کوچ مؤسسات قرآنی از اوج به انزوا / مصوباتی که در لابه‌لای پرونده‌ها گم می‌شود
کد خبر: 3982440
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵

کوچ مؤسسات قرآنی از اوج به انزوا / مصوباتی که در لابه‌لای پرونده‌ها گم می‌شود

شیوع ویروس کرونا در ۱۷ ماهه گذشته سبک زندگی عموم مردم را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از کسب‌وکار‌ها را با مشکل مواجه ساخت. در این میان نیز هر روز خبری جدید از تعطیلی مؤسسات ناشی از شیوع کرونا می‌شنویم که گویا این آمار همچون آمار فوتی‌های کرونا بسیار عادی شده است و برای مردم و مسئولان اهمیت چندانی ندارد.

کوچ مؤسسات قرآنی از رونق تا انزوا / مؤسسه قرآنی سفینةالنجات اراک در آستانه تعطیلی

شیوع ویروس کرونا در 17 ماهه گذشته سبک زندگی عموم مردم را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از کسب‌وکارها را با مشکل مواجه ساخت. در این مدت بسیاری از مشاغل تعطیل یا نیمه تعطیل شدند و برخی دیگر نیز فعالیت کسب و کار خود را در فضای مجازی دنبال کردند. در کنار تعطیلی مشاغل فرهنگی و هنری، تعطیلی گاه به گاه اصناف در پی قرمز شدن شهرها را نباید نادیده گرفت، حتی برخی از صنایع نیز سیر فعالیتی خود را به سمت ورشکستگی پیش بردند.

دولت برای مشاغل آسیب‌دیده ناشی از کرونا مبالغی را به منظور جبران خسارات در نظر گرفت، اما در این میان جامعه قرآنی و مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآنی بی‌نصیب ماندند و فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مؤسسات ثبت‌نام شده در سامانه مبلغ 10 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت کرد که این مبلغ نیز دردی از دردها دوا نکرد.

در چند ماهه اخیر مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی مبتنی بر گرانی اماکن استیجاری به دلیل گرانی سرسام‌آور ملک انجام شد، اما دریغ از توجه، چراکه اقشار کم‌درآمد مستأجر که با حداقل درآمد می‌توانستند در اماکن به نسبت متوسط شهر سکونت داشته باشند در ماه‌های گذشته به دلیل گرانی منازل مجبور به کوچ شدند از مناطق متوسط به مناطق حاشیه‌نشین و کمتر برخوردار.

در 17 ماهه گذشته و با تعطیلی برخی مؤسسات قرآن زنگ خطرها برای مغفول ماندن هرچه بیشتر قرآن به صدا درآمد، اما گوشی برای شنیدن نبود، حتی دولت به خود زحمت نداد که مؤسسات قرآن را جزو لیست آسیب‌دیدگان از کرونا قرار دهد، به همین منظور مؤسسات در این ماه‌ها با مشکلات بسیار همچون تعطیلی به دلیل قرمز شدن شهرها، عدم استقبال خانواده‌ها برای حضور فرزندانشان در کلاس‌ها و افزایش بی‌دلیل نرخ مسکن و ملک در استان مواجه شدند.

هر روز خبری جدید از تعطیلی مؤسسات ناشی از شیوع کرونا می‌شنویم که گویا این آمار همچون آمار فوتی‌های کرونا بسیار عادی شده است و برای مردم و مسئولان اهمیت چندانی ندارد. آیا مشکلات مؤسسات و خانه‌های قرآنی به گوش دولتمردان نمی‌رسد؟ آیا توسعه و رونق فعالیت قرآنی مدنظر نیست؟ چرا استاندار مرکزی علی‌رغم قولی که به خبرنگار ایکنا مبتنی بر برگزاری جلسه با جامعه قرآنی داد آن را عملی نکرد؟ فرصت نیست یا دغدغه نیست . در آخرین درخواست خبرگزاری ایکنا قرار بر این شد رئیس دفتر استاندار زمانی را برای برگزاری این جلسه تعیین کند و این زمان پس از گذشت ماه‌ها عملی نشد.

آقازاده، استاندار مرکزی در تاریخ 20 خرداد 98 به خبرنگار ایکنا قول مساعد برای برگزاری نشست با جامعه قرآنی و برگزاری شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی را داد، اما این امر متأسفانه محقق نشد. همچنین استاندار مرکزی در پاسخ به درخواست خبرنگار ایکنا مبنی بر برگزاری نشست با جامعه فعال قرآنی در تاریخ 29 مرداد سال گذشته، گفت: با انجام این اقدام موافق هستم و خبرگزاری ایکنا به عنوان خبرگزاری فعال در حوزه قرآن و نشر معارف دینی پیگیری این امر را انجام دهد. بنده به مدیر دفتر خود اعلام کردم که این دیدار را در برنامه‌های بعد از هفته دولت بگنجاند و باز هم این وعده‌ای است که پس از نزدیک به 11 ماه نادیده گرفته شد.

همه می‌دانند مشکل مکان، مشکل امروز و دیروز مؤسسات نیست، حتی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت خبری مبتنی بر تأمین اماکن حسب عقد تفاهم‌نامه بین اتحادیه و شورای هیئت‌های مذهبی منتشر کرد، اما خبرهای واصله مبتنی بر تعطیلی مؤسسات قرآن خلاف این تفاهم‌نامه را اثبات می‌کند.

مؤسسه «سفینةالنجات» اراک با مدیریت حسین محمدی‌هزاوه، به دلیل ناتوانی در اجاره‌بهای مکان در آستانه تعطیلی قرار گرفت. طبق نظر این مدیر، اجاره‌بها مبلغ 3 میلیون و 500 هزار تومان بوده است که موجر این مبلغ را یکباره به 8 میلیون تومان افزایش داده است. پرداخت این مبلغ از عهده این مدیر خارج است و مسئولان توجهی ندارند.

شاید تا زمانیکه سازمان واحدی رصد و رفع دغدغه مؤسسات قرآن را در دستور کار قرار ندهد، باید شاهد کم‌فروغی مراکز قرآنی باشیم. اوقاف دارای اماکنی است که می‌تواند با مبلغی پایین‌تر در اختیار مؤسسات قرآن قرار دهد. تبلیغات اسلامی نیز می‌تواند برای رفع مشکلات مراکز قرآنی از ظرفیت هیئت‌های مذهبی و مساجد به بهترین شکل استفاده کند. به نظر می‌رسد دغدغه‌ای برای رفع مشکلات جامعه قرآنی وجود ندارد، چراکه در کنار اوقاف و استفاده از ظرفیت مساجد می‌توان از ظرفیت شهرداری‌ها نیز بهره گرفت، اگر همه دستگاه‌ها از حالت اداری خارج و روحیه انقلابی و جهادی به خود بگیرند قطعاً تمام مشکلات برطرف می‌شود. حتی نمایندگان برای رفع مشکلات جامعه قرآنی می‌توانند پیگیر تخصیص نیم‌دصد درآمد صنایع باشند که این امر نیز همچون مصوبه‌های دیگر در حال خاک خوردن است و در لابه‌لای پرونده‌ها گم شده است.

یادداشت از مریم روشن، سردبیر ایکنا استان مرکزی

انتهای پیام
captcha