کم‌فروشی؛ عامل برهم خوردن کسب روزی حلال
کد خبر: 3966105
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۷
جرعه ای از زلال وحی/8

کم‌فروشی؛ عامل برهم خوردن کسب روزی حلال

داور ملی مسابقات قرآن با اشاره به آیه 85 سوره مبارکه «اعراف»، اظهار کرد: یکی از عوامل برهم زدن کسب روزی حلال کم‌فروشی و عدم رعایت حق‌الناس است و در این آیه به آن اشاره شده است.

کم‌فروشی؛ عامل برهم خوردن کسب روزی حلال

 

مرتضی مختاری، داور ملی مسابقات قرآن، در رابطه با نکته برجسته جزء هشتم قرآن کریم در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: بر اساس آیات و روایات، کسب روزی حلال یکی از مهم‌ترین زمینه های تقویت دین‌داری است و نقل است که امام صادق (ع) به یکی از اصحابش می‌فرماید: «کسب روزی حلال را رها مکن، چراکه تو را در دینت کمک می‌کند».

وی تصریح کرد: از نگاه اسلام، انسان دارای دو بعد جسم و روح است، اما اصالت از آنِ روح است و باید تمام برنامه‌ها و تلاش‌های انسان در مسیر دستیابی به کمال شایسته روح باشد. اسلام در هر زمینه‌ای از زندگی نسبت به روح، سلامت و کمال آن توجه ویژه‌ای دارد و کسب مال حلال را در ارتقاء روحیه معنوی بسیار مؤثر می‌داند. همانطور که سلامت روح در گروی استفاده صحیح و مطلوب از مال حلال است در مقابل بی‌توجهی به این موضوع، عوارض و پیامدهای منفی و مخربی را برای انسان به وجود می آورد.


بیشتر بخوانید:


مختاری بیان کرد: یکی از عوامل بر هم زدن کسب روزی حلال کم‌فروشی و عدم رعایت حق‌الناس است، نزدیک به 7 آیه در قرآن کریم با عناوین مختلف برحرام بودن کم‌فروشی دلالت کرده و از انجام آن نهی کرده‌است. به عنوان نمونه در آیه 85 سوره «اعراف»: «وَإِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا ۗ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ قَدْ جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ،» اشاره کرده که حضرت شعيب(ع)، قوم خود را پس از دعوت به توحيد كه اصل و پايه دين است به پرهیز کم‌فروشی، کم‌نگذاشتن در پیمانه و ترازو  و جلوگیری از ایجاد فساد در جامعه فراخوانده است.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی(ره) در ذیل این آیه بیان کرده است: گر چه افساد در زمين شامل گناهان مربوط به حق‌الله نيز مى‌شود، اما از قبل و بعد این عبارت مشخص است كه مقصود از فساد، گناهانى است كه باعث سلب امنيت در اموال، نوامیس و جان مردم جامعه مى‌شود، مانند راهزنى، غارت، تجاوزهاى ناموسى، قتل و امثال آن.

مختاری اضافه کرد: خلاصه بيان حضرت شعيب (ع) اين است، اگر شما مردم به  گفته‌هاى من ايمان داشته باشيد و يا اگر ايمان به حق داشته باشيد به طور مسلم تصديق خواهيد كرد كه کم‌نگذاشتن از پیمانه و وزن، اجتناب از كم‌فروشى و تقلب و خوددارى از افساد در زمين به نفع خود شماست.

وی تصریح کرد: از ثمرات روزی حلال در انسان، این است که اعمال صالحه او مورد قبول درگاه خداوند قرار گرفته و همچنین سبب روشنایی و نورانیت دل و جان آدمی می‌شود. زیرا فردی که خود را موظف به کسب روزی حلال دانسته و آن را یکی از واجبات می‌شمارد و در راه به دست آوردن آن تلاش و کوشش فراوان می‌کند، در اعمال دیگر خود نیز وسواس بیشتری به خرج می‌دهد. پیامبر فرمودند: هر کس چهل شبانه روز حلال بخورد، خداوند دلش را روشن و نورانی می‌فرماید.

این داور ملی مسابقات قرآن در پایان گفت: کسب رزق حلال نیز هم چون جنبه‌های دیگر زندگی نیازمند دعا، تضرع و مسئلت از درگاه ربوبی بوده و سبب واقعی، خدای سبحان است. بنابراین تلاوت بعضی از سوره‌ها و آیات مبارک قرآن، دعاهای وارد شده از معصومین(ع) و نیز ذکرهایی که برای توسعه رزق توصیه شده‌اند، باید همواره مورد توجه باشند. یکی از دعاهایی که در تعقیب نمازعشا وارد شده برای طلب رزق حلال است که مرحوم محدث قمی (ره) آن را در کتاب مفاتیح الجنان از کتاب شریف مصباح المتهجّد نقل کرده است.

انتهای پیام
captcha