دانشگاه مشکل هپکو را حل کند ارتقا پیدا نمی‌کند اگر همین عضو هیئت علمی وقت بگذارد و برای حل مشکل سه تا مقاله ISI ارائه دهد ارتقا پیدا می‌کند که هم از لحاظ مالی مقرون به صرفه است و هم جایگاه اجتماعی او افزایش پیدا می‌کند.

وحدت حوزه و دانشگاه باید ثمره عملی داشته باشد/ از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

معاون فرهنگی دانشگاه اراک ادامه داد: تا ما برای اسناد و قوانین بالادستی فکری نکنیم نمی‌توانیم اقدامات مؤثری صورت دهیم، در شورای عالی انقلاب فرهنگی است که آیین‌نامه هیئت‌های ممیزی و ارتقای اساتید را تصویب می‌کند، اگر این موارد مورد توجه شورا قرار گیرد این مشکل حل می‌شود. برای کشورهای پیشرفته وجود 15 دانشجوی دکترا در کنار 20 دانشجوی فوق لیسانس قابل درک نیست، برای آنان غیرقابل پذیرش است که عضو هیئت علمی با 5 سال سابقه 400 مقاله داشته باشد و هیچ مشکلی از جامعه حل نکند.

نقاط ضعف حوزه و دانشگاه

وی اضافه کرد: استاد تمام دانشگاه‌های امریکا و ... در طول 50 سال خدمت ممکن است 30 مقاله داشته باشد اما در ایران استاد تمام داریم که 40 ساله است و 500 مقاله دارد. اگر اشکالات را رفع کنیم در مسیر درست قرار خواهیم گرفت. باید برای جامعه حوزوی و دانشگاهی که مشکلی از مشکلات جامعه را حل کرد امتیازات و ویژگی‌هایی را تعریف کرد. متأسفانه این اعمال وجود ندارد و توهم تولید علم در کشور ما کمی بیش از اندازه شده است. علم تولید می‌شود اما این علم نیازی از جامعه برطرف نمی‌کند، متأسفانه تب مقاله‌نویسی باعث شده است که اعضای هیئت علمی نسبت به آموزش هم بی‌انگیزه شوند، ما باید در دانشگاه فردی را تربیت کنیم که در درجه اول رفتار و اخلاق اسلامی انسانی داشته باشد، مهارت داشته و پژوهشگر باشد. طلبه و دانشجوی امروز پس از فارغ التحصیل شدن در تراز جهموری اسلامی نیست و این مهم از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه است.

تاکید بزرگان حوزه علمیه بر پرهیز از مدرک‌گرایی

حجت‌الاسلام محمود مرادی، معاون پژوهشی حوزه علمیه استان در پاسخ به مدرک‌گرایی و شبیه شدن حوزه به دانشگاه هم گفت: آیت‌الله سبحانی در دیدار با آیت‌الله اعرافی به پرهیز از مدرک‌گرایی و مقاله‌نویسی برای کسب نمره توصیه کردند. نوشتن مقالات و اضافه کردن نمره‌ای به درس مشکلی است که ایجاد شده است. یکی از آسیب‌های پژوهش این است که فقط برای انجام کاری وارد میدان نگارش کتاب و مقاله می‌شویم اما به خروجی آن فکر نمی‌کنیم، کتاب و مقاله‌ای هم نوشته می‌شود اما دردی از درد جامعه دوا نمی‌کند.

وی ادامه داد: در علوم اسلامی انسانی اگر گفتمان سازی را ایجاد کنیم همین گفتمان ها همچون حجاب، انتخابات مانند بستن کمربند به فرهنگ تبدیل می شود و باعث می شود در همه حال تابع قانون و مقررات باشیم. مقالات باید به گونه ای نگارش شود که پس از آن به گفتمان گذارده شود و در عرصه اجتماعی به نظرسنجی گذارده شود. اگر مشارکت مردم در مقالات زیاد باشد مردم استقبال می کنند مشکل اینجاست که مقالات به گفتمان تبدیل نشده و به مشارکت عموم گذارده نمی‌شود.

وحدت حوزه و دانشگاه؛ از خجسته‌ترین مولودات انقلاب اسلامی

مسعود شهرجردی، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی هم در این نشست وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از خجسته‌ترین مولودات انقلاب اسلامی دانست و ابراز کرد: بیست و هفتم آذر یادآور شهید مفتح است، این عالم وارسته یکی از پیشروان وحدت حوزه و دانشگاه است، امید است با هم‌فکری و تعامل خوب دانشگاهیان و حوزویان اقدامات خوبی در این راستا برداریم.

وحدت حوزه و دانشگاه باید ثمره عملی داشته باشد/ از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

وی تصریح کرد: در فصل دوم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها به وحدت حوزه و دانشگاه مستقیم اشاره شده است و در این فصل تعامل، همکاری همه‌جانبه علمی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی و هنری حوزه و دانشگاه مدنظر قرار گرفته است. در سطح عالی شورای انقلاب فرهنگی سند دارای 4 کمیته تخصصی آموزش، پژوهش، فرهنگ و مدیریت است که در واقع این سند اجرایی نشده است و اجرایی شدن سند یکی از راهبردهایی که می‌تواند به وحدت حوزه و دانشگاه کمک کند. مجموعه جهاددانشگاهی پیشنهاد می‌کند با تدوین شاخص‌های اجرایی سند بتوانیم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را داشته باشیم.

لزوم تحقق گفتمان‌سازی

شهرجردی ادامه داد: گفتمان‌سازی اگر اتفاق بیفتد قطعا به وحدت بین این مرکز مهم آموزشی کمک می‌کند. جهاد دانشگاهی می‌تواند با برگزاری مسابقات مناظره‌ای دانشجویی به گفتمان‌سازی کمک کند. با کمک دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان بتوانیم گفتمان‌سازی را در سطح اساتید در قالب کرسی نقد و مناظره انجام دهیم و یکی از گزاره‌هایی که می‌تواند در این کرسی‌ها اتفاق افتد گفتمان‌سازی وحدت حوزه و دانشگاه است.

ارتباط مستقیم حوزه با جامعه

حجت‌الاسلام سید‌احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک نیز در پاسخ به تحقق وظایف حوزه در قبال جامعه و برقراری وحدت حوزه و دانشگاه تا چه حد به رفع مشکلات جامعه کمک می‌کند؟ گفت: وظیفه حوزه نسبت به جامعه رسالتی اصلی است، تمام فعالیت حوزه‌ها فقط برای انجام تکلیف در جامعه است، طلاب با فراگیری و آموزش موظفند آموخته‌های خود را در دسترس مردم قرار دهند و عموم را با مبانی دین اسلام که دینی جامع و کامل بوده و متکفل سعادت دنیوی و اخروی انسان‌هاست آشنا کند.

وحدت حوزه و دانشگاه باید ثمره عملی داشته باشد/ از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

وی عرضه دین به مردم را یکی از رسالت‌های مهم حوزه برشمرد و بر ضرورت پیاده‌سازی مبانی دینی و قرآنی در ابعاد و سطوح مختلف جامعه تأکید کرد و افزود: حوزه‌های علمیه برای انجام رسالت واقعی خود با مضیقه‌ها و تنگناهایی مواجه هستند که یکی از مضیقه‌ها این است که نیروهای بسیار مستعد برای انجام تکالیف انتخاب شوند که متأسفانه به دلیل جو حاکم بر جامعه این اقبال نسبت به نیروهای مستعد وجود ندارد، اگر نیروهای مستعد نیز قصد ورود داشته باشند به خاطر جو حاکم در جامعه گاه از طرف اطرافیان جلوگیری می‌شود و همین عامل سبب می‌شود حوزه از وجود نیروهای مستعد و کیفی مقداری در تنگنا قرار گیرد.

حجت‌الاسلام میرمهدی بابیان اینکه در طول 4 دهه قدم‌های خوبی در حوزه تبلیغ دین برداشته شده است و نمی‌توان منکر فعالیت‌های بسیار خوب حوزویانی که در دانشگاه مشغول به خدمت هستند شد، ابراز کرد: نیروهای فعال در حوزه باید دارای بالاترین کیفیت نیروی انسانی باشند، طلاب جوان و نوجوان مستعد باید به حوزه‌ها ورود پیدا کنند و عدم ورود آنان به دلایل مختلف باعث شده به آن نقطه‌ای که دلخواه ما بوده است نرسیم.

حوزه؛ نهادی کاملا مردمی

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک حوزه را نهادی کاملا مردمی خواند و ادامه داد: حوزه وابسته به جایی نبوده و کاملا مردمی است، بنابراین با همان امکاناتی که از سوی مردم در اختیار حوزه قرار داده می شود به تربیت نیرو می پردازد و این مهم نیز یکی از مضیقه‌ها و تنگناهای ماست که سبب می‌شود که نیروهایی هم که جذب حوزه می‌شوند آنطور که باید و شاید نمی‌توان برای آنان برنامه‌ریزی خیلی مناسبی داشته باشیم و آنان را برای آینده آماده کنیم.

وی اضافه کرد: موفقیت انقلاب اسلامی بر دوش حوزه بود که این مهم همیشه نادیده گرفته شده است. امام سخنرانی‌های خود را با توهینی که در روزنامه اطلاعات به ایشان شد آغاز کردند و از آن پس مطالب خود را به صراحت بیان فرمودند، تمام سنگینی انتقال فرمایشات ایشان به اقصی نقاط جهان به ویژه ایران برعهده روحانیت بود و آنان نیز از عهده این کار به خوبی برآمدند. با فعالیت بسیار خوب، شفاف، بدون حاشیه روحانیون تمام مردم آگاهی کامل در خصوص انقلاب را کسب کرده بودند، اگر فیلم‌های اوایل انقلاب را مورد بازبینی قرار دهید متوجه می‌شوید همه مردم متفق‌القول خواهان جمهوری اسلامی که امام راحل فرمودند را پذیرفتند و مستندات آن نیز موجود است. همه حرف‌های آن دوران بر محور امام و پذیرش منویات آن حضرت بود و این امر نتیجه زحمات روحانیت بود.

وی افزود: اما پس از انقلاب به دلایل مختلف بی‌مهری‌هایی که برای حوزه صورت گرفت باعث شد تا ما از نیروهای انسانی قوی، مستعد و نخبه کمتر برخوردار باشیم و نتوانستیم آنطور که باید و شاید نقش مهم خود را ایفا کنیم. در حال حاضر اگر روحانیون در دانشگاه‌ها حضور دارند همگی از روحانیون باسواد، فاضل، متقی هستند که فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

تبلیغ دین از طرف روحانیت یک وظیفه و تکلیف است

حجت‌الاسلام میرمهدی گفت: هرچند که ما با این نوع فعالیت که برای روحانیون در دانشگاه‌ها واحدهای درسی گذارده شود خیلی موافق نیستیم، البته یکی از انجام خدمات و رسالت‌ها می تواند واحدهای درسی باشد اما وظیفه اصلی جامعه روحانیت در دانشگاه همان وظیفه اصلی است که در جامعه دارد، روحانیت در دانشگاه باید به گونه‌ای عمل کنند که در جامعه عمل کرده و اسلام را عرضه می‌کنند. تبلیغ جامعه روحانیت در جامعه و دانشگاه در گستره فعالیت عملی، گفتاری، رفتاری تعریف می‌شود. تبلیغ دین از طرف روحانیت یک وظیفه و تکلیف است و این وظیفه بدون چشمداشتی است. حوزویان برای تبلیغ دین توقعی از دیگران برای تبلیغ ندارند، البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که تکلیف نسبت به روحانیت و تامین معیشتی آنان از ناحیه دستگاه و یا دانشگاهی که محل خدمت است انجام شود.

لزوم افزایش تعامل حوزه و دانشگاه

این مقام مسئول بابیان این نکته که دانشگاهیان باید با حوزه تعامل بیشتری داشته باشند و در گفتمان‌هایی که صورت می‌گیرد مسایل رفع شود، اظهار کرد: اینکه دانشجویان به دلیل کسب نمره از استاد روحانی به مباحث دینی و تبلیغی توجه نکرده و یا به دلیل ترس از نگرفتن نمره سوالات را مطرح نکنند خروجی مناسبی برای حوزه ندارد، گاه مطالب دیکته شده و دانشجو موظف به پذیرش است اما باید دید آیا دانشجو قانع هم شده است، اگر قانع شده بودند در این چند سال ما این مشکلات را نداشتیم. مشکلاتی در دانشگاه‌ها وجود دارد که نشان دهنده این است که دید جامعه دانشگاهی به روحانیت دید حاکمیتی، حکومتی و اِشرافی است. باید در نظر داشت روحانیت عنصری که منصوب کردند نبوده است، روحانیت در جامعه هیچ‌گاه خود را تحمیل نکرده است، ما به عنوان مبلغ دینی در جامعه بوده و با مردم در تماس بوده‌ایم، گاه مردم معترفند آموخته‌های خود را از رفتار و اعمال و زندگی روحانیت گرفتند.

دید دانشگاهیان به حوزه خیرخواهانه و دلسوزانه نیست

وی بیان کرد: دید دانشگاهیان به حوزه دید خیرخواهانه و دلسوزانه نیست. آنان بیان می‌کنند روحانیت حاکم بر ما هستند باید این دید عوض شود. برای تغییر نگاه باید بر تعامل و ارتباط دانشجویان با طلاب افزود. دانشگاهیان با حوزه ارتباط و رفت و آمد ندارند، چه اشکال و ایرادی دارد که دانشگاهیان به منزل حوزویان بروند و از نزدیک با آنان آشنا شوند، دانشگاهیان برنامه‌ریزی کنند هر هفته جهت دیدار به منزل یکی از روحانیون و طلبه‌ها بروند. دور بودن از یکدیگر و اکتفا به مجالس در حوزه و دانشگاه به وحدت هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه کمک نمی‌کند.

وحدت حوزه و دانشگاه باید ثمره عملی داشته باشد/ از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

حجت‌الاسلام میرمهدی ادامه داد: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در فصول مختلف باید اجرایی شود این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه دید دانشگاهیان نسبت به حوزه و روحانیت دید درست و صحیحی شود و بنده اعتقاد دارم در حال حاضر این دید وجود ندارد.

مجتبی حیدری، رئیس دانشگاه فرهنگیان اراک هم در خصوص وظیفه این دانشگاه در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه و آثار و برکاتی که این تجمیع می‌تواند در جامعه داشته باشد گفت: دانشگاه فرهگیان دانشگاهی مأموریت‌گرا با رویکرد تربیت نیروی انسانی مورد نیاز است، به نظر بنده رسالت دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها کمی متفاوت است، دانشگاه فرهنگیان دارای رسالتی خاص بوده و چون تربیت اصلی اساسی است تمام هم و غم خود را بر تربیت نیروی انسانی ماهر، متعهد و متخصص گذارده است.

وی ادامه داد: تربیت دانشجویان و نیروی انسانی حاضر در دانشگاه فرهنگیان خدمتی ویژه و مأموریتی خاص است، اگر وحدت حوزه و دانشگاه به معنای صحیح در دانشگاه فرهنگیان شکل گیرد می‌تواند سازه و ساختار تربیت را به خوبی طراحی و اجرا کند. تربیت فرایندی تخصصی و اقدامی پیچیده است، از منظر اسلام و آموزه‌های دینی تربیت کردن عادتی را ایجاد کردن نیست، بلکه نهادینه کردن ارزش‌ها، رفتارها و مسائلی است که شخص بتواند به عنوان فرد مؤثر در مسیر قرب الی الله حرکت کند.

تربیت معلمان فکور؛ وظیفه دانشگاه فرهنگیان

حیدری افزود: با توجه به اینکه تربیت دارای ظرفیت‌هایی خاص است باید اشاره کرد قرار گرفتن حوزه در کنار تربیت معلم بسیار موثر است تا ما بتوانیم معلمی فکور، مبتنی بر تراز جمهوری اسلامی تربیت کنیم. امام با طرح وحدت حوزه و دانشگاه هدفشان این نبود که این دو مرکز یکی شوند بلکه هدف وحدت راهبردی است، وحدت در حوزه روش، معرفت‌شناسی دانشگاه‌هاست، اگر بتوان از این هم‌افزایی بهره بگیریم قطعا توانستیم افرادی را که به عنوان خروجی به مدارس تحویل می‌دهیم در جامعه تأثیرگذار باشند.

وحدت حوزه و دانشگاه باید ثمره عملی داشته باشد/ از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

وی تصریح کرد: جهت‌گیری پژوهش‌ها در دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر روایات اسلامی است تا دانشجویان بیاموزند در مدارس متناسب با مسائل و مشکلاتی که پیش می‌آید چگونه شناسایی، برطرف و راهکار دهند، برای پژوهش‌ها دنبال تحقیقات آکادمیک و ساختارمند نیستیم حرکت و جهت‌گیری آموزش ما بیشتر معطوف به پژوهش‌هایی است که روایتگری کنند. اگر از این منظر به دانشگاه فرهنگیان توجه کنیم شاید بتوان بخشی از مشکلات آموزش و پرورش و مدارس را توسط دانشجویان و معلمان حل کرده و از انباشت مشکلات در مدارس کاسته شود.

تنبلی؛ یکی از موانع وحدت

حجت‌الاسلام محمود مرادی، معاون پژوهش حوزه علمیه استان مرکزی هم در این نشست به موانع وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از موانع وحدت بی‌انگیزه بودن و تنبلی است. فرهنگ بی خیال بودن نسبت به مسائل باعث شده تا از موضوعات و وارد مختلف به راحتی عبور کرده و توجه خاصی به آن نشود. آنانی که فرهنگ بی انگیزه بودن را ایجاد کردند نظم و انضباط در برهه‌های مختلف زندگی چه فردی و چه اجتماعی را هدف گرفتند. بی خیال بودن زندگی ایرانیان حتی زندگی علمی را مختل کرده است.

وحدت حوزه و دانشگاه باید ثمره عملی داشته باشد/ از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

وی ادامه داد: در خصوص ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه اقدامات خوبی صورت گرفته است، اگر ایده امام در قالب وحدت حوزه و دانشگاه نبود شاید امروز این وحدت بدین شکل نبود. ایده تعامل دانشگاه با حوزه قبل از انقلاب توسط استاد شهید آیت الله مطهری مطرح شد و مورد نقد دانشجویان قرار گرفت و آنان(دانشجویان) بیان کردند قرار است به حکومت کلیسا بازگردیم، دانشجویان آن دوره براین باور بودند که حکومت براساس عقل، قانون و منطق را تعطیل کرده و دوباره به حکومت دین باز گردیم به تمام این شبهات و سوالات در دانشگاه پاسخ داده شد. 

مرادی اضافه کرد: سؤالاتی که 50 سال پیش آیت الله مطهری در دانشگاه به دانشجویان نخبه آن زمان پاسخ داد امروز تعدادی از حوزویان مشکل دارند و بیان می‌کنند حکومت دینی بازگشت به قبل از رنسانس است و این مهم جای تأمل دارد که گویا حواس آنان نیست در چه دنیایی زندگی می‌کنند.

حوزه به‌روز نیست

معاون پژوهش حوزه به‌روز نبودن حوزه را از دیگر موانع وحدت حوزه و دانشگاه دانست و بیان کرد: به‌روز نبودن حوزه به کمبود امکانات این مجموعه باز می‌گردد، با اینکه بانی و باعث حکومت اسلامی جامعه روحانیت و حوزه بوده است اما در حال حاضر در رأس حکومت همچون مجلس، دولت به جز شورای نگهبان که 6 حوزوی و 6 دانشگاهی است بقیه دستگاه‌ها و .. دانشگاهی هستند، فقط در مجلس اول که قانونگذاری و نظارت که طبق وصیت شهید مدرس مجتهدین طراز اول را جذب کردند اما در حال حاضر همه لیسانس و فوق لیسانس هستند که عرق مذهبی دینی چندانی ندارند، کشف حجاب همسران نمایندگان مجلس ششم خارج از کشور دال براین ادعاست که ما دچار آفت شده‌ایم.

حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به اینکه رفتار برخی از افراد تأثیرگذار در جامعه بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند و باید جلوی بی‌اعتمادی‌ها گرفته شود، اظهار کرد: بسیاری از علما کتب بسیار خوبی در حوزه معارف اسلامی، علوم اسلامی و انسانی نوشتند که برخی از افراد سودجو و منفعت‌طلب قصد دارند تمام این زحمات را ضایع کنند. خدمات بسیار خوبی که حوزه و دانشگاه توانستند انجام دهند نباید فراموش شود. فعالیت این دو مجموعه می‌تواند در انجام خدمات یدی همچون سامان‌بخشی به سیل‌زدگان فروردین امسال تعریف شود. دولت نتوانست در این قسمت ورود جدی پیدا کند اما حوزویان، سپاه، دانشگاهیان و جهاددانشگاهی برای رفع مشکلات مردم بسیج شدند.

وی گفت: کتاب‌های نگارش شده در حوزه علوم اسلامی از دیگر مواهب اتحاد حوزه و دانشگاه است، به طور مثال کتاب‌های از اساتید حوزه و دانشگاه در خصوص گفتمان انقلاب اسلامی نوشته شده که در حوزه و دانشگاه تدریس شده است اما بین جامعه رشدی نداشته است؛ چراکه به گفتمان گذارده نشده است، اگر گفتمان‌سازی‌ها بین مردم بازتاب خوبی داشته باشد قطعا شاهد اثرات و برکات بیشتری از حوزه و دانشگاه خواهیم بود.

برگزاری نشست‌ها بصورت فصلی

مرادی خاطرنشان کرد: آیت‌الله اعرافی تمام ابعاد و زوایا، چالش‌ها، آسیب‌ها، موانع و ... وحدت حوزه و دانشگاه را در قالب کتابی به نگارش درآوردند. برگزاری این نشست‌ها نباید به همین جا خاتمه یابد بابد فصلی برگزار شود. نشست‌‌‌های گفتمان انقلاب اسلامی کمک می‌کند که همه مسائل علوم اسلامی و انسانی، آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد و طلاق مورد بازبینی قرار گیرد. حوزه برای ترک اعتیاد گام‌های خوبی برداشته است، کتاب‌های ترک اعتیاد برای مبلغان تهیه شده است تا بیماران مبتلا به اعتیاد را بهبود بخشند. دغدغه مردم برای حوزویان بسیار مهم است و از هر راهکاری برای رفع مشکل عموم استفاده می‌کنند.

ارتباط دانشگاهیان با مردم کم است

وی بیان کرد: امروز حوزه در بستر جامعه جای دارد ما خودمان را از مردم جدا نکرده و آپارتاید و نژاد‌پرستی نیست، اما متأسفانه دانشگاهیان خود را برتر از حوزویان می‌دانند، ارتباط دانشگاهیان با مردم بسیار کم است، چراکه مشخصه خاصی ندارند اما ملبس بودن جامعه روحانیت به لباسی خاص باعث می‌شود تا مراجعات در قسمت‌های مختلف به این افراد بیشتر باشد. خیلی از مشکلات مردم به خاطر جهل و عدم آگاهی مردم است، ما مسئول جهل مردم هستیم، در فتنه‌ها، چالش‌های اجتماعی، مسائل و مصیبت‌های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، ازدواج سفید مسئول هستیم و دانشگاه نمی‌تواند خود را کنار کشد و همه بار را بر دوش حوزه بیندازد، حوزه به تنهایی نمی‌تواند ورود پیدا کند به طور مثال ما در استان 2 هزار مسجد داریم اما 1100 روحانی معمم داریم. مساجد باید رونق پیدا کند چراکه با تعطیلی مساجد با مشکلاتی مواجه خواهیم شد، کتاب احکام در دانشگاه ها چه میزان تدریس می‌شود.

وحدت حوزه و دانشگاه باید ثمره عملی داشته باشد/ از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

سوءاستفاده دشمن از جهل مردم

حجت‌الاسلام مرادی اضافه کرد: مبانی و قواعد دین زرتشت و اسلام برای جوانان تشریح شود تا آنان اسیر وهم و خیال‌های باطل نباشند. دشمنان از جهل مردم سواستفاده می‌کنند خود را به خواب نزنیم، ترویج مسیحیت تبشیری به دلیل بی دین شدن مردم نیست و تقصیر حوزه است دانشگاه هم باید خود را مسئول بداند چرا جوان ما ارمنی و مسیحی می شود و برای ما اصلا مهم نیست، بهاییت، مسیحی ها و ... برای تبلیغ دین خودشان بسیار تبلیغ می کنند، باید نقدی برای کتب ادیان مثل بهاییت بگذاریم و از اساتید حوزه و دانشگاه دعوت کرده و از مدافعان بهاییت دعوت به مناظره کنیم. اگر وحدت حوزه و دانشگاه منتج به برگزاری کرسی آزاد اندیشی شود خوب است و الا خروجی مناسب ندارد. دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی باید برای حوزویان و دانشگاهیان مهم باشد اگر مهم نباشد در واقع هیچ وحدتی در بین نیست.

وحدت باید ثمره علمی و عملی داشته باشد

این مقام مسئول تصریح کرد: وحدت موقعی خوب است که ثمره علمی، عملی، کاربردی برای رفع مشکلات داشته باشد، مبانی دینی، علمی و نظریه پردازی را از حوزه و دانشگاه گرفته و به کار بندیم، اگر به فکر نباشیم نسل آینده گرایش به دین های قلابی و بی پایه و اساس خواهد داشت و هیچ احترامی برای والدین و ... قائل نیست و ممکن است به جاهلیت قرون وسطایی بازگردیم، دغدغه رفع این مشکلات باید مورد توجه دانشگاهیان نیز قرار گیرد. اگر ما حوزویان خود را بی مسئولیت و بی‌تکلیف نسبت به مشکلات و چالش های جامعه قرار دهیم فردا همین مشکلات در خانه و زندگی ما تأثیر می گذارد و خود ما مسئول کم کاری در این بخش هستیم.

بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی مقدم، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان مرکزی در خصوص موارد مغفول مانده در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه و ضرورت استفاده از ابزار در راستای تحقق روش های جدید علمی و سنتی هم گفت: وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شده در اول انقلاب ناظر براین بود که ده ها سال از زمان تاسیس دانشگاه در ایران بود و حس عناد را شاه در سخنرانی های متعددی پس از قیام ۱۵ خرداد با تعبیرهایی همچون تعفن، مرتجعین سیاه از حوزه نام می برد و این فضا از سوی رژیم پهلوی ترویج می‌شد. از طرف دیگر روشنفکران شرق با نگاه کمونیستی ضد روحانیت بودند و فضای جامعه و دانشگاه را نسبت به حوزه مسموم می کرد. روشنفکران غرب گرا نیز از زمان رضاشاه فعال بودند متن سخنرانی رضاشاه در کتاب مقاومت شکننده تالیف جان فوران مبتنی بر اینکه «من شما را به غرب می فرستم تا شما آداب و رسوم بیاموزید ما فرهنگ نداریم» آورده شده است.

وحدت حوزه و دانشگاه باید ثمره عملی داشته باشد/ از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

وی ادامه داد: پس از مدتی حزب ترقی و روشنفکران ملهد، غرب‌گرا بازگشتند و فضای ضد روحانیت ایجاد شد و از این پس فضای بسیار مسموم در فضای دانشگاهی ایجاد شد و آنان با همین نگاه فضای دانشگاه سکولار، مطبوعات و نشریات را علیه روحانیت به منظور جلوگیری از اعمال قدرت حوزه به راه انداختند، پس از انقلاب با وقوع دفاع مقدس همه برنامه‌ها و اقدامات تحت الشعاع قرار گرفت، اما فضای تعارض بین حوزه و دانشگاه از سال ۵۷ تا شروع جنگ بسیار زیاد بود و گاه به قیام های خیابانی منتج می‌شد، هم پایگاه دانشگاهیان، حوزه مقاومت روحانیت و انقلابیون و هم پایگاه روحانیت انقلابی و شورای انقلاب که توسط آیت الله بهشتی و مطهری اداره می‌شد هم در دانشگاه مستقر بود. وحدت به منظور آرام کردن فضای بین دانشگاه و حوزه به وقوع پیوست.

دانشگاه‌ها نسبت به حضور طلاب مقاومتی نشان‌ نمی‌دهند

وی ادامه‌داد: حقیقت براین است در حال حاضر با فضاهای اول انقلاب مواجه نیستیم، بنده به عنوان فعالی که ۲۰ سالی است که در دانشگاه خدمت می کند بیان میکنم حداقل در دانشگاه‌ها نسبت به حضور روحانیت هیچ مقاومتی نیست، من در حوزه نیز درس دارم و همان احساس راحتی که در حوزه دارم در دانشگاه هم دارم اما باید قبول کرد ادبیات دانشگاه با حوزه متفاوت است، با توجه به اینکه افرادی که در حوزه مشغول به تحصیل می شوند زمینه ولایی بودن و متدین بودن را از لحاظ خانوادگی دارند اما این وضعیت در دانشگاه ها کم‌تر حاکم است و سوالات مطروحه در دانشگاه ها جدی است. اساتید دانشگاه بالاترین استقبال را از دوره های دانش افزایی همچون اخلاق حرفه‌ای، تعلیم و تربیت، فلسفه سیاسی اسلامی دارند که عموماً استاد این دوره ها روحانی هستند.

حجت‌الاسلام ایمانی مقدم اضافه کرد: نگاه ما بر وحدت حوزه و دانشگاه باید به افق های بلندتر و کاملتر پیش رود. آقای امیرخانی کتابی تحت عنوان عنوان فرار مغزها دارند که دانشگاه و علوم دانشگاهی چه در علوم انسانی، صنعتی و علوم پایه را مورد نقد قرار می دهد، ایشان در کتاب خود نوشته است «دانشگاه ها با جامعه انس ندارند و با افراد جامعه نیستند». دانشگاه های ما دورتر از شهرها و با حصارهای بلند و چندین نگهبان اداره می شوند در صورتیکه در کشورهای پیشرفته حصاری بین دانشگاه و جامعه نیست و این محدوده فضا تنها با خطی بر روی زمین مشخص می‌‌شود. ضرورت ارتباط اساتید و دانشجویان رشته‌های اجتماعی و انسانی با مردم بیشتر است، تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که بیش از ۹۰ درصد مردم خدا باورند و اکثریت مسلمان هستند، از این رو مبانی دینی باید خود را در دانشگاه‌ها بروز داده و در بطن باشد، اگر دانشگاه در بطن جامعه ورود پیدا کند و ناظر بر جامعه باشد قطعا می توان مشکلی را حل کرد. دکتر یحیی یثربی در کتاب داستان غم انگیز روشنفکری در ایران به نکاتی اشاره کرده است. علوم بومی و ناظر به نیاز جامعه نیستند لذا دانشگاه در حل معضلات اجتماعی نقش مهمی ندارد کما اینکه در صنعت این نقش را ندارد.

لزوم برطرف کردن نقص‌های کتب حوزوی

وی افزود: در حوزه نیز بدین شکل است و این مهم نقص محسوب می‌شود. نقص است در سطوح عالی حوزه کتاب‌های ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال قبل تدریس می‌شود و ناظر به حل مسأله نیست، شاید از هر یکهزار نفر تعداد محدودی خودشان کار کرده و علم را ناظر به مسأله می‌کنند ولی عموم طلبه‌ها گمان میکنم ناظر به مسأله نیستند، البته مبانی، روش و‌متد درست است ولی در حل مسأله همچون ربا، مشکلات اقتصادی، فقر و... اقداماتی که منجر به جلوگیری شود آنچنان که باید و شاید صورت نگرفته است. طلبه باید بالفعل هرآنچه در حوزه می آموزد در کمترین زمان ممکن مشکلی را از مشکل مردم حل کند. به نظر می رسد در هر دو مجموعه (حوزه و دانشگاه) باید ناظر به مسأله جامعه‌ و آسیب های اجتماعی باشند اگر بودند دارای علم مفید هستند.

وی افزود: پیامبر اسلام (ص) فرمودند: « اهل جهنم از بوی تعفن عالم بی عمل معذب هستند»، علم باید ثمر داشته باشد. به نظر من حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید فاصله و تمایز خود را از جامعه کمتر کنند. اگر نیت قرب الهی در این دو مجموعه وجود داشته باشد مقدس است و اگر نباشد به تعبیر امام راحل حجاب اکبر است، حقیقت این است دنبال علمی هستیم که مانع نباشد، لباس نباید مانع بروز انجام رسالت‌ها شود، تمام دانشگاه ها با هدف ارتقای جامعه اما در رسالت های مختلف فعالیت دارند، حجاب لباس و حجاب عنوان از موارد آسیب زا است. امام راحل در وصیت نامه خود توصیه هایی همچون مراقب نفوذ غرب زده ها در پوشش و مبانی فکری به دانشگاهیان دارند. ایشان در فرازی از وصیت نامه خود وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح فرمودند که ریشه آن وحدت علم و دین است.

علیرضا بهرامی، معاون فرهنگی دانشگاه اراک در بخش دیگر از سخنان خود بیان کرد: هدف از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که حوزه شبیه دانشگاه شود یا بالعکس. بلکه وحدت در هدف وجود دارد و بتوانیم دانشجو و طلبه‌ای را تربیت کنیم که ویژگی‌های رفتار اسلامی انسانی را در مهارت، اخلاق و رفتار داشته باشد. متخصصی که در دانشگاه تربیت شده و در صنعت مشغول به کار می‌شود باید حل مشکل جامعه را وظیفه اخلاقی، اسلامی و انسانی بداند، حال برای حل مشکل روش‌ها می تواند متفاوت باشد اما اهداف یکی است. ما دانشگاهیان وظیفه داریم نیرویی در تراز دین و انقلاب اسلامی تربیت کنیم، هر دو مجموعه در مدت ۴۰ سال به وظایف خود به درستی عمل نکردند، تعطیلی دانشگاه و یا حوزه برای مردم اهمیت چندانی ندارد چراکه محصول آن آنچنان که باید و شاید در دست مردم نیست ولی تعطیلی در کشورهایی که دانشگاه برحسب نیاز مردم همان منطقه تاسیس می‌شود فاجعه آفرین است. دانشجویان در دانشگاه علاوه بر تحصیل در رشته‌های تخصصی دروس عمومی همچون اخلاق، معارف اسلامی و ادبیات هم می خواند اما باید دید چرا نتیجه کار همانی که مورد انتظار ماست نمی شود در حالیکه بیش از ۹۰ درصد دانشجویان معنویت گرا و خدا باور هستند، وجود آمار اعلامی و ظهور و بروز رفتارها در جامعه حاکی از آن است که روش ها کاربردی و مفید نیست. بسیاری از مسایل پیش آمده برای دانشجویان قابل حل نیست یعنی ناظر بر حل مشکل امروز نیست گاه در مشاوره ها شاهد بیان برخی مسایل هستیم که نشان از ضعیف بودن مبانی دینی دارد.

دانشگاهیان پذیرای حوزویان هستند

وی بابیان اینکه جلسات وحدت حوزه و دانشگاه نباید نمادین باشد، اضافه کرد: تعیین روزی به نام وحدت حوزه و دانشگاه نماد جریان‌سازی این مهم در طول سال است. بنده براین باورم دانشگاهیان پذیرای حوزویان هستند همانطور که حوزویان پذیرای دانشگاهیان هستند این حصارها باید کمتر شود هرچه به این سمت رویم که گام های بهتری در رسیدن به اهداف با روش های متفاوت برداریم قطعا شاهد خروجی بهتری خواهیم بود.

وحدت حوزه و دانشگاه باید ثمره عملی داشته باشد/ از نقاط ضعف حوزه و دانشگاه تا بیان موارد مغفول‌مانده وحدت

این مقام مسئول گفت: اسناد بالادستی از نظر گرفتن رکورد علمی برای نداشتن مقاله با وجود حل مشکل مردم به نظر می‌رسد باید اصلاح شود، این اسناد دارای اشکال است که شورای عالی انقلاب فرهنگی متشکل از دانشگاهیان و علماست باید تغییر کند و الا همین وضعیت ادامه پیدا کرده و مشکلات حل نشده باقی می‌ماند. در ۴۰ ساله انقلاب اقدامات بسیار خوبی در سطح ملی و بین‌المللی صورت گرفته است، برگزاری نشست ها جهت آسیب شناسی برای حرکت بهتر رو به جلو است اما نمی‌توان از اقدامات خوب انجام شده غافل ماند. گام‌های بسیار خوبی در طول ۴۰ سال در حوزه علوم اسلامی و انسانی برداشته شده است اما آنطور که باید هنوز نتوانستیم خود را به جامعه معرفی کنیم، دانشگاهیان و حوزویان از نظر مرجع مردم و اعتماد عموم در بالاترین سطح قرار دارند.

حضور طلاب در مراکز اندیشه‌ورزی با جدیت دنبال می‌شود

حجت‌الاسلام مرادی بابیان اینکه حضور جامعه روحانیت در مراکز اندیشه‌ورزی، تفکر و مهارت‌آفرینی با جدیت دنبال می‌شود، تصریح کرد: استان مرکزی در تمام مدارس حوزوی خود این مراکز را فعال کرده است و این خدمات از سال ۹۴ تاکنون در دست اجراست، تحقیق بدون مباحثه، دفاع و مطالعه پذیرفته نیست، افرادی که مقاله ارایه می‌دهند چه در حوزه و چه در دانشگاه باید کنفرانس را هم ارائه و عرضه کنند و اساتید از سوی هر دو مجموعه نیز نقد کنند‌، چرا کرسی نظریه‌پردازی بین حوزه و دانشگاه در خصوص حجاب که اجباری است یا الزامی، شرعی است یا قانونی برگزار نمی‌شود. این مناظره‌ها می‌تواند حتی در مساجد برگزار شود قرار نیست خیلی تخصصی با الفاظ سخت صحبت کنیم بیان باید به گونه‌ای باشد که برای افراد عادی با کمترین سواد قابل فهم باشد.

وی لزوم توجه به آسیب‌های اجتماعی و خطرات ناشی از آن را مورد تأکید قرارداد و افزود: مردم برای جلوگیری از بیماری از تمام ظرفیت استفاده کرده و تحقیقات لازم را انجام می‌دهند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز باید فرهنگ‌سازی شود. باید برای مردم ایجاد انگیزه کنیم تا برای آموختن مباحث علوم انسانی و اسلامی علاقه نشان دهند. اگر حوزه و دانشگاه بخواهند مسایل را مورد بررسی قرار دهند نباید مباحث تحقیقاتی، نظریه‌ها خاک بخورد، رشد علمی مقالات، انتشار نشریه‌ها، کنفرانس‌های علمی در منطقه به حوزه و دانشگاه‌های ایران تعلق دارد، بزرگترین دانشگاه الازهر مصر که برای اهل سنت کتاب می‌نویسد اندازه استان مرکزی مقاله ننوشته است.

حجت‌الاسلام مرادی تصریح کرد: امسال ۵۳۰ مقاله از اراک به جشنواره علامه حلی ارسال شده است که از این تعداد ۱۵ مورد بسیار علمی است، دانشگاه الازهر مصر در ۴۰ سال اخیر جرات نکرده مقاله‌ای در رابطه با آمریکا بنویسند اما این موارد تنها نباید به روزنامه‌ها ختم شود باید در هیات‌های علمی حوزه و دانشگاه مطرح شود. حوزه دارای انجمن‌های علمی تخصصی است که طلاب آزادانه مباحث مورد نظر را ارائه می‌دهند. این افراد همه اندیشه‌ها را مورد بررسی قرار داده و به شبهات ایجاد شده از سوی دشمنان که روح و روان دانشجویان و دانش‌آموزان را با خطر و آسیب مواجه می‌کند پاسخ می‌دهند. دشمنان قصد دارند دانشجویان را به سمت الحاد هدایت کنند و این وظیفه حوزه و دانشگاه است که از سرمایه‌های ایران اسلامی دفاع کنند.

این مقام مسئول برلزوم نظارت بر فارغ‌التحصیلان تأکید کرد و افزود: حوزه دارای امور صیانتی است و به امور طلاب در همه حال نظارت دارد دانشگاه نیز باید این ظرفیت را ایجاد کند تا بتوان از مردم این سرزمین به ویژه نوجوانان و جوانان حفاظت کرد.

انتهای پیام
captcha