نگاهی به کتاب «سلوک اخلاقی»، اثر منتخب کتاب فصل
کد خبر: 1419982
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴

نگاهی به کتاب «سلوک اخلاقی»، اثر منتخب کتاب فصل

گروه ادب: «سلوک اخلاقی» نوشته امیر غنوی یکی از آثار شایسته تقدیر در گروه دین است که معرفی آن از نظر می‌گذرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «سلوک اخلاقی» نوشته امیر غنوی، به تازگی در بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل عنوان شایسته تقدیر را به خود اختصاص داده است.

این اثر در چهار بخش با عناوین «اندیشه دینی و مراحل سلوک»، «درجات اسلام»، «درجات زهد» و «مناجات خمسه عشر» است که نویسنده در بخش نخست به مفهوم‌شناسی و زمینه‌های بحث در قرآن و روایات پرداخته و تاریخچه و روش‌شناسی این بحث را بررسی کرده است.

در بخش دوم، به بررسی روایات، درجات اسلام، ایمان، تقوا و یقین پرداخته شده و مفهوم، جایگاه، زمینه‌های شکل‌گیری، ویژگی‌ها، آثار و بهره‌ها و آفات آنها  تبیین شده است و بخش سوم نیز به بررسی کلی روایات درباره توکل، قناعت، صبر، زهد و رضا اختصاص یافته است.

بخش چهارم طرح روایی دیگری است که به مناجات خمسه عشر اختصاص یافته است و این موضوع در آن بررسی می‌شود که آیا از ترتیب عناوین موجود در این مناجات‌ها می‌توان طرحی را برای سلوک به دست آورد. نویسنده معتقد است که با اثبات چنین طرحی در مناجات خمسه عشر، باید در نوشته‌ای مستقل به تحلیل محتوای این مناجات‌ها پرداخته و از ظرافت‌های موجود در طرح مناجات‌های پانزده‌گانه گفت‌وگو کرد.

در مقدمه این کتاب آمده است: «این نوشته به بررسی طرح‌هایی از مراحل سلوک اختصاص دارد که در روایات معصومان به آنها اشاره شده است. مراد از مراحل سلوک، سطوح گوناگونی است که در تحول اخلاقی و سیر به سوی غایت سلوک باید از آن عبور کرد؛ مراحلی که سالک در هر یک حائز شرایط ذهنی، روانی و رفتاری متفاوتی شده و گامی به غایت سلوک نزدیک‌تر می‌شود».

تکیه‌گاه و منبع اصلی این تحقیق قرآن و روایات است، ولی آنچه به آن تمایز می‌دهد، تفاوت در منابع نیست. نویسنده در این اثر سعی دارد سنت فقهی را در عرصه تازه‌ای وارد کند، سنتی که بر پایه پذیرش جامعیت و پاسخگویی دین نسبت به نیازهای بشری شکل گرفته و به نظارت دین بر تمامی نیازها تا روز قیامت باور داشته است.

کتاب «سلوک اخلاقی» با 421 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 19 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شده است.

captcha