حافظ کل قرآن شدن «زهرا» دور از انتظار نیست
کد خبر: 4134307
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

حافظ کل قرآن شدن «زهرا» دور از انتظار نیست

زهرا تلخابی، نابینا، معلول ذهنی و حرکتی و حافظ قرآن این روزها به واسطه امتیاز منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه جامعه قرآنی قرار گرفته است. ایکنا به منظور اطلاع از آخرین پیشرفت زهرا در حفظ قرآن با والدین و مربی حفظ او گفت‌وگویی انجام داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

زهرا تلخابیزهرا تلخابی، نابینا، معلول ذهنی و حرکتی، حافظ قرآن و ساکن شهر فرمهین از توابع فراهان این روزها برای اغلب قرآنیان شناخته شده است و به واسطه امتیاز منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه جامعه قرآنی قرار گرفته است. زهرای قصه ما که دنیا را از پس آیات نورانی قرآن می‌بیند با زبان بی‌زبانی ما را به حرکت در مسیر قرآن تشویق کرده و یادآور می‌شود برای اشاعه فرهنگ قرآن در جامعه هیچ عذر و بهانه‌ای قابل قبول نیست و باید با قدرت و انگیزه پیش رفت.

ایکنای استان مرکزی، در 19 مهر سال 1401 با ارائه گزارشی با عنوان «دختری به نام زهرا؛ از رؤیا تا واقعیت» به شرح زندگی این حافظ قرآن پرداخت و با نشر مطالبه خانواده وی برای درخواست مربی قرآن این خواسته به همت اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی با اعزام یکی از حافظان بنام و موفق اراکی جامه عمل پوشانده شد که تحقق این امر با خبر «آغاز آموزش تخصصی قرآن برای «زهرا» اطلاع‌رسانی شد.

معصومه نادی، حافظ کل قرآن مربی در نظر گرفته شده برای زهرا تلخابی است که هر هفته با حمایت اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان راهی منزل زهرا می‌شد. امروز از زمان اعزام مربی بیش از 5 ماه می‌گذرد و با آموزش تخصصی این حافظ قرآن زهرا که تا آبان حافظ 18 جزء قرآن بوده است، امروز در حال اتمام جزء 21 کلام وحی است و این امر نشان از تأثیر مربی حاذق در رشد افراد دارد. در کنار این مربی حفظ از زحمات اعظم تشیعی‌فرد، داور تجوید مسابقات قرآن نباید غفلت کرد؛ چراکه این مربی نام‌آشنا همان‌گونه که قول داده بود رایگان و از طریق فضای مجازی توانست تجوید زهرا را به سطحی قابل قبول برساند.

ایکنا به منظور اطلاع از پیشرفت زهرا با محمود و صغری تلخابی، والدین زهرا، معصومه نادی، مربی حفظ گفت‌وگویی انجام داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود:

معصومه نادی، حافظ کل قرآن و مربی آموزش به زهرا را یکی از افتخارات کارنامه کاری خود و مواهب الهی برشمرد و افزود: زهرا بسیار با استعداد است و حجم بسیاری از آموزش برعهده پدرش است. آقای تلخابی برای دخترش بسیار زحمت می‌کشد و در واقع می‌توان گفت خودش را وقف او کرده است. من فقط به او برنامه آموزشی داده و اشکالات را برطرف می‌کنم.

وی روند پیشرفت این حافظ قرآن در 5 ماه اخیر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: به واسطه داشتن فرزندی خردسال فقط هفته‌ای یک بار می‌توانم در منزل آقای تلخابی حضور داشته باشم. زهرا پس از اتمام جام حافظان در طول یکسال فقط یک جزء قرآن حفظ کرده بود، اما در این مدت توانست جزءهای 17 و 18 که از سخت‌ترین جزءهای قرآن هستند را نیز حفظ کرده و حافظ 20 جزء شود و جزء 21 نیز در حال اتمام است. بسیار امیدوارم با عنایت خدا، استعدادی که در زهرا سراغ دارم حمایت‌های آقای تلخابی و همسرشان زهرا امسال حافظ کل قرآن شود و این انتظار دور از ذهن نیست.

فراز و فرودهایی که دلسردکننده نبود

صغری تلخابی، مادر زهرا به ایکنا گفت: زهرا دختری شیرین و شاد با روحیات مخصوص به خودش است؛ چراکه شبیه به هیچ‌کس نیست و باید با او به میل خودش رفتار کرد. زهرا با وجود اینکه نابینا و معلول است، اما دختری اجتماعی است و بودن در جمع را دوست دارد. حس و حال شادی در زهرا را می‌توان در زمان مسابقات یا حضور در محافل قرآنی حس کرد.

خانواده تلخابی

وی ضمن تقدیر از ایکنا برای پیگیری لازم در بخش‌های مختلف، ادامه داد: شاید برخی از مردم احساس کنند افراد نابینا و معلول قادر به انجام کاری نیستند، اما زهرا ثابت کرد که خواستن توانستن است، هرچند در مسیر با فراز و فرودهای بسیار مواجه شدیم، اما این اتفاقات نه تنها باعث دلسردی نشد، بلکه ما را برای انجام مصمم‌تر می‌کرد.

تلخابی به نقش خانواده در تربیت فرزندان اشاره کرد و افزود: خانواده در همه حال باید حامی فرزندان خود باشد و استعداد کودکان حتی اگر آن کودک معلول باشد را بیابد. دست روی دست گذاشتن جز افسردگی چیزی ندارد، هرکار خدا بی‌حکمت نیست، به شرط آنکه حکمت‌های خداوند را با رضای قلبی بپذیریم. با وجود اینکه پذیرش این اتفاق بسیار سخت و وحشتناک است، اما خداوند خود مسیر را برای انسان هموار کرده و ما را به صبحی روشن نوید می‌دهد و زهرا برای من و پدرش همان صبح روشن است. خداوند با تولد و هدایت کودکانی همچون زهرا ما را متوجه معجزات می‌کند و باید از وجود چنین الگوهایی بهره‌مند باشیم.

تأثیر آموزش تخصصی در پیشرفت زهرا

وی با اشاره به تأثیر آموزش بسیار کاربردی معصومه نادی، مربی حفظ، اضافه کرد: از اداره تبلیغات اسلامی استان که زمینه حضور مربی حفظ را فراهم کرد بسیار سپاسگزارم. از زمانی‌که خانم نادی به منزل ما رفت و آمد دارد روحیه زهرا بسیار بهتر از قبل است و با وجود مربی دلسوزی همچون وی زهرا توانست جزء 20 قرآن را نیز به اتمام رسانده و در حال اتمام جزء 21 است.

تلخابی از آموزش اعظم تشیعی‌فرد، داور تجوید و از مربیان قرآن نام‌آشنای استان و کشور نیز تشکر کرد و افزود: با آموزش‌های ایشان زهرا از نظر تجوید بسیار رشد کرد و نقاط ضعفی که قبلاً داشت را برطرف می‌کرد. با وجود اینکه آموزش‌ها به صورت مجازی انجام شد، اما آثار بسیار مثبتی داشت که این آثار را در تغییر تلاوت زهرا شاهدیم.

وی ادامه داد: زهرا تلاوت‌های خود را برای خانم تشیعی‌فرد ارسال می‌کرد و این مربی نکات را فنی و تخصصی بیان می‌کرد، اما با وجود شرایط خاص زهرا این آموزش متوقف شد؛ چراکه زهرا خود تمایلی برای ارسال فایل صوتی نداشت. امیدوارم با استفاده از مربیان لایق و دلسوزی که در استان وجود دارند زهرا بتواند بیش از پیش پیشرفت کند.

مادر زهرا ادامه داد: دعوت از زهرا در برنامه‌های مختلف باعث نشاط بسیار در وجود دخترم شده و باعث شده با انگیزه‌ای بیشتر کار حفظ را دنبال کرده و هرچه زودتر حافظ کل شود. پدرش تمام وقت خود را صرف زهرا کرده و حتی برای آموزش از مهمانی رفتن صرف‌نظر می‌کند. امروز اشتیاق پدرش کم از زهرا برای حافظ کل شدن نیست و امیدوارم با یاری و عنایت خدا، حمایت پدرش و خانم نادی هرچه زودتر آرزوی خودش و ما برآورده شود.

توجه به عوامل انگیزشی برای ورود نوجوانان به حوزه قرآن

محمود تلخابی، پدر زهرا روند پیشرفت دخترش در 5 ماه گذشت را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با حضور خانم نادی، زهرا با اشتیاق و انگیزه بیشتر حفظ را دنبال کرده و ارتباط خوبی با این مربی دلسوز برقرار کرده است. آموزش زهرا را شخصاً از سن کودکی او برعهده داشته و با سختی آموزش با فردی معلول آشنا هستم و می‌دانم این مربی جهادگونه آموزش می‌دهد.

تلخابی از اداره تبلیغات اسلامی استان برای اعزام مربی قرآن تقدیر کرد و افزود: زهرا 18 جزء از ابتدای قرآن و دو جزء از انتهای آن حفظ است و با وجود مربی متخصص روند حفظش از سرعت بسیار خوب برخوردار است. زهرا علاقه بسیار به حفظ قرآن دارد و با اشتیاق وصف‌ناپذیری این کار را انجام می‌دهد. جزء 19 قرآن نیز در حال اتمام است.

وی به دعوت از زهرا در برنامه‌های ماه مبارک رمضان نیز اشاره کرد و افزود: زهرا دختری با شور و هیجان است و شرکت در برنامه‌هایی همچون مسابقات و برنامه‌های صدا‌و‌سیما را بسیار دوست دارد. دعوت از چهره‌های برتر قرآنی به ایجاد انگیزه سایر نوجوانان در راستای حرمت در مسیر قرآن بسیار کمک می‌کند.

تلخابی در خصوص حضور زهرا در محافل قرآنی ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: باور اینکه فردی همچون زهرا حافظ قرآن باشد برای مردم سخت است و در محافل از او سؤالات بسیار پرسیدند و زهرا به تمام آنان پاسخ داد و همین عامل باعث شناخت بیشتر مسئولان و دعوت از او در برنامه‌های متعدد قرآنی شده است. مستمعین آیات و صفحات را از زهرا سؤال می‌کردند و او نیز به پاسخ می‌داد.

وی در پایان گفت: با توجه به سؤالات مستمعان از زهرا از ابتدای سال تاکنون تمرکز خود را روی مرور آیات و پرسش پاسخ صفحات گذاشته‌ایم. امیدوارم هرچه زودتر دخترم حافظ کل شود تا تمام انرژی خود را صرف مرور کنیم. اگر زهرا مباحثه‌کننده داشت قطعاً پیشرفت او چندین برابر بود.

انتهای پیام
captcha