آغاز مرحله دوم و اتمام فاز اول مرمت اساسی کاروانسرای آوه ساوه
کد خبر: 4189741
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳

آغاز مرحله دوم و اتمام فاز اول مرمت اساسی کاروانسرای آوه ساوه

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مرحله دوم مرمت اساسی کاروانسرای تاریخی آوه شهرستهان ساوه همزمان با اتمام مرحله اول آن آغاز شد.

کاروانسرای آوه ساوه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، حسین محمودی، معاون میراث فرهنگی استان مرکزی، اظهار کرد: مرحله دوم مرمت اساسی کاروانسرای تاریخی آوه شهرستان ساوه همزمان با اتمام مرحله اول آن آغاز شد.

وی افزود: با توجه به اینکه سالانه اعتباری برای مرمت این بنای تاریخی تخصیص داده می‌شود، امسال نیز ۲۴ میلیارد ریال برای این عملیات اعتبار در نظر گرفته شده است. عملیات مرمت حجره‌ها، طاق‌ها و قسمت شاه‌نشین در قسمت شمالی این بنا که تخریب شده بود به اتمام رسیده و عملیات اجرای مرمت طاق تویزه‌ها و ایوان در قسمت غربی آغاز شده است.

محمودی، با بیان اینکه هم‌اکنون کارگاه مرمتی این بنا تجهیز شده است یادآور شد: پس از انجام فاز دوم در صورت تخصیص اعتبار، نسبت به مرمت قسمت‌های دیگر اقدام می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی کاروانسرای آوه ساوه دارای پلان متقارن چهار ایوانی یعنی فرم کلاسیک یک کاروانسراست و از بخش های مختلف حیاط مرکزی، ورودی، ایوان، حجره و شترخانه تشکیل شده است.

وی گفت: این اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه است که به شماره ۳۴۸۹ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha