طرح ساماندهی داوران قرآن فرصتی برای شایسته‌سالاری است
کد خبر: 4112655
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
نگاهی به طرح ساماندهی داوران قرآن / ۴

طرح ساماندهی داوران قرآن فرصتی برای شایسته‌سالاری است

مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ تخصصی قرآن با بیان اینکه در ادامه طرح ساماندهی داوران باید به مؤلفه آمایش سرزمینی توجه شود، گفت: اجرای این طرح به شایسته‌سالاری منتج شد.

مسعود اکبری حافظ کل قرآن

مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ تخصصی قرآن، در حاشیه برگزاری طرح شبیه‌سازی سومین دوره طرح ساماندهی داوران استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: خوشبختانه شرکت در این طرح محدودیتی ندارد و تمام داوران حتی برای دومین بار می‌توانند شرکت کنند. با توجه به اینکه مدرک سطح یک داوری حسن حفظ را در دوره اول دریافت کرده بودم در این دوره در رشته وقف و ابتدا ثبت‌نام کردم.

اکبری نیاز استان و داشتن علم در این رشته را دلیل ثبت‌نام بیان کرد و افزود: سال‌ها قبل در رشته وقف و ابتدا نیز آموزش‌های لازم را دیده بودم و با به‌روز کردن این علم نسبت به ثبت‌نام اقدام کردم. منابع مورد نظر سازمان و چند منبع دیگر مورد نیاز را مطالعه کرده و قصد دارم مدتی در این رشته به صورت تخصصی کار کنم.


بیشتر بخوانید: 


وی عملکرد خود در این دوره را نیز مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: تمام تلاش خود را برای موفقیت به کار گرفتم و اگر امتیاز لازم را نیز به دست نیاورم حداقل حسن ثبت‌نام و شرکت در این طرح آشنایی با نکات مدنظر داوران و آخرین تغییرات آیین‌نامه‌ای مسابقات در رشته وقف و ابتداست. اگر هم به مرحله بعد راه پیدا کنم قطعاً از عملکرد این دوره دفاع خواهم کرد.

دارنده مدرک سطح یک داوری حسن حفظ در خصوص چرایی عدم استقبال جامعه قرآنی شهرستانی در این طرح، افزود: حقیقت این است که اگر این طرح نبود، داوران شهرستانی فرصت مطرح شدن در سطح کشوری را پیدا نمی‌کردند و در همان سطح استان باقی می‌ماندند. باید قبول کرد که داوران شهرستانی کمتر دیده شده و کمتر دیده می‌شوند و این امر حتی در استان خودمان نیز مصداق پیدا می‌کند. به طور قطع داوری که دیده نشود، شناخته و مطرح نیز نخواهد شد. اگر داوران شهرستان دارای این ظرفیت هستند باید دانش خود را محک زده، نسبت به ارتقای سطح خود اقدام کرده و کنار ننشینند.

اکبری در تکمیل سخنان خود گفت: گلایه ما در جامعه این است که چرا شایسته‌سالاری وجود ندارد و اجرای طرح ساماندهی  داوران به شایسته‌سالاری داوران بسیار کمک کرد و افراد در روند و جریانی درست از هرجای کشور که بودند می‌توانستند در طرح ثبت‌نام کرده، دانش و توانایی خود را محک بزنند. افراد ثبت‌نام شده در آزمونی با رعایت استانداردهای کلی و جامع شرکت کرده و توانایی خود را به نمایش می‌گذارند؛ از این رو عدالت در داوری برقرار شده و فقط داوری مسابقات به ویژه داوری کشوری و بین‌المللی سهم عده‌ای خاص نمی‌شود. بی‌شک اگر این طرح اجرا نمی‌شد افرادی همچون بنده سال‌ها نمی‌توانستند داور مسابقات کشوری باشند؛ چراکه سازمان روی توانایی آنان اشراف نداشت.

وی با یادآور شدن اینکه طرح ساماندهی داوران فرصت شرکت برابر در آزمون استاندارد را برای همه فراهم کرد، افزود: دوستان قرآنی اگر صلاحیت و توانایی داوری در خود می‌بینند می‌توانند در این طرح شرکت کرده و با نکات داوری آشنا شوند. این طرح فرصتی برای ابراز توانایی و شایسته بودن است. وقتی همه ما شایسته‌سالاری را مورد توجه داریم باید خود نیز به اجرایی شدن آن کمک کنیم.

اکبری در خصوص ادامه‌دار بودن طرح نیز گفت: از این پس طرح باید به صورت آمایش سرزمینی و نسبت به ظرفیت و نیاز استان‌ها برگزار شود. بهتر است برای غنای طرح نیاز استان به صورت موردی در بخش‌های داوری در دو بخش بانوان و آقایان از سوی اداره امور قرآنی سازمان اوقاف بررسی و نتایج به استان‌ها اعلام شود تا برای دوره بعد فقط آزمون در همان رشته مورد نیاز برگزار شود. اگر این طرح هرسال برگزار شود شاید به حضور جوانان در مسابقات لطمه زده و همه بخواهند از این فرصت استفاده کنند، به نظر بنده ورود جوانان خوش آتیه به حیطه داوری و خروج از میدان مسابقات سوختن ظرفیت‌هاست و باید از این امر جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha