یاری ستمگر، فرد را در سرنوشت شوم ظالم شریک می‌کند
کد خبر: 1407858
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷

یاری ستمگر، فرد را در سرنوشت شوم ظالم شریک می‌کند

گروه اندیشه: امام جمعه شهرستان نیکشهر گفت: در فقه اسلامى باب مفصلى پیرامون «اعانت بر اثم» و « معاونت ظلمه» داریم که نشان می‌دهد یکى از زشت‌ترین گناهان یارى ستمکاران است و سبب می‌شود که انسان در سرنوشت شوم آن‌ها شریک باشد.

حجت‌الاسلام احمد لطفیان‌سرگزی، امام جمعه شهرستان نیکشهر، در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، گفت: در دین مبین اسلام، کسی که ظلم می‌کند و کسی که به ظالم کمک می‌کند و کسی که راضی به این ظلم است، همه با هم شریک شمرده شده و گناه‌کار محسوب می‌شوند.
وی در ادامه اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: « مَن مشى مَع ظالم فَقَد اجرم»؛ هر کسی که با ظالمى راه برود، گناه‌کار است. بنابراین باید از افراد ظالم ابراز نفرت کنیم و هیچگاه با آن‌ها هم‌گام نشویم.
امام جمعه شهرستان نیکشهر بیان کرد: در فقه اسلامى باب مفصلى پیرامون « اعانت بر اثم» و« معاونت ظلمه» با احادیث فراوانى داریم که نشان مى‏دهد یکى از زشت‌ترین گناهان یارى ستمکاران و مجرمان است و سبب مى‏شود که انسان در سرنوشت شوم آن‌ها شریک باشد.

ستمگران با کمک مردم زبون، قدرت شیطانی پیدا می‌کنند

وی افزود: ظالمان و ستمگران و افرادى همچون فرعون در هر جامعه‏اى افراد خاصى هستند، و اگر توده جمعیت با آن‌ها همکارى نکنند فرعون‌ها، فرعون نمى‏شوند. این گروهى از مردم زبون و ضعیف و یا فرصت‏‌طلب و دنیاپرست هستند که اطراف آن‌ها را مى‏گیرند، و دست و بال آن‌ها و یا حداقل سیاهى لشکرشان مى‏شوند، تا آن قدرت شیطانى را براى آن‌ها فراهم مى‏سازند.
لطفیان‌سرگزی اظهار کرد: در قرآن مجید روى این اصل اسلامى و انسانى تکیه شده است، در آیه دوم سوره مائده مى‏خوانیم: « وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ»، بر نیکى و تقوى تعاون کنید، و به گناه و تعدى هرگز کمک نکنید.
امام جمعه نیکشهر در پایان افزود: قرآن با صراحت مى‏گوید رکون بر ظالمان موجب عذاب آتش دوزخ است: « وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ (هود، 11). « رکون» خواه به معنى تمایل قلبى باشد، یا به معنى همکارى ظاهرى، یا اظهار رضایت، و یا دوستى و خیرخواهى، یا اطاعت که هر یک از مفسران تفسیرى براى آن کرده‏اند و یا مفهومى که جامع همه این‌ها است، و آن اتکاء و اعتماد و وابستگى است، شاهد زنده‏اى بر مقصود ما است.

captcha