نهج‌البلاغه درمان چالش‌های روانی است
کد خبر: 4084234
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
چشمه‌سارهای حکمت / 9

نهج‌البلاغه درمان چالش‌های روانی است

مدرس دانشگاه و پژوهشگر نهج‌البلاغه ضرورت آشنایی نوجوانان و جوانان با نهج‌البلاغه را مورد توجه قرار داد و گفت: کلام حضرت امیرالمؤمنین(ع) در این کتاب ارزشمند درمان چالش‌های مختلف از جمله چالش‌های روانی است و باید به آن اهمیت داد.

حبیب الله صابری نسب

حبیب‌الله صابری‌نسب، مدرس دانشگاه و پژوهشگر نهج‌البلاغه در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی با اشاره به اینکه با ورود فرهنگ غرب و تبلیغات مسموم، سبک زندگی اسلامی و ایرانی دچار صدماتی شده است، اظهار کرد: متأسفانه امروز با هجمه سنگین دشمن توسعه سبک زندگی اسلامی با خطراتی مواجه شده است، گاه استنباط برخی از مردم از سبک زندگی اسلامی نخوردن و عدم استفاده از نعمات الهی است، درست که اسلام با اسراف مخالف است، اما بهره‌مندی از نعمت‌هایی را به همگان توصیه کرده است؛ از این‌رو چشم‌پوشی از نیازها و ملزومات واجب زندگی در معنای سبک زندگی اسلامی تعریف نمی‌شود.

وی با استناد به فرمایش امام صادق(ع) «اِتَّقُوا اللّهَ، و كونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّينَ فِي اللّه ِ مُتَواصِلينَ مُتَراحِمينَ، تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاكَروا أمرَنا و أحيوهُ؛ از خدا بترسيد و برادرانى نيكوكار باشيد. در راه خدا يكديگر را دوست بداريد، به يكديگر بپيونديد، با هم مهربان باشيد، يكديگر را ببينيد و به ديدار يكديگر برويد و مسئله امامت ما را به يكديگر يادآورى كنيد و آن را زنده نگه دارید» افزود: هر یک از ما با رجوع به این حدیث گهربار متوجه می‌شویم چه میزان در مسیر سبک زندگی اسلامی و دینی حرکت کرده‌ایم.

صابری‌نسب همچنین با اشاره به آیه 32 از سوره مبارکه حج «ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ این است سخن حق و هر کس شعائر دین خدا را بزرگ و محترم دارد این از صفت دلهای باتقواست» ادامه داد: علامه مجلسی امر را همواه امر و فرمان خداوند و ائمه اطهار(ع) دانسته و دلیل امامت امامان معصوم را اطاعت بی‌چون و چرا آنان از حضرت باریتعالی مطرح کرده است، اگر ما خود را مطیع و پیرو خدا و اهل بیت(ع) می‌دانیم باید در همه حال در مسیر الهی حرکت کرده و خود را از آموزه‌های دینی بی‌نیاز ندانیم.

وی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی در کلام امیرالمؤمنین(ع) دارای اصول و اساس خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: برای تعریف زندگی به سبک علوی باید در گام اول خداشناس بود و آن حضرت در این خصوص در خطبه اول و سایر خطبه‌های نهج‌البلاغه به این مهم اشاراتی داشته است. سبک زندگی از نگاه آن حضرت دارای جایگاه خاص و در مقام‌های مختلف همچون فردی، اجتماعی و سازمانی یا شغلی تعریف می‌شود. هر انسانی لازم است برای پیشرفت و دور بودن از گناه و آلودگی در بخش‌های مختلف زندگی ذره‌ای هم که شده با نهج‌البلاغه آشنا باشد تا بتواند برکات این آشنا بودن را در زندگی لمس کند.

صابری‌نسب در ادامه سخنان خود نخستین گام برای اشاعه سبک زندگی دینی و علوی این است که در نوع نگاه و نگرش خود به خدا اصلاحاتی انجام دهیم، نگاه الهی باعث می‌شود که به تمام اتفاقات و رویدادهای زندگی با دید دیگری نگاه کرده و حتی باعث می‌شود نسبت به محیط اطراف همچون طبیعت، آب، خاک، محیط زیست تغییراتی ایجاد کرده و مهربانانه‌تر رفتار کنیم.

وی با اشاره به اینکه «بازگشت» یکی از مواردی است که در سبک زندگی اسلامی باید به آن توجه کرد، ادامه داد: «معاد» یکی از اصول دینی است که همه آن را باور داریم، اما باور داشتن باید نقطه‌ای برای آماده‌سازی خود باشد، مرگ یکی از بخش‌های زندگی هر یک از ماست و به آن اعتقاد داریم، اما خود را برای این اتفاق مهم آماده نمی‌کنیم، باور واقعی به اینکه ما نزد خداوند بازمی‌گردیم باعث آرامش و کاهش استرس خواهد شد. در دانشگاه هاروارد تحقیقی با عنوان «ذهن زیبا» با موضوعیت انجام مبانی دینی انجام شده است و نتایج نشان داده که برقراری ارتباط با خداوند متعال، اقامه نماز و انجام عبادات در کاهش استرس نقش بسیار مهمی دارد.

این مدرس دانشگاه در پایان ضرورت مطالعه نهج‌البلاغه را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه نوجوانان باید با مفاهیم این کتاب ارزشمند عمیق آشنا شوند، به چالش‌های فردی، اجتماعی، فرهنگی و ... در زندگی جوانان و نوجوانان امروزی اشاره کرد و گفت: نهج‌البلاغه درمان دردها و چالش‌ها از جمله چالش‌های روانی است. اساتید حوزه و دانشگاه نباید نسبت به این امر مهم بی‌تفاوت باشند، دشمن برای سرمایه‌های اجتماعی ما هزینه کرده و ما باید از آنان دفاع کنیم.

انتهای پیام
captcha