انقیاد در برابر حق تعالی؛ راه رسیدن به مقام ابراری + صوت
کد خبر: 1414774
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
آیت‌الله غروی علیاری عنوان کرد:

انقیاد در برابر حق تعالی؛ راه رسیدن به مقام ابراری + صوت

گروه اندیشه: آیت‌الله غروی علیاری با بیان این‌که پاداش خداوند به اقتضای کرامت الهی است، نه به اقتضای عمل بنده، گفت: بزرگان ما را توصیه کرده‌اند که برای نیل به مقامی از مقامات ابراری، فقط باید اطاعت کنید و منقاد باشید در مقابل حضرت حق.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله غروی علیاری در ادامه جلسات عمومی تفسیر هفتگی خود به بیان نکاتی در باب «ابرار» بر اساس سوره دهر یا انسان پرداخت.
آیت‌الله غروی با اشاره به این مطلب که خدای سبحان از لسان پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‌فرماید که ما در قبال آن چه انجام داده‌ایم، نه شکر، نه جزا و نه پاداش ‌می‌خواهیم و آن چه انجام داده‌ایم، «بوجهک» انجام داده‌ایم، بیان کرد: منزلی است برای سالکان الی الله که منزل اخلاص است و ریشه تمام خیرات و برکات در سیر به سوی قرب حق همین است.
وی ادامه داد: این‌که آدمی کاری که انجام می‌دهد، رضای حق را در نظر بگیرد و همه اعمالش خالصاً لوجه‌الله باشد، این نتیجه دارد و این عمل خالصاً لوجه‌الله شما را به الله و به قرب حق تعالی می‌رساند. عمل اگر خالصاً لوجه الله باشد، شما در محضر خدائید و این آیات در حق شماست.
وی با اشاره به مطلبی که از سوی متکلمان و فلاسفه مطرح شده است، گفت: سؤال این است که آیا اعمالی که ما انجام می‌دهیم، باید منتظر پاداش باشیم؟ جواب این است که این با تمام آیات منافات دارد و مخصوصاً با کلمات امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه که می‌گوید من به پاداش بهشت، تو را عبادت نمی‌کنم و از خوف جهنمت هم عبادت و بندگی نمی‌کنم، بلکه از این جهت که تو را لایق عبادت می‌یابم، تو را عبادت می‌کنم. تو ربم هستی و از عدم مرا به وجود آوردی و تمام نعمت‌ها را هم در اختیارم گذاشتی.
آیت‌الله غروی علیاری حق را با این نظر متکلمان دانست که آن چه داده می‌شود در پاداش نیست و اظهار کرد: آن چه ما انجام می‌دهیم ادای تکلیف است و وظیفه داریم که در مقابل خدا خضوع کنیم و این چنین نیست که ما چون نماز می‌خوانیم، خدا ما را به بهشت ببرد و از آتش جهنم دور کند. در حقیقت آن پاداشی هم که داده می‌شود فضل و کرم است و کرامت الله است که اقتضاء می‌کند که ما را به جهنم نبرد و به ما بهشت بدهد و ما را جزء ابرار قرار بدهد و اعمال ما نیست که چنین اقتضائی را ایجاد می‌کند.
وی با تأکید مجدد بیان کرد: عبادت وظیفه و تکلیف است و ادای تکلیف وظیفه بنده نسبت به خالقش است و این‌که خداوند شما را به بهشت و نعمت‌های دنیا و اخری برساند، تمام این‌ها تفضل است، فضلاً است، عنایتاً است، لطفاً است، کرامتاً است و نه این‌که حالا ما یک مکه رفتیم و وجوهات پرداخت کردیم ... این کارها را که انجام می‌دهی، وظیفه‌ات را انجام داده‌ای.
آیت‌الله غروی علیاری گفت: تمام بزرگان ما را توصیه کرده‌اند، ما را تربیت کرده‌اند و به ما فرموده‌اند که اگر می‌خواهید به مقامی از مقامات انسانی ابراری نائل شوید، فقط باید اطاعت کنید و منقاد باشید در مقابل حضرت حق. او رب است، من مربوبم، من مخلوقم و مخلوق وظیفه دارد که وظایف محوله خود را انجام بدهد. حالا خدا چیزی داد داده است و اگر نداد که هیچ.
این مرجع تقلید در ادامه به «غرور» به عنوان یک صفت رذیله اشاره کرد و مستمعان را به مطالعه کتبی مانند کافی کلینی و مطالبی که در باب منجیات و مهلکات و ذیل عناوین مؤمن، مسلم، کافر، ملحد و مشرک آورده است و همچنین مطالبی که نراقی‌ها و دیگر علما در کتاب خود در باب غرور آورده‌اند، دعوت کرد.
مشروح سخنان آیت‌الله غروی علیاری را بشنوید!

captcha