آثار و اندیشه‌های «ابوالحسن علی بن حسن زواره‌ای» بررسی می‌شود
کد خبر: 1421267
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴

آثار و اندیشه‌های «ابوالحسن علی بن حسن زواره‌ای» بررسی می‌شود

گروه اندیشه: گروه رجال و خاندان‌های اسلامی پژوهشکده تاریخ اسلام طی نشستی با عنوان «ابوالحسن علی بن حسن زواره‌ای» به بررسی آثار و اندیشه‌های این دانشمند شیعی خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، این نشست روز چهارشنبه چهارم تیرماه از ساعت 17 تا 19، با حضور منصور پهلوان، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
ابوالحسن علی بن حسن زواره‌ای از دانشمندان به نام قرن دهم است که در عهد شاه اسماعیل صفوی و فرزندش شاه طهماسب می‌زیست. زادگاه این مفسر به نام زواره، قریه‌ای مشهور در نزدیکی اردستان اصفهان است. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود به اصفهان و کاشان رفته و پس از تلمذ نزد اساتید حوزه علمیه این دو شهر، برای تکمیل تحصیلات خود رهسپار هرات شده است. با به قدرت رسیدن شاه طهماسب و علاقه وافر وی در نشر و تقویت مذهب شیعه، زواره‌ای از هرات به ایران بازگشت و به دستور این پادشاه در مقابل کتب معروف اهل سنت و جماعت به ترجمه و تألیف کتب شیعی اهتمام ورزید.
زواره‌ای مفسر و از چهره‌های برجسته عالم تشیع، از اکابر شاگردان محقق کرکی، شیخ علی بن عبدالعالی، سیدغیاث‌الدین جمشید زواره‌ای مفسر و سیدامیر عبدالوهاب استرآبادی بود. وی در کنار تفسیر قرآن و آثار متعدد راجع به حدیث و قصص انبیاء، به ترجمه و شرح نهج‌البلاغه دست یازیده و توانسته شرحی دیگرگون از کلام امیرالمؤمنین(ع) فراهم آورد.
از آثار وی می‌توان به «ترجمه الخواص یا تفسیر زواری»، در تفسیر قرآن، تألیف شده در سال ۹۴۶ق، شرح «نهج البلاغه » به فارسی به نام «روضه الابرار»، ترجمه «کشف الغمه» بهاءالدین عیسی اربلی به نام «ترجمة المناقب»، ترجمه «مکارم الاخلاق» رضی‌الدین طبرسی به نام «مکارم المرائم»، ترجمه «عده الداعی» ابن‌فهد حلی به نام «مفتاح النجاح»، ترجمه «الاحتجاج» شیخ طبرسی که به نام شاه طهماسب به پایان رسانید، ترجمه «الاعتقادات» شیخ صدوق به نام «وسیله النجات»، ترجمه تفسیر منسوب به امام عسکری(ع) به نام «آثا ر الاخیار»، ترجمه «الطرائف» ابن‌طاووی، در زیارات، «مجمع الهدی» در تاریخ پیامبران، تلخیص «احسن الکبار فی مناقب ائمه اطهار» ورامینی به نام «لوامع الانوار الی معرفه ائمه الاطهار» به فارسی اشاره کرد.

captcha