فناوری نوین اطلاعاتی در دستگاه قضایی ضریب امنیت کارها را افزایش داد
کد خبر: 4082903
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

فناوری نوین اطلاعاتی در دستگاه قضایی ضریب امنیت کارها را افزایش داد

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به راه‌اندازی بانک مجرمان متواری و سامانه سابقه‌یابی خودکار، گفت: فناوری نوین علاوه بر ایجاد تسریع در انجام برنامه‌ها، امنیت در کار را نیز افزایش می‌دهد.

محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، امروز، 12 شهریور، در شورای قضایی استان، با بیان اینکه بهره‌مندی از فناوری اطلاعات، یکی از محورهای تحول قضایی است، بیان کرد: خروجی مثبت پرداختن به این محور را در الکترونیکی شدن دادرسی‌ها می‌توان مشاهده کرد.

وی عملکرد دادگستری استان در نحوه استفاده از فناوری نوین را مطلوب توصیف کرد و افزود: مقام معظم رهبری لزوم بهره‌مندی از فناوری نوین در دستگاه قضایی را مورد توجه قرار دادند. مراکز داده‌ها یکی از اصول زیرساختی و بستری برای استفاده از ابزارها هستند؛ از این رو تلاش مجموعه بر بهبود زیرساخت‌ها و فراهم کردن ابزارها متمرکز شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اینکه فناوری نوین علاوه بر ایجاد تسریع در انجام برنامه‌ها، امنیت در کار را نیز افزایش می‌دهد، اظهار کرد: الکترونیکی شدن روند دادرسی، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها را با وجود فاصله جغرافیایی تسریع بخشیده است. تمرکز بر فناوری نوین باعث می‌شود خدمات گسترده‌ای صورت گیرد.   

وی از اختصاص ۴۵ میلیارد ریال تجهیزات به استان در سال 1400 خبر داد و افزود: با تلاش‌های انجام شده امیدست کم و کاستی‌ها جبران شود. جلب رضایت مردم از دستگاه قضایی و سبک شدن کار قضات در دستور کار قرار دارد و برای تحقق برنامه‌ها سامانه‌هایی نظیر «سابقه‌یابی خودکار» راه‌اندازی شده است. با استفاده از این ظرفیت پرونده‌ها، دادرسی، سوابق و سایر اطلاعات لازم در اختیار قاضی قرار می‌گیرد. سرور این سامانه در قوه قضاییه قرار دارد و روند و دقت کاری شرکت‌های ارائه‌کننده این خدمت به جهت دارا بودن بار حقوقی مورد بررسی قرار گرفته است و پس از آن امکان استفاده فراهم شده است.

کاظمی‌فرد با اشاره به اینکه الکترونیکی شدن تمام پرونده‌ها در دستور کار قرار دارد و با وجود اینکه چالش پهنای باند مواجه هستیم، اما توسعه زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف در حال انجام است، ادامه داد: سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی کاملاً هوشمند عمل می‌کند. سامانه هوشمند استعلامات مالی (سهام) منطبق با سند تحول قضایی و برنامه ششم توسعه تهیه شده است که براین اساس تمامی دارایی افراد محکوم برای قاضی مشخص می‌شود.

وی از ایجاد بانک مجرمان متواری خبر داد و گفت: با استناد به آمارهای اعلامی در 2 ماهه ابتدایی سال، قوه قضائیه دومین دستگاه پرتعامل در کشور بوده است. همچنین پنجره واحد با ارائه ۲۰ خدمت قبل از هفته قوه قضاییه راه‌اندازی شد و امروز تعداد این واحدهای خدمت‌رسانی به 24 رسیده است. مکلف هستیم به پنجره واحد دولت متصل شویم که این امر تا دی ماه امسال انجام می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که دستورالعمل جدید دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی نیز تهیه و کاربری آن در حال افزایش است، اضافه کرد: با توجه به اینکه در برخی نقط همچون سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی دستگاه قضایی، دادگاه و دفاتر خدمات قضایی وجود ندارند، خدمات جهادی در حال راه‌اندازی هستند و خدمات به شکل رایگان ارائه می‌شود تا اثربخشی و نتیجه آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

کاظمی‌فرد در پایان اظهار کرد: پرونده‌های الکترونیکی بیمار در اختیار پزشکی قانونی قرار می‌گیرد، با انجام این خدمت پرونده الکترونیکی بیمار در مدت زمان 24 ساعت در اختیار این مجموعه قرار می‌گیرد و این طرح در حال حاضر در استان یزد در حال انجام است. همچنین درصدد ایجاد امکان ارسال ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی به تعزیرات هستیم.

انتهای پیام
captcha