علیرضا طاهری هستم متولد سال 73 در اراک. وجود خانواده مذهبی و معتقد باعث شد که در این مسیر گام بردارم و از انتخابم به هیچ عوان ذرهای پشیمان نیستم. قرآن حس آرامشی به من داد که هیچ جای دنیا سراغ ندارم و با تمام توان تا لحظه آخر زندگی دست از آموختن و آموزش مبانی دینی به دیگران برنمیدارم.
فعالیت قرآنی را از سن 12 سالگی و با مهد قرآن استاد مجتبی سعیدی آغاز و 6 جزء قرآن را حفظ کردم، خاطرات زیبای آن دوران از ذهنم نمیرود، حضور در کنار سایر نوجوانان هم سن و سال شور و انگیزه توصیفناپذیری را به من میبخشید. حلاوت و شیرینی کلام وحی اگر از همان دوران کودکی و نوجوانی به دانشآموزان تزریق شود، اثرات ماندگار آن در دوران جوانی کاملاً مشهود است و میتواند مسیر رسیدن به رستگاری در دنیا و آخرت را تضمین کند.
از همان دوران کودکی و نوجوانی به فعالیتهای فرهنگی - قرآنی در مسجد و مدرسه بسیار علاقه داشتم و به همین منظور در مسجد مکبر بودم و در اردوها شرکت میکردم. حضور در کنار سایر دوستان باعث میشد تا برای ادامه کار و فراگرفتن آموزشهای جدید مشتاقتر باشم، به همین دلیل در کلاسهای قرآن ثبتنام کردم و پس از شرکت در کلاسهای آموزشی مهد قرآن از کلاسها و نکات فنی استاد علیرضا احمدی، قاری بینالمللی بهره بردم و این شاگردی همچنان ادامه دارد. در حال حاضر در چهار رشته قرائت تحقیق، ترتیل، اذان و ابتهال فعالیت دارم.
پس از اتمام دوره تحصیل در مدرسه، دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده و در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اراک به آموزش در مسیری دیگر پرداختم. هیچگونه علاقهای به تکبُعدی بودم نداشته و ندارم و دوست دارم برای موفقیت مسیرهای دیگر را نیز امتحان کنم و از طرف دیگر علاقه من به فیزیک و ریاضیات مزید برعلت شد. همچنین فعالیت در دو رشته قرآنی و مهندسی هیچگونه منافاتی با یکدیگر ندارند و امروز متوجه شدم که مسیر بسیار درستی را در پیش گرفتم. به همه نوجوانان و جوانان پیشنهاد میدهم در زندگی تکبعدی فکر نکرده و فقط در یک مسیر حرکت نکنند؛ چراکه احتمال در آینده به هر دلیلی از جمله اقتصادی، روابط و... امکان کار کردن در یک حوزه از انسان گرفته شود و اگر تکبعدی باشند همه چیز را از دست میدهند.
بدون تردید یکی از عوامل موفقیت هر انسانی خانواده او است، مگر در شرایط بسیار ویژه. خانواده من به ویژه مادرم در موفقیتهای من بسیار تأثیرگذار بودند و تشویقهای مادی و معنوی ایشان باعث شد تا مسیر درست را در پیش گرفته و بتوانم موفق عمل کنم.
مهمترین مسئلهای که در فضای مدیریت قرآنی خلأ عمیق و اساسی آن احساس میشود فقدان سیستم مدیریتی واحد هست. سیستم مدیریتی یعنی، سیستمی که فعالان و هنرمندان این عرصه را بشناسد و فارع از روابط فردی از توانمندی و استعداد آنان استفاده کند. وجود اساتید، نخبگان و جوانان بااستعداد که هم در حوزه قرآن فعال هستند هم در سایر رشتهها در استان کم نیستند، اما متأسفانه از آنان کمتر استفاده میشود یا ضریب بهرهبرداری از آنان به صفر میرسد. درست است که مسابقات و ارزیابیهایی از سوی شورا عالی قرآن صورت میگیرد و مدارکی نیز صادر میشود، اما فضای کار قرآنی در شهر از راه روابط افراد مدیریت میشود و این بدترین اتفاق ممکن است. بدون تردید سیستم مدیریتی واحد ایجاد انگیزه میکند؛ چراکه بدون وجود این سیستم و حمایت آن طی کردن این مدارج بدون بها دادن و استفاده از افراد در امور مختلف، امری بیهوده در عمل است.
راهاندازی مجمع قرآنیان اراک اقدامی مبارک برای اعتلای فرهنگ قرآنی شهر بود، با وجود اینکه این مجمع یک تشکل برخاسته از توده قرآنیان است، اما نتوانسته کار اجرایی و عملی قرآنی تأثیرگذار در سطح شهر را در دست بگیرد و با شناختن پتانسیلها و نیروی انسانی موجود از آنان در اجرای برنامهها استفاده کند.
نکته بعد اینکه فضاهای مجازی قرآنی طح شهر به جای اینکه فضایی ایدئولوژیک برای گفتمان صحیح، منطقی و شنیدن صدای افراد باشد به فضایی صرفاً برای تبریک و تسلیت و جولانگاهی برای افراد خاص با تفکرهای خاص تبدیل شده است؛ چراکه اگر نظری برخلاف نظرشان بیان شود به شدت مورد تخریب قرار گرفته و در معرض حذف قرار میگیرند. امید است به روزی برسیم که فضای گفتمان سازنده، فضای حاکم بر جامعه باشد.
فرمایشات مقام معظم رهبری فصلالخطاب است و هر یک از ما برای تحقق آن نقش داریم. جوانان قرآنی فعال در رشتههای مختلف تحصیلی بیش از جوانان نسبت به اجرای منویات معظمله سهیم هستند. جوانان نباید دچار روزمرگی شوند، جامعه قرانی باید همواره همراه عموم مردم باشند و در همه حال خود را متعلق به آنان بدانند. تحقق جهاد تبیین از سوی جوانان به ویژه فعالان قرآنی سرآغاز تحول است و جوانان با مطالبهگری به حق میتوانند به این امر مهم جامه عمل بپوشانند.
این خاطره مربوط به مسجد کوفه است، نزدیک اذان مغرب در مسجد مشغول نمازخواندن شدم که قاری در مسجد به تلاوت پرداخت، با شنیدن صدای او و سبک تلاوتش که با چارچوب فکری من تفاوت داشت فکر کردم قاری مبتدی است، اما پس از شنیدن و اجرای اصولی متفاوت متوجه شدم تلاوتش اصیل، حرفهای و تأثیرگذار است، همان موقع متوجه شدم تلاوت تأثیرگذار تلاوتی نیست که با مانور زیاد واجرای ملودی متفاوت همراه باشد، رعایت اصولی که گاهی در تلاوت از آن غافلیم میتواند قرائتی تأثیرگذار را به دنیال داشته باشد.
برای همه جوانان و نوجوانان کشورم آرزوی موفقیت دارم. همه ما برای اعتلای کشور باید نقش آفرین باشیم و در این مسیر از همه توان و دانش خود استفاده کنیم. بسیار علاقه دارم صدای قرآن را در جامعه جاری و ساری کنم و در حد توانم آموزههای قرآنی را آموخته و به دیگران بیاموزم. همه قرآن شرکت در مسابقات نیست، بلکه عمل به آیات باید سرلوحه باشد.
انتهای پیام