شعار سال؛ محور برنامه‌ریزی‎ها/ تشکیل دادگاه ویژه برای دفاع از آمران به معروف
کد خبر: 1389615
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
خطیب جمعه تهران تأکید کرد:

شعار سال؛ محور برنامه‌ریزی‎ها/ تشکیل دادگاه ویژه برای دفاع از آمران به معروف

گروه سیاسی: آیت‌الله سیداحمد خاتمی با بیان اینکه «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» راهبرد سال است، اظهار کرد: مسئولان برنامه‌های خود را بر اساس شعار سال تنظیم کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت الله سیداحمد خاتمی امروز، 8 فروردین ماه در خطبه دوم نماز جمعه تهران ضمن تبریک فرارسیدن سال نو اظهار کرد: نوروز امسال بین دو فاطمیه قرار گرفته و عطر فاطمی با خود دارد؛ مردم نیز شادی و غم خود را با شادی و غم اهل بیت(ع) هماهنگ می کنند و با سنت های خوب نوروزی این ایام را می گذرانند.
وی همچنین اظهار کرد: با استفاده از طبیعت در روز سیزدهم فروردین نیز مخالفتی نیست اما خرافات در شأن ملت بزرگ ایران نیست.
خطیب جمعه تهران ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) گفت: تکریم ایشان، تکریم پیامبر و همه امامان و همدردری با امام علی(ع) است که رنج های بسیاری در طول زندگیشان تحمل کردند.
آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود به شهادت طلبه ناهی از منکر طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: باید به این نکته توجه کرد که چرا در جمهوری اسلامی و در بهار حاکمیت دین اراذل و اوباش چنین میدان پیدا می کنند که به ناهی از منکر صدمه وارد کنند و پس از آن چند بیمارستان این فرد را نپذیرند.
وی با بیان اینکه مسئله امر به معروف و نهی از منکر اصلی قانونی است، گفت: در قانون اساسی بر مسئله امر به معروف و نهی از منکر تأکید شده و نباید این اصل بر زمین بماند.
امام جمعه موقت تهران افزود: باید سه قوه دنبال راهکاری باشند که شاهد وقوع چنین فجایعی نباشیم؛ البته قوه قضائیه موضع خوبی در قبال این اتفاق گرفته اما برای تکمیل این مواضع پیشنهاد می کنیم که دادگاه ویژه‌ای در تشکیل شود و کسی به عنوان قاضی انتخاب شود که انگیزه‌های غیرتی داشته باشد و تسامح بیجا نکند و حکم عادلانه ای در مورد مباشرین و آنهایی که کوتاهی کردند، صار کند.
وی تأکید کرد: قوه قضائیه به گونه ای عمل کند که مرتکبان منکر احساس کنند فضا برایشان امن نیست و آمران به معروف و ناهیان از منکر در امان باشند.
آیت‌الله خاتمی به شهادت یکی از مرزبانان گروگان گرفته شده اشاره کرد و گفت: دولت پاکستان قطعاً باید پاسخگوی این جنایات باشد؛ اینکه سفیر پاکستان می گوید چنین افرادی در پاکستان نیستند، پاک کردن صورت مسئله است و باید کوتاهی در وظیفه خود را با حفظ جان چهار مرزبان دیگر جبران کنند.
وی با اشاره به اظهار نظر یکی از مقامات آمریکایی در مورد به شهادت رسیدن یکی از مرزبانان ایرانی گفت: این مقام آمریکایی گرفته که ما وضعیت را به دقت دنبال می کنیم؛ باید به آنها گفت دقت لازم ندارد؛ سطحی هم نگاه کنید در ورای این جنایات دست جنایت یکی از کشورهای عربی منطقه را می بینید که آلوده به خون است؛ کشوری که دام عمر ننگین خود را در چنین جنایات می داند و کشورهای غربی شریک جرم آنهاست.
امام جمعه موقت تهران از مقامات امنیتی خواست همانطور که در عملیاتی افتخارآفرین و قهرمانانه عبدالمالک ریگی را دستگیر کردند، با عملیاتی شایسته جیش العدل را که در واقع جیش الرعب است را متلاشی کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله نامگذاری سال 93 پرداخت و گفت: «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» راهبرد سال است و مسئولان برنامه های خود را در این چارچوبه تنظیم کنند.
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: ملتی می ماند که مقتدر باشد؛ اگر ملتی قدرت نداشته باشد، گرگ های بی رحم مثل یک طعمه آن را می بلعند.
وی سه عامل اقتصاد مقتدر و پویا، فرهنگ مستقل و علم و فناوری را عوامل اقتدار عنوان کرد و افزود: وضع ما در عرصه سوم خوب است اما در عرصه اول و دوم باید تلاش کنیم وضعیت را بهتر از آنچه هست صورت دهیم.
آیت الله خاتمی با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: هدف از اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد مقاوم، درون گرا و برون نگر باشد؛ اقتصاد مقاومتی اقتصاد دولتی نیست، بلکه اقتصاد مردم محور است و برای سامان دادن به زندگی مردم خواهد بود.
وی در مورد موضوع فرهنگ نیز گفت: طبق تعبیر رهبر معظم انقلاب، مسئله فرهنگ از اقتصاد مهم تر است چرا که فرهنگ اقتصاد را جهت می دهد؛ بنابراین باید پاسدار فرهنگی باشیم که برای ما عزت را به ارمغان می آورد و آن فرهنگ دین و ارزش های دینی است.
آیت الله خاتمی با بیان اینکه نباید بگذاریم دشمنان به صورت خزنده ارزش های فرهنگی ما را زیر سؤال ببرند، گفت: مخاطب فرمایشات  رهبر معظم انقلاب هم نهادهای دولتی و هم نهادهای فرهنگی غیر دولتی هستند؛ همه باید مراقب باشند که تساهل و تسامح فرهنگی و لیبرالیسم فرهنگی در جامعه نفوذ نکند.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه ما از شبهه بیمی نداریم اما شبهه افکنی جنایت و خیانت است، افزود: رخنه فرهنگی نباید شوخی گرفته شود و باید دستگاه ها مراقبت ویژه داشته باشد؛ حق ندارند از بیت المال به رسانه ها و کتاب ها اجازه دهند که مقدسات این مردم را زیر سؤال ببرند.
آیت الله خاتمی در مورد ویژگی های مدیریت جهادی گفت: داشتن انگیزه الهی و معنوی، اخلاص، قانونمداری و برنامه ریزی دقیق، باور داشتن به اصل «ما می توانیم» و باور داشتن خود و ملت ایران از جمله ویژگی های مدیریت جهادی است که با چنین مدیریتی فرزندان شما توانستند در جنگ 8 ساله موفقیت های فراوانی کسب کنند.

گزارش ایکنا حاکیست، آیت‌الله خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن توصیه به نمازگزاران در رعایت تقوای الهی و نگه داشتن حریم برای ذات مقدس ربوبی، اظهار کرد: ذات مقدس خداوند اسمای حسنای فراوانی دارد که در قران نزدیک به 100 نام ذکر شده و در روایات و دعاها تا هزار نام مطرح است.
وی افزود: از نام هایی که در قرآن مکرر آمده، علاوه بر «بسم الله الرحمن الرحیم» که 113 بار در ابتدای سوره ها آمده، «رحمان» 57 بار تکرار شده که رحمت عمومی خداوند است و 95 بار «رحیم» تکرار شده که رحمت اختصاصی خداوند است؛ بنابراین خداوند کانون مهر و رحمت به بندگان خود است لذا باید زمینه دریافت این رحمت فراهم شود.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود در ادامه مباحث سبک زندگی دینی، به رابطه مردم با حکومت پرداخت و گفت: رابطه حکومت و مردم هم باید بر اساس رابطه «رحماء بینهم» باشد.
وی افزود: از حدود 36 روایتی که در این باب آمده و تعدادی از آیات قرآن، سه نوع رابطه بین مردم و حکومت می توان دریافت؛ نوع اول رابطه اعتقادی، نوع دوم رابطه حقوقی و قانونی و نوع سوم رابطه عاطفی است.
آیت الله خاتمی در مورد رابطه اعتقادی مردم با حکومت گفت: در حکومت دینی مشروعیت همه حاکمان به خدا برمی گردد و حکومت از بالا به پایین است؛ در آیه 59 سوره نسا آمده است که قانون خدا را مطیع باشید و از رسول خدا فرمان ببرید که هم آورنده وحی و هم حاکمان بر شماست و بعد نوبت به اولی الامر می رسد.
وی ادامه داد: در باب اولی الامر سه نظریه است؛ از یک سو هر حاکمی را اولی الامر می گویند ولو حاکم جائر و ظالم باشد که این برداشت با روح دین سازگار نیست؛ نظریه دوم این است که هر حاکم عادل را اولی الامر می گویند؛ نظریه سوم نیز این است که امامان معصوم اولی الامر هستند که در این مورد روایات فروانی ذکر شده است.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه بر اساس رابطه اعتقادی، اطاعت از قوانین اطاعت از خداست، اظهار کرد: اطاعت از قانون در حکومت دینی یک وظیفه شرعی است و موجب قرب به خدا می شود؛ در چنین حکومتی کسی که قانونمندانه زندگی می کند، مثل این است که در حال عبادت است.
وی در مورد رابطه حقوقی و قانونی مردم با حکومت گفت: امام علی(ع) در خطبه 34 نهج البلاغه در مورد حقوق حکومت بر مردم و حقوق مردم بر حکومت مطالبی بیان کرده که از جمله این است که نسبت به حکومت وفادار بمانید و در هر حال خیرخواه باشید و وقتی حکومت فراخوان می دهد بیایید و اطاعت کنید؛ این است که سبب می شود نظام اسلامی سامان بگیرد.
آیت الله خاتمی تصریح کرد: وقتی می گوییم اطاعت از حکومت، به این معنا نیست که تنها اطاعت از حاکم اعلا باشد، یعنی نباید اینگونه باشد که تا رهبری دستور ندهد، کسی اقدامی نکند؛ رهبر معظم انقلاب مسئولان مختلف را برمی گزینند و یا تنفیذ می کنند بنابراین حرف های اینها را نیز باید شنید.
وی با تأکید بر اینکه اطاعت از حکومت در محدوده اطلاعت از خداست، گفت: فرامینی واجب است که منکر نباشد؛ اگر حکومت و یک مجری حکومت امر به منکر کرد، نه تنها نباید از آن اطاعت کرد، بلکه باید در مقابل آن از باب نهی از منکر ایستاد.
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر را نباید به مسائل شخصی محدود کنیم چرا که از برجسته ترین جلوه های امر به معروف و نهی از منکر، اجرای این فریضه در عرصه حکومتی است.

captcha