نگاهی به تاریخچه 29 ساله بزرگ‌ترین مجموعه دارالقرآن کشور در زنجان
کد خبر: 1398044
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
گفت‌و‌گو با مدیرعامل دارالقرآن‌الکریم زنجان/

نگاهی به تاریخچه 29 ساله بزرگ‌ترین مجموعه دارالقرآن کشور در زنجان

گروه فعالیت‌های قرآنی: نخستین جرقه‌های راه‌اندازی مرکز قرآنی با نام «دارالقرآن» در استان زنجان، از کلاس‌های دارالتحفیظ تهران زده شد و گام‌های اولیه این مرکز قرآنی، به همت جمعی از قرآنیان استان، در تکیه سیدلر زنجان در سال 1364 برداشته شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، تبیین جایگاه والای معلمان قرآن و همچنین معرفی سال‌های درخشان فعالیت برخی نهادهای قرآنی در کشور، اقدامی است که می‌تواند علاوه بر گسترش نور قرآن در سطح جامعه، در شناخت تاریخچه کهن فعالیت‌های قرآنی در کشوری که به عنوان نظام جمهوری اسلامی، مزین است، نیز مؤثر واقع شود.
در همین راستا، در محضر یکی از اساتید برجسته قرآن کریم زنجان و مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن‌الکریم زنجان حاضر شدیم و از وی خواستیم تا گوشه‌ای از تاریخچه فعالیت‌های قرآنی در این مؤسسه را برایمان بازگو کند.

آشنایی با فعالیت‌های قرآنی دارالتحفیظ تهران
محمد‌مسعود اسماعیلی، حافظ برجسته قرآن کریم و در حال حاضر، مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن‌الکریم زنجان است و در خصوص نحوه آغاز فعالیت‌های قرآنی خود می‌گوید: برای نخستین‌بار در سال 1361 در مسابقه‌ای که در قتلگاه شهدای 7 تیر تهران، از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شده بود، شرکت کردم.
وی افزود: در آن جلسه با اساتیدی از جمله استاد خدام حسینی، موسوی، سلیمی، مرحوم اربابی و تعداد دیگری از آنان آشنا شدم و با جلسات هفتگی اساتید اربابی و موسوی دائما در ارتباط بودم و در کنار جلسات این اساتید، از جلسات «مجمع‌الحفاظ» نیز به مدت 3 سال مستمر بهره بردم.
مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن‌الکریم زنجان در خصوص نحوه آغاز فعالیت‌های دارالقرآن‌الکریم در زنجان، ابراز کرد: از آن‌جایی که لفظ «دارالقرآن» را در یک قرآن چاپ سوریه دیده بودم، در سال 1364 از اساتید اجازه خواستم تا دارالقرآنی را در زنجان راه‌اندازی کنم و لفظ دارالقرآن برای نخستین‌بار در کشور انتخاب شد. استاد موسوی در پاسخ درخواست من گفت: «شما وظیفه دارید 4 کلمه‌ای را که از قرآن یاد گرفتید، به دیگران بیاموزید.»

تأکید اساتید قرآن بر راه‌اندازی مرکز قرآنی در زنجان
اسماعیلی با اشاره به این‌که راه‌اندازی مرکز فعالیت‌های قرآنی در زنجان، مورد تأکید جمعی از اساتید قرآن بود، اظهار کرد: در جلسه دارالتحفیظ، استاد غفور سلطانی نیز وقتی متوجه شد که از زنجان در این جلسات حضور پیدا می‌کنم، گفت: «شما دارالتحفیظی را در زنجان راه‌اندازی کنید.»
وی ادامه داد: تکیه سیدلر زنجان را به دلیل دسترسی آسان مردم به آن، به عنوان محل اولیه فعالیت دارالقرآن انتخاب کرده و با هم‌فکری هیئت امنا، همسایگان و بزرگان محل، مراسم افتتاحیه‌ای را با حضور استاد موسوی و گروه تواشیح قدر و جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی زنجان از جمله مرحوم‌حسین گروسی، مرحوم یحیی خالقی، اکبر باغچی‌نژاد و احمد نسیمی برگزار و مؤسسه دارالقرآن زنجان درسال 1364 پایه‌گذاری شد.
این حافظ برجسته قرآن کریم با اشاره به تشویق اساتیدی همچون مرحوم حسین گروسی، در ابتدای راه‌اندازی مؤسسه، عنوان کرد: جلسات هفتگی دارالقرآن در این تکیه، حدود 3 تا 4 سال با استقبال گرم و پرشور مردم شهر تداوم داشت و همین امر موجب شد تا با کمبود شدید فضای فیزیکی مواجه شویم و از آن‌جایی‌که تکیه سیدلر، کوچک و مخروبه بوده و با سختی‌های بسیاری تکیه را تعمیر و مرمت کرده بودیم، این کمبود فضا بیشتر به چشم می‌آمد.

آغاز دوباره فعالیت دارالقرآن در تکیه حاج نوروزلر
وی با اشاره به شرایط سخت مالی برای اداره دارالقرآن در آن دوره، تصریح کرد: بعد از مدتی به محضر مرحوم سید‌مجتبی موسوی رسیدیم و از ایشان اجازه خواستیم تا در تکیه حاج نوروزلر فعالیت کنیم و ایشان با آغوش باز پذیرای این پیشنهاد بود و از آن پس، جلسات دارالقرآن زنجان به تکیه حاج نوروزلر که توسط تعدادی از علما و بزرگان از جمله مرحوم سید‌مجتبی موسوی، به تازگی تعمیر و مرمت شده بود، منتقل شد.
اسماعیلی ادامه داد: تکیه حاج نوروزلر زنجان، تقریبا تبدیل به کانون اصلی فعالیت‌های قرآنی استان تبدیل شده بود و اساتید برجسته‌ای همچون مرحوم اربابی، موسوی، پرهیزگار، سعیدیان، ابوالقاسمی و ده‌ها تن از اساتید قرآن تهران و سایر استان‌ها در مناسبت‌های مختلف به این مرکز قرآنی دعوت می‌شدند و حتی بسیاری از مسابقات قرآنی، از جمله مسابقات استانی اوقاف در این تکیه برگزار می‌شد.

طراحی مجموعه جدید دارالقرآن زنجان از سوی شهرداری
مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن‌الکریم زنجان در خصوص چگونگی احداث ساختمان فعلی مؤسسه دارالقرآن، ابراز کرد: در یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان، محفل انس با قرآنی در تکیه حاج نوروزلر برگزار شد و میهمانان بسیاری از جمله دباغ، شهردار وقت زنجان، در این برنامه حضور داشتند و وقتی شهردار وقت زنجان، برنامه و استقبال گرم مردم زنجان را مشاهده کرد، بسیار خرسند شده و در پاسخ به درخواست مسئولان دارالقرآن برای دریافت اعتبار تعمیر و مرمت تکیه، گفت: «مشکل شما با تعمیر این تکیه حل نمی‌شود. شما باید به دنبال یک فضای بزرگ‌تر باشید» و در همان جلسه، قطعه زمینی را جهت احداث یک مجموعه بزرگ قرآنی در اختیار ما قرار داد و به واحد نقشه‌برداری شهرداری ابلاغ شد تا زمین فعلی مؤسسه به مساحت 1500 متر مربع را تفکیک و در اختیار دارالقرآن قرار داده و ساختمانی را با هماهنگی فعالان دارالقرآن طراحی کنند.


وی با تأکید بر این‌که ساختمان طراحی شده، از لحاظ زیبایی و جامعیت، یکی از ساختمان‌های قرآنی مطرح کشور است، تأکید کرد: در سال 1371 در محفلی که در سالن هلال احمر زنجان با حضور لاریجانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و برخی مسئولان استانی برگزار شد، کلنگ این مجموعه به زمین زده شد و با وجود کمبود اعتبار، توکل به خدا و انگیزه بالا موجب پیشبرد عملیات عمرانی مؤسسه شد، چراکه «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ: و کسانى که در راه ما کوشیده‏اند به یقین راه‏هاى خود را بر آنان مى‏نماییم و در حقیقت‏خدا با نیکوکاران است (عنکبوت/69)»
اسماعیلی عنوان کرد: وقتی که مرحوم‌آیت‌الله. موسوی، امام جمعه وقت زنجان در چند خطبه نماز جمعه زنجان از مردم استان خواستند که وارد صحنه شده و برای احداث دارالقرآن کمک کنند، مردم با عشق و علاقه وارد عمل شدند و برخی از آنها به صورت ماهانه کمک‌های بسیار اندکی به مؤسسه اهدا می‌کردند ولی همین کمک‌های به ظاهر کم، مایه خیر و برکات بسیار فراوانی شد و حتی برخی از مردم بخشی از آجر، آهن، تأسیسات و سیستم صوتی را نیز تأمین کردند با کمک‌های مسئولان و عنایات خداوند متعال، این مجموعه، که اولین مؤسسه بزرگ قرآنی کشور بود، در سال 1375 به بهره‌برداری رسید.

پیام رهبری، مایه تبرک فعالیت‌ها در ساختمان جدید دارالقرآن شد
وی گفت: در سفری که جمعی از مسئولان از دفتر مقام معظم رهبری به استان داشتند، یکی از این مسئولان، این مجموعه را از نزدیک مشاهده کرده و بیان داشت: «ما هم باید در این مجموعه نقشی داشته باشیم، چه کمکی از دست ما ساخته است؟» و بنده هم در پاسخ گفتم: «اگر ما یک امضای یادگاری، یک جمله یا جملاتی از سوی بزرگ پرچم‌دار قرآن در کشور، آیت‌اله  خامنه‌ای داشته باشیم، برای ما بزرگ‌ترین افتخار خواهد بود و این کار می‌تواند بزرگ‌ترین مساعدت و همیاری باشد.» و در پی ارائه گزارشی از وضعیت این ساختمان و فعالیت‌های آن به دفتر مقام معظم رهبری، ایشان متن بسیار زیبا و جامعی را برای ما ارسال فرمودند.
این فعال قرآنی با اشاره به این‌که یکی از مأموریت‌ها و رسالت‌های اصلی مؤسسه دارالقرآن، بسترسازی قرآنی در استان و فرهنگ‌سازی و عمومیت بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی است، عنوان کرد: در مدت فعالیت این مؤسسه در زنجان، در راستای انس عمومی با قرآن، محافل، مجالس و شب‌های قرآن در این مؤسسه برگزار شد.
اسماعیلی ادامه داد: در کنار این بسترسازی، مؤسسه دارالقرآن‌الکریم زنجان نیز همانند سایر مؤسسات قرآنی در بحث آموزش دوره‌های مختلف قرآنی اعم از قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن به فعالیت پرداخته و بسیاری از حفاظ و قاریان استان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم فارغ‌التحصیل این مرکز قرآنی هستند.

احداث موزه قرآنی دارالقرآن، 40 درصد پیشرفت دارد
این حافظ برجسته قرآن کریم اظهار کرد: در حال حاضر فضای فیزیکی مؤسسه در 4 طبقه با حدود 12 کلاس، بخش اداری و 5 سالن اجتماعات، کنفرانس، نمازخانه و 2 سالن در طبقه زیرزمین، مورد بهره‌برداری قرآنیان استان قرار دارد.


وی با اشاره به این‌که طرح عظیم قرآنی دیگری نیز در آینده به این مجموعه افزوده خواهد شد، گفت: در کنار این مجموعه قرآنی، با همت مسئولان و مردم استان، موزه و نمایشگاه محصولات قرآنی با 2500 متر مربع زیربنا کلنگ‌زنی شده و تاکنون بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیر عامل مؤسسه دارالقرآن‌الکریم زنجان در پایان در خصوص فعالیت‌های ورزشی این مؤسسه نیز تصریح کرد: حدود 10 سال پیش دو باب زمین چمن مصنوعی در متراژ های 3000 و 6000 مترمربع با نام های ابرار1 و 2 برای اولین بار در استان جهت استفاده قرآن‌آموزان و تیم‌های محلی فوتبال احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

captcha