ناتوانی علم در مقابل پیچیده‌ترین مسأله آفرینش
کد خبر: 3965816
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۲
جرعه‌ای از زلال وحی/ 7

ناتوانی علم در مقابل پیچیده‌ترین مسأله آفرینش

مدرس و فعال قرآنی اظهار کرد: مسأله حیات و زندگی موجودات زنده از پیچیده‌‌ترین مسائلی است که هنوز علم و دانش بشر نتوانسته است پرده از اسرار آن بردارد که چگونه عناصر طبیعی و مواد آلی با یک جهش عظیم، تبدیل به یک موجود زنده می‌شوند.

مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه و فعال قرآنی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: قرآن، معجزه‌ای جاودان است که از سوی خدا بر پیامبر (ص) نازل شده است. منکران از آغاز نزول تاکنون سعی کرده‌اند به اشکال و روش‌های مختلف به معارضه با آن برخیزند که همواره در این امر ناکام ماندند. چرا‌که این کتاب آسمانی معجزه‌ای بی‌نظیر است که اگر جن و انس دست به دست هم دهند قادر نیستند سوره‌ای همچون آن آورند.

وی تصریح کرد: یکی از ابعاد اعجاز قرآن، اعجاز علمی است که برای نسل جوان امروز بسیار جذّاب و شگفت انگیز است و با بیان مواردی از جنبه‌های مختلف اعجاز علمی این مصحف شریف می‌توان دل‌ها و قلب‌های نسل امروز را سیراب کرد.

مختاری در ادامه به آیه 95 سوره مبارکه «انعام»: «إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ ۖ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ، خداست که (در جوف زمین) دانه و هسته را می‌شکافد، زنده را از مرده و مرده را از زنده پدید می‌آرد، آن (که چنین تواند کرد) خداست، پس به کجا گردانیده می‌شوید (و نسبت خدایی را به آنان که نتوانند می‌دهید» اشاره و بیان کرد: با بررسی مفاهيم این آیه و از طرف دیگر با مطالعه داده‌هاى جديد علمى در زمينه گياه شناسى، می‌توانیم عظمت خداوند را درک کنیم.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه مسائل مندرج در آیه ذکر شده ذهن دانشمندان را، متوجه خود کرده که هر یک زیبایی و شگفتی خاص خود را داراست، ادامه داد: شکافنده دانه و هسته بودن و مرده را زنده و زنده را از مرده بیرون آوردن از جمله نکاتی است که ذهن هر فرد جست‌و‌جوگر و کاوشگری را به خود جلب می‌کند. خداوند شکافنده صبح است و شب را مایه آرامش قرار داد و چگونه برخی بندگان از حق روی گردان هستند.  

 مختاری اضافه کرد: جالب این که دانه و هسته گیاهان غالباً بسیار محکم هستند، هسته خرما و میوه‌هایی مانند هلو و دانه‌های محکم بعضی از حبوبات نشان می‌دهد که چگونه نطفه حیاتی که در حقیقت، نهال و درخت کوچکی است در دژی فوق‌العاده محکم محاصره شده است، اما دستگاه آفرینش آنچنان خاصیت تسلیم و نرمش به این دژ نفوذ ناپذیر می‌دهد و آنچنان قدرت و نیرو به آن جوانه بسیار لطیف و ظریفی که در درون هسته و دانه پرورش می‌یابد، می دهد که بتواند دیواره آن را شکافته و از میان آن قد برافرازد.

وی بیان کرد: مباحث مربوط به گیاهان از مباحث بسیار شگفت‌انگیزست که قرآن به عنوان نشانه توحیدی از آن نام برده است. با تحقیق در خصوص گیاهان حقايقى آشکار شد كه پيش از نزول قرآن كسى متوجه آنها نشده بود. جالب اینکه اين آيه ميان دانه و هسته تفاوت قائل شده است؛ در حالی که سال‌ها بعد دانشمندان گیاه‌شناس نیز به این نتیجه رسیدند که از نظر علمى دانه با هسته متفاوت است.

مختاری اظهار کرد: مسأله حیات و زندگی موجودات زنده از پیچیده‌‌ترین مسائلی است که هنوز علم و دانش بشر نتوانسته است پرده از اسرار آن بردارد که چگونه عناصر طبیعی و مواد آلی با یک جهش عظیم، تبدیل به یک موجود زنده می‌شوند. اما قرآن کریم با یک بیان زیبا می‌فرماید: خدا زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون می‌آورد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: قرآن برای اثبات وجود خدا بارها روی مباحث علمی تکیه کرده است، و پیامبران بزرگی همچون حضرت ابراهیم(ع)  و حضرت موسی(ع) در برابر گردن‌کشانی همچون نمرود و فرعون، به وسیله بیان پدیده حیات موجودات و خلقت آنها از وجود مبدأ قادر و حکیم جهان استدلال می‌کردند.

مختاری در پایان اضافه کرد: بايد مبانی قرآنی و مطالعات انجام شده در خصوص حیات موجودات زنده برای نوجوانان و جوانان تشریح شود تا افرادی همچون داروینیست‌ها نتوانند ادعا کنند که طبیعت بی‌جان است و به واسطه تصادف کور و جهش‌های معیوب به آن حیات بخشیده شده است. صاحب این دنیا خداوندی زنده، قادر و پاینده است که مالک همه چیز است و قادرست زنده را از دل مرده بیرون آورده و به جهان هستی بخشد.

انتهای پیام
captcha