پرهیز از تکرار طرح‌های ناموفق قرآنی
کد خبر: 4062700
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
صابری‌نسب تأکید کرد؛

پرهیز از تکرار طرح‌های ناموفق قرآنی

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت قرآنی معتقد است که برخی طرح‌های قرآنی که امروز از سوی مسئولان در حال برنامه‌ریزی است در طول ۴۰ سال گذشته عملیاتی شده اما خروجی نداشته است؛ از این رو باید از تکرار تجربه طرح‌های ناموفق پرهیز کرد.

حبیب‌ الله صابری‌ نسبحبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت تدوین برنامه‌های قوی برای روزها و ماه‌های پساکرونا را یکی از اولویت‌های در دستور کار مسئولان و جامعه قرآنی دانست و اظهار کرد: آثار شیوع بیماری کرونا در تمامی فعالیت‌ها به ویژه فعالیت‌های قرآنی کاملاً مشهود است، اما یکپارچگی یکی از مسائلی است که مسئولان باید بیش از پیش به آن اهمیت دهند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی قرآن همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف، آموزش و پرورش و تبلیغات اسلامی باید در قامتی واحد و متحد در حوزه فعالیت‌های قرآنی وارد شوند، ادامه داد: اگر نهادهای قرآنی یکپارچه شوند و برنامه‌های خود را با هدف واحد با خروجی معین دنبال کنند قطعاً به زودی شاهد اتفاقات خوبی در استان خواهیم بود.

صابری‌نسب با اشاره به اینکه نهادهای قرآنی اجرای برنامه‌ها را با چشم‌انداز مشخص و در قالب طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف کنند، افزود: مسئولان در کنار استفاده از نیروی جوان و نخبه باید از تجربیات پیشکسوتان و اساتید قرآن نیز بهره‌مند شوند، باید دقت کرد برخی کارهایی که امروز از سوی برخی مسئولان در حال برنامه‌ریزی است پیشکسوتان در طول 40 سال آن را تجربه کردند که خروجی نداشته یا اثربخشی آن چشم‌گیر نبوده است؛ از این رو باید از تکرار تجربه‌های ناموفق پرهیز کرد.

جامعه قرآنی یک دست باشند

وی با تأکید براینکه برای توسعه فعالیت و فرهنگ قرآنی نباید گزینشی کار کرد، تصریح کرد: جامعه قرآنی باید یک دست باشند و از هرگونه جداسازی، تفکیک و گروه‌بندی جلوگیری شود. برای اجرای برنامه قوی همه باید در میدان حاضر باشند و از انحصارطلبی، بروز اختلاف، پراکندگی و موازی‌کاری در کارها به شدت پرهیز شود. فعالیت‌ها باید به دور از جناح‌بازی باشد؛ چراکه فعالیت با نگاه انحصارطلبی به رونق آن آسیب می‌زند. در واقع این سه عنصر (انحصارطلبی، بروز اختلاف، پراکندگی و موازی‌کاری) بلای خانمان سوزی است که باید به آن توجه کرد.

صابری‌نسب اظهار کرد: توسعه فرهنگ قرآن مستلزم استفاده از همه ظرفیت‌ها به ویژه حضور مسئولان ارشد استان در بطن کار است؛ چراکه اگر مسئولانی همچون استاندار و نمایندگان مجلس نسبت به رونق فعالیت‌های قرآنی دغدغه داشته باشند می‌توان نسبت به آینده قرآنی آن استان امیدوار بود. ارائه راهکار عملیاتی و کاربردی از سوی نخبگان می‌تواند به برون رفت جامعه قرآنی از مشکلات کمک کند.

وی ادامه داد: برای رونق هرچه بیشتر فرهنگ قرآن باید قرارگاهی با نظارت استانداری و با حضور همه مسئولان قرآنی استان، شوراها و شهرداری، دانشگاه‌ها، نماینده‌ای از دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و جامعه قرآنی تشکیل شود و در فواصل مختلف عملکرد و خروجی برنامه‌های درنظر گرفته شده ارزیابی و راستی‌آزمایی شود. برای اشاعه این فرهنگ باید تعارف را کنار گذاشت و خالصانه و بدون در نظر گرفته سلیقه شخصی وارد میدان شد.

پرهیز جامعه قرآنی از شهرت‌طلبی

صابری‌نسب در ادامه توضیحات خود به ظرفیت بیت قدیمی امام راحل در خمین اشاره و تشریح کرد: استفاده از این ظرفیت برای قرآن بلااستفاده مانده است و برای بهره‌بردن از آن اقدامی از سوی مسئولان و صدا و سیمای استان صورت نگرفته است، در صورتیکه این فضا می‌تواند به قطب قرآنی برنامه‌ها تبدیل شود.

وی پرهیز جامعه قرآنی از شهرت‌طلبی را مورد تأکید قرار داد و افزود: راه نجات همه انسان‌ها از جمله قرآنیان پرهیز از انحصارطلبی و شهرت‌طلبی است و خوشبختانه کمتر بین این قشر از جامعه شاهد این ویژگی‌ها هستیم، اما همین مقدار کم نیز نباید باشد. امروز جوانان نخبه‌ای در حوزه قرآن در حال فعالیت هستند که می‌توانند الگویی برای نسل نوجوان و جوان باشند که این الگوها باید از طریق رسانه معرفی شوند.

این مدرس دانشگاه در پایان اظهار کرد: خوشبختانه دوران کرونا در حال تمام شدن و فعالیت‌ها در حال بازگشت به حالت عادی است؛ از این رو فعالیت در دوره پساکرونا باید با برنامه‌ریزی و پشتیبانی جدی همراه باشد و از همه ظرفیت‌ها از جمله روستاها، مدارس، دانشگاه‌ها، بیت امام، حجره طلبگی ایشان در اراک و ... برای توسعه مبانی الهی استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha