ضدیت با رژیم صهیونیستی محور محدت ملت ماست/ آیه ۷۵ سوره نساء؛ مبنای قرآنی روز قدس
کد خبر: 1433099
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
حجت‌الاسلام خاتمی:

ضدیت با رژیم صهیونیستی محور محدت ملت ماست/ آیه ۷۵ سوره نساء؛ مبنای قرآنی روز قدس

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران با اشاره به راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس گفت: ضدیت با اسرائیل، محور وحدت ملت ماست؛ در این راهپیمایی، مراجع عظام بیانیه دادند، روسای قوا مردم را دعوت کردند، احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها با هر سلیقه‌ای در این جهت متحد بودند و این خط و راه ملت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی، خطیب جمعه تهران، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه نصرت و یاری مظلوم از مصادیق بارز تقواست گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «بهترین عدالت، یاری ستمدیده و مظلوم است».

وی افزود: امروز آخرین جمعه ماه رمضان است و انشاءلله ماه رمضان آغاز سال نو معنوی ما باشد و طوری عمل کنیم که روز عید فطر جایزه بگیریم که روز عید فطر، «یوم الجوائز» است.

خاتمی با اشاره به حوادث غزه به بیان 8 نکته در این ارتباط پرداخت و گفت: نکته اول اینکه ضدیت با اسرائیل، محور وحدت ملت ماست. در این راهپیمایی، مراجع عظام بیانیه دادند، روسای قوا مردم را دعوت کردند، احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها با هر سلیقه‌ای در این جهت متحد بودند و این همان «سواد اعظم» است. این خط و راه ملت است. آنها که در فتنه 88  شعار « نه غزه، نه لبنان» سردادند جماعت بریده از ملت بودند. ملت ما امروز شعار داند «هم غزه، هم لبنان، جانم فدای اسلام».

وی افزود: نکته دوم این است که امام(ره) افتخار این را دارد که از پیشگامان حمایت از فلسطین هستند. در شرایطی که در دوره طاغوت فریادی به نفع فلسطین بلند نمی‌شد این امام(ره) بود که این فریاد را سر داد. با اعلام روز جهانی قدس نیز امام(ره) نگذاشت که مسئله فلسطین فراموش شود.

خاتمی افزود: از طرفی دشمنان می‌خواستند فلسطین را مسئله ای عربی ترسیم کنند اما امام(ره)فلسطین را مسئله‌ای اسلامی ـ بین‌المللی کرد و خلف صالح امام(ره)، آیت‌الله خامنه‌ای، نیز همین راه را دنبال کرده‌اند. ایران اسلامی سربلند است که حمایتش از فلسطین همه‌جانبه است و اگر حمایت‌های شایسته ایران نبود امروز رژیم صهیونیستی، کل غزه را اشغال کرده بود، همان‌گونه در آغاز این حملات وزیر کشور اسرائیل چنین گفته بود ولی امروز زمین‌گیر شده‌اند و به این ترتیب ایران اسلامی دین خود را به فلسطین ادا کرده است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: مسئله سوم اینکه امروز اسرائیل در به در به دنبال آتش‌بس است. آنها در این 18 روز تا توانستند فوق تصور بشر وحشی‌گری و آدمکشی کردند ولی حال همراه همکار جنایتکار خودشان، جان کری، به دنبال آتش‌بس ظالمانه هستند. مقاومت نیز که می‌بیند آنها با آتش‌بس می‌خواهند جان سالم به در ببرند می‌گوید اگر آتش‌بس می‌خواهید باید محاصره کامل غزه برداشته شود و اسرا به فلسطین بازگردند.

حجت‌الاسلام خاتمی عنوان کرد: چهارم اینکه رژیم صهیونیستی از 66 سال پیش تا به امروز فقط با وحشی‌گری و آدم‌کشی عمل کرده است. در این مدت حدود 270 بار جنایات فجیع انجام داده است؛ دیریاسین 1948، کفرقاسم 1956، صبرا و شتیلا 1982 که 800 فلسطینی به شهادت رسیدند.

وی تأکید کرد: اما در این 18 روز تاکنون 804 فلسطینی شهید شده‌اند که 90درصد انها غیرنظامی بوده اند و بالغ بر 500 نفر انها کودک و زن بوده‌اند. 1200 واحد مسکونی ویران شده است، 120 هزار نفر آواره شده‌اند، 800 واحد عمومی تخریب شده است و 28 مسجد نیز ویران شده است و 8هزار بار به غزه حمله شده است. ننگتان باد، مرگتان باد وحشی‌های بی‌بدیل تاریخ.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان یادآور شد: این نمونه سیاست خشونت آشکار مشت آهنین این رژیم جلاد در 66 سال اخیر است. حق این رژیم است که امام(ره) بگوید: «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود». این اقلیت گرگ‌صفت هیچ راه علاجی جز نابودی ندارد و مثل اینها مثل سگ هار است که خود «موشه دایان» درباره خودشان گفته بود.

وی ادامه داد: البته این به معنای نابودی یهودیان منطقه نیست بلکه این رژیم باید نابود شود و نظامی جدید با رای مردم ساکن در این منطقه و آوارگان فلسطینی باید تشکیل شود و شعار جمهوری اسلامی ایران  نیز «هر فلسطینی یک رأی» است.

حجت‌الاسلام خاتمی ابراز کرد: نکته پنجم اینکه مقاومت مسلحانه تنها راه علاج فلسطین است. مقاومتی که تل‌آویو را به شهر اشباح تبدیل کرده است. اینها مذاکره و قرارداد نمی‌فهمند. طرح‌های سازش همه محکوم به شکست بوده است. عزت فلسطین تنها از راه مقاومت می‌گذرد و کرانه باختری هم باید مانند غزه مسلح شود تا با همکاری غزه این رژیم را از پا درآورند.

وی تصریح کرد: ششمین مسئله درباره اردوگاه حامیان رژیم صهیونیستی است.آمریکا، انگلیس و آلمان صراحتا از آدمکشی و کودک‌کشی این رژیم حمایت می‌کنند. کسانی که برای مردم ما چهره آمریکا را بزک کرده و صلح‌طلب نشان ‌می‌دهند بدانند به مردم خیانت می‌کنند و دروغ می‌گویند. چهره واقعی آمریکا همین است که در این جنایات خود را نشان داد و با بیداری ملت‌ها سلطه جهنمی آنها به افول خواهد رفت.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: نکته هفتم اینکه طبل رسوایی سازمان‌های بین‌المللی، اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و سران مرتجع منطقه در حادثه جانسوز غزه نواخته شد. دبیرکل سازمان ملل به گونه‌ای حرف می‌زند که انگار حنجره نتانیاهو را به عاریت گرفته است. اسرائیل آغازگر جنایات بوده است. سازمان کنفرانس اسلامی کجاست مگر مردم غزه مسلمان نیستند؟ سران عرب! غیرت اسلامی و عربی‌تان کجار رفته است مگر مردم غزه عرب نیستند؟ سران مرتجع منطقه کجای کارند، چرا آرام گرفته‌اند؟

وی اضافه کرد: اما آنچه مایه خوشحالی است این است که وجدان بیدار جهانیان، به‌پا خاسته است. اما این تنها کافی نیست و باید جهانیان به پاخاسته به دولت‌هاشان فشار بیاورند تا حمایت از اسرائیل را قطع کنند.

حجت‌الاسلام خاتمی عنان کرد: نکته آخر هم درباره گروهک‌های تکفیری است. این گروهک‌های جنایتکار با هر نامی، داعش، النصره، طالبان و ... عروسک‌های کوکی دنیای استکبار هستند. شما که به دروغ این همه دم از اسلام می‌زنید، امروز در غزه به مسلمانان حمله شده است چرا از مسلمانان حمایت نمی‌کنید؟ داعش می‌گوید شرکت در راهپیمایی روز قدس حرام است و هرکس شرکت کند مجازات می‌شود. اینها نشان دهنده آن است که داعش گروهی صهیونیستی است و سرکرده این گروهک، ابوبکر البغدادی، یکسال تحت آموزش موساد بوده است.

وی با اشاره به فرارسیدن 5 مرداد سالگرد اولین نماز جمعه به امامت ابوذر زمان، مرحوم آیت‌الله طالقانی یاد و خاطره ایشان را گرامی داشت و گفت: نماز جمعه کارآمدی خود را در این 35 سال نشان داده  و از برکات نظام اسلامی است. در 8سال دفاع مقدس، نماز جمعه کانون بسیج مردم و بصیرت‌افزایی بود. لذا نماز جمعه سرمایه است که باید قدر ان را بدانیم و بعضی آنقدر سعی نکنند نماز جمعه را بکوبند.

خاتمی در ادامه با گرامیداشت سالگرد عملیات مرصاد گفت: صدام می‌خواست آنچه در 8 سال نتوانسته بود بدست بیاورد توسط منافقین بدست آورد. سلام بر همه شهدا به ویژه شهدای عملیات مرصاد و ننگ و نفرین ابدی برای منافقین کوردل.

خطیب جمعه تهران با اشاره به تمدید 4 ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت:خوشبختانه دیپلمات‌های محترم ما تمام تلاش خود را انجام دادند. ما برای چندمین بار به استکبار می‌گوییم اگر به فکر باج گرفتن از ملت مسلمان ایران هستید کور خوانده‌اید. آنها با زیاده‌خواهی نمی‌توانند از ملت بزرگ ایران باج بگیرند. نه تیم مذاکره‌کننده ما زیر بار این زورگویی خواهد رفت نه ملت ما اجازه خواهد داد.

وی تأکید کرد:1+5 در حوادث غزه چهره خونخوار خود را نشان داد. اینها زورگو و قلدرند و در پی حق نبوده و نیستند.اما ملت ایران با مقاومت و ایستادگی بر حق مسلمش حقش را خواهد ستاند.

حجت‌الاسلام خاتمی در پایان با تجلیل از طرح حفظ کرامت زن در محیط کار گفت: این طرح براین اساس قرار داده شده است که محرم و نامحرم جدا باشند و اقدامی خداپسندانه و مطابق با قانون است که بخشی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی همین است. به مسئولان شهرداری تهران می‌گویم که تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نگیرند. دیگر مسئولان نیز می‌توانند از این طرح مفید الگو بگیرند.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه با دعوت همگان به تقوا و پرهیز از محرمات گفت:اعمال صالح عناصر اصلی تقوا را فراهم می‌کنند و حضور در اهپیمایی روز قدس یکی از این اعمال صالح است.

وی درباره مبانی قرآنی راهپیمایی روز قدس اظهار کرد: مبنای حمایت از مظلوم از مبانی مهم این راهپیمایی است. حمایت از مظلوم هم ریشه قرآنی، هم ریشه و هم ریشه در کلام معصومین دارد.

حجت‌الاسلام خاتمی اظهار کرد: آیه 75 سوره نساء ریشه قرآنی حمایت از مظلوم است. هیچ تردیدی نباید کرد که امروز مردم مظلوم غزه از مصادیق مستضعفین هستند که سحر و افطارشان گلوله است و این آیه بر نجات مستضعفین تاکید می‌کند.

وی ادامه داد: درباره سیره پیامبر(ص) و معصومین نیز می‌توان به این کلام رسول اکرم(ص) اشاره کرد که فرمودند: «کسی که به داد مظلوم برسد و در مقابل ظلم بایستد فردای قیامت در بهشت همنشین من خواهد بود». همچنین آمده است که به امیرالمومنین علی(ع) گزارشی درباره توهین به یک زن مسلمان و غیرمسلمان رسید و ایشان فرمودند: اگر مسلمانی از این داغ بمیرد جا دارد.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: همچنین در وصیت پایان عمر حضرت علی(ع) آمده است که «خصم ظالم و کمک مظلوم باشید». خصم ظالم بودن همین شعارهای باشکوه «مرگ بر امریکا» و « مرگ بر اسرائیل» امروز است. نفرین بر رژیم صهیونیستی کودک‌کش و ادم‌کش که مصداق خصم با ظالم است.

وی در پایان اظهار کرد: امام سجاد(ع) نیز در دعای 38 صحیفه سجادیه می‌فرمایند: «خدایا عذرخواهی می‌کنم به محضرت که در پیش روی من به مظلومی ستم شود و من کمک نکنم». اینها مبنای حرکت پرخروش امت اسلامی ما در روز جهانی قدس است.

captcha