امنیت عقیدتی نیاز عامه مردم است / ضعف استان مرکزی در وقف‌های قرآنی
کد خبر: 3966646
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۱
جرعه‌ای از زلال وحی/11

امنیت عقیدتی نیاز عامه مردم است / ضعف استان مرکزی در وقف‌های قرآنی

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با اشاره به اینکه استان مرکزی در حوزه وقف‌های قرآنی ضعیف است، اظهار کرد: همانگونه که مردم به امنیت جانی نیازمندند به امنیت عقیدتی و فرهنگی نیز نیاز دارند و تحقق این رسالت خطیر برعهده حوزه است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، جرعه‌ای از زلال وحی از اولین روز ماه مبارک رمضان در قالب سلسله مصاحبه‌هایی با استفاده از نقطه نظرات مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم قرآنی تقدیم مخاطبان شد و از امروز، چهارم اردیبهشت، مقارن با یازدهم ماه مبارک رمضان مطالبی با بهره‌گیری از نظرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تا پایان دهه دوم این ماه مبارک تقدیم می‌شود.

وی به آیه 121 سوره «توبه»: «وَلَا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً وَلَا يَقْطَعُونَ وَادِيًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ، و هیچ مالی کم یا زیاد (در راه خدا) انفاق نکنند و هیچ وادیی نپیمایند جز آنکه در نامه عمل آنها نوشته شود تا خداوند بسیار بهتر از آنچه کردند اجر به آنها عطا فرماید» استناد کرد و افزود: این آیه در باب انفاق است و نوع آن که جانی باشد یا مالی فرقی ندارد و همه در نزد خداوند محفوظ باقی خواهد ماند.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام میرمهدی در توضیح انفاق مال، اظهار کرد: انفاق مال در دو گروه واجب و مستحب تعریف می‌شود که زکات، خمس و برخی کفارات انفاق واجب هستند و افراد دارای زمین کشاورزی، باغ انگور، خرما و دامپروری که دارایی آنان به حدنصاب رسد در زمره زکات‌دهندگان تعریف می‌شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه روستاییان استان اغلب دارای باغ انگور هستند و باید اصول زکات‌دهی را به دقت رعایت کنند، اضافه کرد: برخی از باغداران تمام انگور خود را به خیال اینکه زکات تنها به کشمش تعلق می‌گیرد، بدون اینکه زکات آن را بپردازند می‌فروشند. درست است که زکات متعلق به کشمش است، اما واجب است که باغدار نسبت انگور به کشمش را محاسبه و زکات آن را پرداخت کند.

وی به تشریح انفاق‌های مستحبی نیز پرداخت و ادامه داد: خداوند در اموال شما حقی برای محرومان قرار داده است و لازم است افرادی که تمکن مالی دارند و یا حتی دیگران به اندازه توان مالی در انفاق‌های مستحبی مشارکت داشته باشند. برخی از انفاق‌ها، صدقه جاریه حساب می‌شود که از نمونه آن می‌توان به احیای سنت حسنه، تربیت فرزند صالح و وقف اشاره کرد.

حجت‌الاسلام میرمهدی با بیان اینکه واقفان برای وقف نیاز جامعه و روز مردم را در نظر می‌گیرند، به وقف آب انبارهای دهه‌های قبل اشاره و تصریح کرد: یکی از امور خیر ماندگار حفاظت از شاخصه‌های فرهنگ اسلامی است، خیلی از خیران در امور اجتماعی، پزشکی و علمی ورود دارند، اما در حوزه تقویت فرهنگ دینی مردم دغدغه ندارند و یا توجه کمتری دارند. متأسفانه وقف برای آموزش قرآن و احکام دینی در استان بسیار ضعیف است. خیران و واقفان تنها به نان فقرا توجه نکنند، بلکه در کنار معیشت برای نهادینه کردن فرهنگی دینی نیز دغدغه داشته باشند.

وی در ادامه به آیه 122 سوره: توبه: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ، و (هنگامی که رسول فرمان خروج برای جنگ دهد) نباید مؤمنان همگی بیرون روند (و رسول را تنها گذارند) پس چرا از هر طایفه‌ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که (از نافرمانی خدا) حذر کنند» اشاره و تصریح کرد: همانگونه که جهاد در مقابله با دشمنان از اهمیت بسیاری برخوردار است آموختن علوم دینی نیز به همان اندازه قابل اهمیت است و جوانان باید در این عرصه ورود جدی‌تری داشته باشند.

حجت‌الاسلام میرمهدی بیان کرد: درست است که تبلیغ علیه دین زیاد است، اما از طرف دیگر دانشمندان و اندیشمندان به این نتیجه رسیدند که تنها منبع آرامش انسان داشتن اعتقادات درست و صحیح است. از این رو یادگیری دین و رساندن پیام دین به مسئله ادله تقلید نیز اشاره دارد که همگی باید از روحانیون واجدالشرایط تقلید کرده و به سخنانش گوش فرادهیم.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در پایان گفت: این آیه تأکید بر یادگیری علوم دین دارد و لازم است برای تحقق این امر مهم عده‌ای از نوجوانان و جوانان به سمت حوزه‌های علمیه تشویق شوند تا بتوانند عموم مردم با احکام آشنا کنند. تعلیم و تعلم علوم دینی تعطیلی ندارد و لازم است حوزه‌های علمیه از هر روشی که می‌دانند در این مسیر گام بردارند. تفقه در دین ضروری است، روحانی می‌بایست بتواند احکام دین را از قرآن استخراج و منتقل کند. همانگونه که مردم به امنیت جانی نیازمندند به امنیت عقیدتی و فرهنگی نیز نیاز دارند و تحقق این رسالت خطیر برعهده حوزه است.

انتهای پیام
captcha