رویدادهای قرآنی استان مرکزی در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 4182334
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
ایکنا گزارش می‌دهد

رویدادهای قرآنی استان مرکزی در هفته‌ای که گذشت

آخرین رویدادهای قرآنی این هفته استان مرکزی به تهیه مصاحبه ویژه سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا، هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها، اعلام اسامی فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن اوقاف، برگزاری مسابقات قرآن بسیج و اجرای طرح «مبین» در خمین اختصاص دارد.

رویدادهای قرآنی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، اهم اخبار این هفته استان به تأسیس خبرگزاری ایکنا و ورود به دهه سوم فعالیت، هفته قرآن و عترت در دانشگاه، اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله فینال مسابقات قرآن اوقاف، برگزاری مسابقات قرآن بسیج و اجرای طرح «مبین» به میزبانی خمین اختصاص دارد.

خبرگزاری ایکنا به‌مناسبت فرارسیدن بیستمین سالروز تأسیس این رسانه با حبیب‌الله صابری‌نسب، مدرس دانشگاه، علی آسترکی، مدیر جامعه‌الثقلین شهید بابایی اراک، احسان منصوری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت‌و‌گو کرده است که بخشی از آن را با هم مرور می‌کنیم.

علی آسترکی، مدیر مؤسسه جامعة‌الثقلین شهید بابایی اراک، سالروز فعالیت این رسانه را به عوامل این مجموعه در تمام نقاط کشور تبریک گفت و افزود: دنیای امروز، دنیای رسانه بوده و تبلیغات و اطلاع‌رسانی مهم‌ترین رکن زندگی جامعه امروزی است. بنده سراغ ندارم در جهان اسلام خبرگزاری به‌صورت تخصصی به فعالیت‌های قرآنی بپردازد. رادیو قرآن مصر و شبکه قرآن ایران از جمله رسانه‌هایی هستند که در این حوزه فعالند، اما خبرگزاری که بتواند فعالیت‌ها را در عرصه ملی و بین‌المللی پیگیری و اطلاع‌رسانی کند، را شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: وجود این خبرگزاری تخصصی بسیار مطلوب است و باعث هم‌افزایی در جهان اسلام می‌شود و حتی اگر دامنه کار خبرگزاری دقیق و درست رو به جلو حرکت کرده و هرزگاهی خود را رصد کرده و دامنه تأثیرش را بسنجد می‌تواند در رساندن پیام قرآن به تمام جوامع بشری دستاورد داشته باشد و موفق عمل کند. دامنه تأثیر این رسانه مطلوب است، اما از نگاه قرآنی با توجه به گستردگی مطالب این مصحف شریف از این رسانه انتظار بیشتری داریم.

ایکنا برای معرفی چهره‌های قرآنی برنامه داشته باشد

مدیر مؤسسه جامعة‌الثقلین شهید بابایی اراک اضافه کرد: ایکنا در معرفی پیشکسوتان قرآنی مطلوب عمل نکرده است و انتظار می‌رود در معرفی پیشکسوتان و چهره‌های قرآنی کارهای فردی و تخصصی صورت پذیرد. تهیه تاریخ شفاهی پیشکسوتان و چهره‌های قرآنی استان به‌صورت دقیق و کارشناسی‌شده ضروری است و برای این معرفی باید برنامه‌ریزی حساب‌شده داشت.

آسترکی اضافه کرد: جهاددانشگاهی دارای بخش‌های مهمی همچون پژوهش و افکارسنجی است و با استفاده از این ظرفیت می‌تواند دامنه تأثیر مجموعه‌های قرآنی در دنیا را رصد کرده و مطابق با رسالت ایکنا بخش‌هایی را تقویت و اشکالات موجود را برطرف کند تا دامنه تأثیرگذاری‌اش جهت استفاده مردم از این فضا بیشتر باشد.

هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها از دیگر رویدادهای قرآنی است که پیرو این طرح برنامه‌هایی در دانشگاه‌های استان برگزار شد. این رسانه به جهت ارزیابی این فعالیت‌ها در دانشگاه با سیدمحمد خاتمی‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات فرهنگی و مردمی استان و عبدالرضا هدایتی، مدرس دانشگاه و داور مسابقات مصاحبه‌هایی با تیترهای «سبک تدریس قرآن متناسب با مطالبه دانشجویان باشد» و «فعالیت‌های قرآنی دانشجویی متناسب با سلیقه و عقیده‌‌های متفاوت باشد» منتشر کرد و انتظار می‌رود مسئولان به سادگی از کنار آن عبور نکنند.

اسامی فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن

داوری مرحله مقدماتی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف در روز جمعه، 19 آبان به پایان رسید و نفرات راه‌یافته به فینال مسابقات از استان به این شرح اعلام شدند: ابوذر کرمی  و رضا نادی در رشته حفظ کل، محمد محمدی و شیما احمدی در رشته ترتیل، حجت‌الاسلام اصغر کارجو در رشته دعاخوانی، شیما مهرآبادی و نرجس قادری در رشته حفظ ۲۰ جزء در مرحله فینال این دوره از مسابقات حضور دارند.

اجرای طرح «مبین»

اجرای طرح «مبین» به میزبانی خمین، از دیگر برنامه‌های هفته گذشته است. حجت‌الاسلام علی رودبارانی، دبیر ستاد اقامه نماز استان، در راستای اجرای طرح به ایکنا گفته بود: دوره توانمندسازی مدیران و امامان جماعت از هفت استان مرکزی، قم، لرستان، اصفهان، کرمانشاه، همدان و قزوین از 23 آبان تا 25 همین ماه با حضور هزار نفر به میزبانی شهرستان خمین برگزار شد.

رودبارانی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری ستاد اقامه نماز، شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند و اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، افزود: مبنای ما در این برنامه انجام منویات رهبری در اجلاسیه بیست‌و‌هفتم است. با تحقیقات صورت گرفته متوجه شدیم که مدیران و امامان جماعت در مدارس دو بازوی مهم مدارس بوده و از تأثیرگذاری بسیار در این حوزه برخوردارند؛ از این رو دوره توانمندسازی ویژه این اقشار در دستور کار قرار گرفت.

رقابت ۱۲۰ بانوی بسیجی استان مرکزی در مسابقات قرآن

تهیه و تدارک برگزاری مرحله استانی سی‌امین دوره مسابقات قرآن بسیج از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته‌ای که گذشت به آن پرداخته شد. این مسابقات در گروه بانوان با حضور 120 راه‌یافته مرحله ناحیه‌ای یا شهرستانی پنج‌شنبه، 25 آبان، با داوری خانم‌ها کاظمی، جفرسته، شیخی، باقری‌اصل، کرمی و مؤمنی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha