انس با قرآن صرفاً با شعار دادن محقق نمی‌شود/ فرهنگ‌سازی قرآنی؛ نیازمند برنامه‌ریزی مسئولان
کد خبر: 1417384
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
مدیر حوزه علمیه امام‌(ره) خمین:

انس با قرآن صرفاً با شعار دادن محقق نمی‌شود/ فرهنگ‌سازی قرآنی؛ نیازمند برنامه‌ریزی مسئولان

گروه فعالیت‌های قرآنی: ترویج انس با قرآن در جامعه تنها به صرف شعار‌ دادن محقق نمی‌شود و هم‌فکری و هم‌افزایی همه‌جانبه از سوی مسئولان و مردم لازمه گسترش چنین امری در جامعه است.

حجت‌الاسلام همایون احمدی، مدیر حوزه علمیه امام‌(ره) خمین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: امور فرهنگی نیاز به فکر و برنامه دارد.

گسترش فرهنگ قرآنی به‌عنوان زیربنای فرهنگ جامعه

وی اظهار کرد: گسترش فرهنگ قرآنی به‌عنوان زیربنای فرهنگی یک جامعه اسلامی نیز نیازمند چنین اقداماتی است.

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه اقدامات صحیح فرهنگی نیازمند اختصاص بودجه‌های مکفی است، ادامه داد: فرهنگ هر کشور به‌عنوان سنگ بنای تمام فعالیت‌های دیگر محسوب می‌شود؛ لذا اگر این سنگ‌بنا سست باشد به‌طور قطع فعالیت‌های دیگر نیز به‌درستی سامان نمی‌یابد و این امر بدون صرف هزینه امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: فضای رسانه‌ای از جمله مکان‌هایی است که می‌توان از آن به‌نحو احسن برای گسترش روحیه قرآن‌خوانی و قرآن‌مأنوسی در جامعه بهره برد.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه ترویج انس با قرآن در جامعه تنها به صرف شعار‌دادن محقق نمی‌شود، مطرح کرد: هم‌فکری و هم‌افزایی همه‌جانبه از سوی مسئولان و مردم لازمه گسترش چنین امری در جامعه است.

همپوشانی دستگاه‌های مختلف جهت گسترش روحیه قرآن‌خوانی

وی عنوان کرد: برای گسترش روحیه قرآن‌خوانی در جامعه باید همه نهاد‌ها و سازمان‌ها دست به دست یکدیگر داده و ضمن همپوشانی فعالیت‌ها از موازی‌کاری پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام احمدی مزین‌شدن به اخلاق و آداب اسلامی را از جمله مهم‌ترین دستاورد فرهنگ قرآنی در جامعه دانست و افزود: مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند؛ کسی‌که با قرآن مأنوس باشد و روحیه قرآنی داشته باشد از اخلاق اسلامی برخوردار است.

وی اضافه کرد: از این‌رو کسی‌که با قرآن آشناست از روحیه معنوی بانشاطی برخوردار بوده و زندگی توأم با آرامشی دارد و در زندگی مبتلا به مسائل تنش‌زا و ناراحتی‌های روانی نمی‌شود؛ لذا جامعه‌ای با‌نشاط داریم.

قرآن در شاخصه‌‌های عملی قابل سنجش نیست

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه تأثیرات انس با قرآن در شاخصه‌های عملی به‌خوبی قابل سنجش است، افزود: رفتار هر انسانی منبعث از فکر و اندیشه اوست؛ لیکن وقتی که قرآن در فکر انسان رسوخ کند، به‌طور قطع در نحوه رفتار و مراودات اجتماعی او اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه رهبر فرزانه انقلاب در این باره فرمودند؛ وقتی‌که عده‌ای از افراد برای باطل فرهنگ‌سازی می‌کنند، تنها راه مقابله به مثل با آن‌ها فرهنگ‌سازی برای حق است، ادامه داد: بی‌نتیجه ماندن تهاجم فرهنگی دشمنان ازمهم‌ترین آثار و نتایج گرایش به قرآن و انس با قرآن است.

فرهنگ‌سازی قرآن همان فرهنگ‌سازی گسترش حق است

مدیر حوزه عملیه امام خمینی(ره) خمین در پایان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی قرآنی همان فرهنگ‌سازی برای گسترش حق است، یادآور شد: اگر برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران کشور به‌خوبی حق را برای مردم جلوه داده و برای عملیاتی‌شدن آن برنامه داشته باشند؛ قطعاً گرایش به باطل از بین می‌رود و تهاجم فرهنگی دشمنان راه به جایی نمی‌برد.

captcha