«سفر» در نگاه بزرگان دین/ 1
کد خبر: 1380484
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
سبک زندگی اسلامی

«سفر» در نگاه بزرگان دین/ 1

گروه اجتماعی: تغییر سبک زندگی آفت جامعه امروز ما شده است؛ آفتی که تمامی شئونات زندگی از جمله سفر را به‌عنوان بخشی انکارناپذیر از آن تحت تأثیر قرار داده و این در حالی است که اسلام برای همه مسایل از جمله این موضوع دستورات نابی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، اهمیت سفر در تلطیف روحی افراد موضوعی است که نیاز به توضیح ندارد دین مبین اسلام نیز به آن اهمیت زیادی داده است امام علی(ع) در روایتی فرموده‌اند: مسافرت کنید که در آن 5 فایده است: اندوه‌زدایی، درآمدزایی، دانش‌افزایی، ادب‌آموزی و همراهی با شرافتمندان.

همچنین پیامبر(ص) می‌فرماید: سه دعا بی‌تردید مستجاب است؛ دعای مظلوم، دعای مسافر و دعای پدر برای فرزندش؛ حضرت علی(ع) فرموده‌اند شخص نباید به سفری برود که در آن بر دین و نمازش هراسان است.

آداب سفر

دعا و صدقه یکی از مقدمات سفر است؛ در روایتی آمده است: رسول گرامی اسلام(ص) هنگام سفر این دعا را می‌خواند: «اللهم انی اعوذ بک من وعشاء اسفر و کابة المنقلب و سوء المنظر فی الاهل و المال و الولد؛ خدایا از سختی سفر و اندوه دوری و سرگردانی و دربدری و بدمنظری درباره خاندان و مال و فرزند به تو پناه می‌برم».

در فقه الرضا آمده است: خدایا من امروز دین و جان و مال و خاندان و فرزندان و همه همسایگان و برادران مؤمن حاضر و غایب را به تو می‌سپارم؛ امام صادق(ع) هم در این باره فرموده‌اند: سفرت را با صدقه آغاز کن و آیة‌الکرسی بخوان.

لزوم همسفر

پیامبر(ص) فرمودند: همسفرت را بیاب و بشناس آن‌گاه سفر کن؛ ایشان در وصیتی به امام علی(ع) فرمودند: به تنهایی سفر مکن چرا که شیطان همراه تنهاست و باز فرموده‌اند: بدترین مردم کسانی هستند که به تنهایی سفر کنند؛ همچنینن امام علی(ع) فرمودند که با کسی مسافرت نکن که برای تو به اندازه‌ای که تو برای او ارزش قائل هستی احترام نمی‌بیند.

برگرفته از مفاتیح‌الحیات آیت‌الله العظمی جوادی آملی

ادامه دارد ...

captcha