شرکت‌کنندگان به آیین‌نامه مسابقات قرآن اشراف ندارند
کد خبر: 4086948
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
ولی‌زاده:

شرکت‌کنندگان به آیین‌نامه مسابقات قرآن اشراف ندارند

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه شرکت‌کنندگان به آیین‌نامه مسابقات قرآن اشراف ندارند، گفت: بهتر است آیین‌نامه تدریس شود تا در مرحله کشوری مسابقات مثمرثمر باشد.

حامد ولی زاده

حامد ولی‌زاده، قاری بین‌المللی کشورمان، در حاشیه برگزاری دوره تخصصی ارتقای سطح و مهارت قاریان و حافظان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، جوانان و نوجوانان قرآنی حاضر در این دوره را مستعد دانست و با اشاره به اینکه سطح کیفی شرکت‌کنندگان رضایت‌بخش است، گفت: تعدادی از این افراد بسیار بااستعدادند که اگر مورد آموزش قرار گیرند قطعاً حائز رتبه‌های خوبی در مرحله کشوری خواهند شد.

وی ضرورت تمرین و استمرار در یادگیری و پرهیز از توقف در این حوزه را به قاریان و حافظان نوجوان و جوان توصیه کرد و افزود: متسابقان به آیین‌نامه اشراف ندارند یا نخواندند، بهتر است آیین‌نامه برای آنان تدریس شود، در این جلسه نکاتی برایشان بیان شد که می‌تواند برای آنان در مرحله کشوری مسابقات مثمرثمر باشد.


بیشتر بخوانید:


ولی‌زاده با بیان اینکه برای موفق شدن در مسابقات داشتن استعداد به تنهایی کافی نیست و تمرین مستمر و تخصصی تکمیل‌کننده استعداد است، اظهار کرد: گاه نوجوان و جوان استعداد موفقیت در مسابقات را دارد، اما باید روی این فرد کار شده و در معرض تمرین‌های مختلف و حرفه‌ای قرار گیرد. استعداد نوجوانان قاری و حافظ همچون زمین بایری است که ظرفیت آبادانی دارد، اما برای آباد کردن آن زمین باید فرایندهایی صورت گیرد تا شاهد زمینی سبز و خرم بود.

قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید براینکه تمرین‌های دوره‌ای و مقطعی خوب است، اما کافی نیست و اثرگذاری مورد انتظار را نخواهد داشت، اظهار کرد: تداوم در تمرین‌ها بسیار حائز اهمیت است و برای کسب موفقیت راهی جز تمرین و بهره‌مندی از اساتید مجرب خواه بومی یا غیربومی نیست. برای موفقیت قاریان و حافظان جلسات قرآن سطح شهرها باید تخصصی و مداوم برگزار شده و از سوی دیگر جامعه هدف خود را ملزم به شرکت در جلسات کند. کارگاه‌های رفع اشکال را می‌توان به صورت فصلی و با حضور همه داوطلبان مسابقات حتی شهرستانی‌ها در مرکز استان برگزار کرد.

وی در پاسخ به حلقه مفقوده آموزش قرآن به نبود نقشه راه در این نوع فعالیت‌ها اشاره و تصریح کرد: آموزش‌ها بسیار سلیقه‌ای است و هیچ آکادمی نداریم. در رشته‌های هنری افراد حاضر در آن رشته را هنرجو خطاب می‌کنند، برای این افراد کلاس‌ها و مؤسسات تخصصی وجود دارد و آموزش‌ها از دوره مقدماتی تا حرفه‌ای با الگو انجام می‌شود. نه اینکه برای آموزش قرآن الگو نداریم، اما متأسفانه در این حوزه درگیر تشتت هستیم. یعنی اینکه هریک از مربیان و اساتید برای خود دارای سبکی هستند، اشتباه هم نیست، اما شاید 100 در 100 با بقیه هم‌خوانی نداشته باشد.

ولی‌زاده ادامه داد: باید برای پرهیز از تشتت مکانی یا سازمانی باشد که بتواند الگوها که گاه الگوهای خوبی هم هستند با یکدیگر تجمیع کرده و نقشه راهی واحد ارائه دهد. برای تحقق این مهم باید نظر اساتید از سراسر کشور گرفته شود تا بتوان به وحدت رویه دست یافت. انجام این امر باعث می‌شود تا همه یکدیگر را قبول داشته باشند و در آموزش‌ها تناقضی پیش نیاید.

وی در پایان ضرورت توجه به رتبه‌آوران و قهرمانان قرآنی شهری و حتی روستایی را مورد توجه قرار داد و افزود: وقتی مسئولان شهر یا استانی برای مقام‌آوران نوجوان و جوان بهایی قایل نشود ناخودآگاه این عمل در اذهان مردم این‌گونه تداعی می‌کند که سمت قرآن نیایید اگر بیایید تکلیف همین است. توجه نکردن ممکن است باعث دلسردی نوجوانان و جوانان شود. وقتی خانواده‌ها و خود قاریان و حافظان مشاهده می‌کنند مسئولان برای نفر استان و حتی کشورشان چه کردند و دارای چه جایگاهی هستند، شاید انگیزه خود را برای کسب آن جایگاه از دست بدهند. بدون تردید اگر از نفرات برگزیده مسابقات قرآن مانند رشته‌های ورزشی به بهترین شکل ممکن تجلیل شود، قطعاً انجام این کار تشویقی برای سایر جوانان است، اما اگر توجه لازم نشود، بقیه عملاً یاد می‌گیرند در این حوزه وارد نشوند.

انتهای پیام
captcha