تاریخچه ساخت‌وساز حرم بی‌بی‌حکیمه(س) از سال 1370 تاکنون
کد خبر: 1433520
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰

تاریخچه ساخت‌وساز حرم بی‌بی‌حکیمه(س) از سال 1370 تاکنون

گروه اجتماعی: مسئول روابط عمومی اداره اوقاف کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگویی به ذکر تاریخچه ساخت‌وساز حرم بی‌بی حکیمه(س) از سال 1370 تاکنون پرداخت.

رامین چرومی، کارشناس روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به تاریخچه ساخت‌وساز حرم بی‌بی حکیمه(س) از سال 1370 تاکنون، گفت: در سال 1370 جهت پاکسازی رودخانه از سنگ و ساماندهی آن، مرحوم حاج شیدای دیلمی به راهنمایی اداره‌کل اوقاف استان و با کمک گرفتن از امکانات شرکت نفت اقدام کردند و از این طریق کار قابل ملاحظه‌ای صورت گرفت و تقریباً رودخانه پاکسازی و آماده ادامه سایر عملیات شد و برای اولین بار جهت کارهای عمرانی در تابستان دیواره‌های حائلی در یک جانب رودخانه برای جلوگیری از فرسایش احداث شد.
وی افزود: در سال 1371 جهت مطالعه و تهیه طرح جامع با مشاوره در تهران از سوی سازمان اوقاف قرارداد منعقد شد که طرح و نقشه حرم کنونی حاصل این قرارداد است، که مجموع زیربنای طرح تهیه شده برای اصل حرم شامل حرم، پل، رواق‌های پائین و بالا، اتاق‌های مسئولان و غیره برابر چهار هزار و پانصد متر مربع است.
مدیر روابط عمومی اوقاف کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در تیرماه 1372 تخریب حرم و تراشیدن کوه به مقدار حدود 5 متر تحت مشاوره و نظارت محمدرضا حیدری از سوی اوقاف استان به پیمانکار واگذار شد و این مورد در اواخر تیرماه با موفقیت به پایان رسید و در همین ماه جهت اجرای سفت‌کاری حرم و گنبدخانه به مساحت حدود هزار و پانصد متر مربع تا لبه رودخانه اواخر مهرماه همان سال به پایان رسید.
چرومی ابراز کرد: در سال 1373 وضعیت آبرسانی آستانه ترمیم شد و با تهیه و نصب دو تانک آب که هر کدام در حدود 24 هزار لیتر گنجایش دارد، مشکل کمبود آب برطرف شد، در همین سال هم‌چنین وضعیت شبکه برق این بقعه اصلاح شد و تقریباً به مسیرها و فضاها برق‌رسانی شد.
وی بیان کرد: در سال 1374 با تلاش مدیریت اداره‌کل اوقاف استان و ریاست اداره شهرستان مسیر اصلی حرم از پارکینگ تا حرم از سوی همیاری شهرداری یاسوج سنگ‌فرش شد و سرویس‌های بهداشتی جدیدی به سرویس‌های قدیمی اضافه شد و آشپزخانه توسعه پیدا کرد.
کارشناس روابط عمومی اداره‌کل اوقاف کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: در سال 1375 ساخت حرم به مساحت سه هزار متر مربع به پیمانکار واگذار شد که اجرای ان دو سال طول کشید هم‌چنین در این سال با راهنمایی و دستور اداره اوقاف گچساران با همت مرحوم حاج شیدا و همکاری و مشاوره محمدرضا حیدری و با کمک گرفتن از امکانات شرکت نفت مسیر سیلی که از سمت شهر در هنگام بارندگی روی حرم روان بود منحرف شد و حرم را از یک خطر جدی نجات داد و این کار بزرگی بود.
چرومی گفت: در سال 1377 تنها جاده آستانه به طول حدود 40 کیلومتر از چهارراه تا محل آستانه از سوی شرکت نفت ترمیم و آسفالت شد. درسال 1378 قرارداد کاشیکاری و نماسازی سنتی، نمای جنوبی با دو سردر به مساحت حدود 300 متر مربع با محمود موسوی‌زاده منعقد و اجرا شد و در همین سال با تلاش اداره اوقاف گچساران فرد خیری ساخت حرم کاکا مبارک را با مساحت حدود 300 متر مربع به عهده گرفته و در همان سال ساخت و هم‌چنین با تلاش اداره اوقاف استان و اوقاف گچساران از سوی سازمان آب خوزستان و امکانات سد کوثر و غیره حرم غار بی‌بی و کنیز تبدیل به یک حرم شد.
مسئول روابط عمومی اوقاف کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در سال 1379 یک اردوگاه بزرگی از سوی اداره آموزش و پرورش استان در مجاور حرم بی‌بی حکیمه(س) احداث شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در همین سال ساختمان مهمان‌سرا به مساحت 900 متر مربع در حد اسکلت بتن اجرا شد و بعد با همان وضعیت به آستانه جهت تکمیل واگذار شد، هم‌چنین در این سال با پیگیری اداره اوقاف گچساران پل روستای بی‌بی معروف به روستای خلیفه‌ها توسط اداره راه گچساران احداث شد.
وی افزود: در سال 1380 با تلاش اوقاف گچساران از سوی سازمان آب گچساران دو منبع آب 300 متر مکعبی برای آستانه بی بی حکیمه و کاکامبارک احداث شد. در سال 1382 سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه کاکا مبارک به مساحت 100 متر مکعب احداث شد، در سال 1384 قرارداد پل صحن بزرگ به مساحت 800 متر مربع با کارفرمای اداره اوقاف گچساران به مناقصه گذاشته شد که شرکت جی فن کهن برنده آن شد و در همان سال کار آن انجام شد.
چرومی عنوان کرد: در سال 1383 با تلاش اوقاف گچساران و همکاری اوقاف استان کار مرمت، تعریض و آسفالت بر روی رودخانه زهره پل بزرگی احداث شد که احداث این پل باعث شد ارتباط زمستانه به‌وجود آید و فاصله حرم تا گچساران حدود 40 کیلومتر کمتر شد. در همین سال هم‌چنین با تلاش اوقاف گچساران و همکاری هلال احمر یک ایستگاه ثابت هلال احمر در مجاور حرم کاکامبارک ساخته شد و در همان سال به بهره‌برداری رسید و در آن کارکنان مربوطه مستقر شده‌اند، که جهت نجات و مداوای زوار مریض یا مصدوم بسیار مؤثر بوده است.
وی عنوان کرد: در سال 1384 از سوی اداره اوقاف شهرستان گچساران از سوی شرکت نفت جاده کاکا مبارک به آستانه بی‌بی که بسیار خطرساز بود و هر ساله در آن تصادفات خونینی رخ می‌داد با احداث یک مسیر دیگر اتوبان شد و این مشکل حل شد. در سال 1386 ساخت سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه سپتیک تانک مربوطه جمعاً به مساحت 900 متر مربع اجرا شد و به بهره‌برداری رسید. در سال 1387 پاسگاه پلیس آستانه در محل اردوگاه ساخته شد و به بهره‌برداری رسید و در همین سال قرارداد سنگ‌کاری بدنه و فرش حرم بی‌بی، ساخت سردر، تکمیل هشتی حرم بی‌بی و ساخت آشپزخانه از سوی اوقاف گچساران با محمدرضا حیدری بسته شد و همان سال اجرا شد.
کارشناس روابط عمومی اوقاف کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال 1387 گنبد بقعه متبرکه حرم کاکامبارک ساخته شد و در همین سال یک دروازه قرآن در مجاور حرم کاکا مبارک، با هدف توسعه حرم کاکامبارک و ساماندهی جلو خان حرم ساخته شد.
وی افزود: در سال 1389 با تلاش و پیگیری ادارهکل اوقاف و اداره اوقاف گچساران از سوی اداره‌کل صنایع دستی و گردشگری استان و اداره وابسته در شهرستان اردوگاه زوار با عظمتی به مساحت حدود 10000 متر مربع در مجاور حرم بی بی احداث شد که دارای تأسیسات زیربنایی برای زوار است. در سال 1391 قرارداد پل بزرگ دوم به مساحت 800 متر مربع از سوی اداره اوقاف گچساران منعقد شد و در همان سال به بهره‌برداری رسید.
چرومی گفت: در زمستان سال 1392 سرویس‌های ظرفشویی در چند محل در مجاور حرم ساخته شدند و مسیر پاکینگ تا حرم بی‌بی با بتن‌ریزی کف‌سازی شد. در سال 1392 با تلاش اداره اوقاف گچساران محوطه کاکامبارک از سوی بنیاد مسکن تبدیل به پارک فضای سبز با مساحت حدود 25 هزار متر مربع جهت اسکان زوار شد که بسیار ارزشمند است. در تیرماه سال 1393 با تلاش و همت اداره اوقاف گچساران سفتکاری و نازک‌کاری مهمان‌سرای بی‌بی آغاز شد.

اجرای برنامه‌های فرهنگی در حرم بی‌بی حکیمه(س)

وی اجرای طرح نشاط معنوی در ایام تابستان، اجرای طرح بصیرت عاشورایی وی‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژه ماه محرم و صفر، برگزاری طرح نوروزی آرامش بهاری در ایام نوروز، برگزاری طرح یاس نبوی ویژه شهادت فاطمه زهرا(س)، برنامه‌های دهه کرامت و ولایت، اجرای طرح خیمه‌های معرفت با حضور روحانیان اعزامی از قم ویژه ایام نوروز و همکاری با کاروان‌های پیاده روی عازم به حرم مطهر از شهرستان‌های مختلف را از جمله برنامه‌های فرهنگی اجرایی در حرم مطهر بی‌بی حکیمه(س) اعلام کرد.
کارشناس روابط عمومی اوقاف کهگیلویه و بویراحمد همکاری فعال با نشریات استانی و محلی جهت معرفی حرم مطهر، همکاری فعال با پایگاه‌های اینترنتی استانی و محلی جهت معرفی حرم مطهر، راه‌اندازی مرکز فرهنگی و قرآنی حرم مطهر،‌ راه‌اندازی دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی، چاپ ویژه‌نامه به مناسبت‌های مختلف در طول سال، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی ـ مذهبی در حرم مطهر به مناسبت‌های مختلف و راه‌اندازی و فعال‌سازی پایگاه‌های اینترنتی حرم مطهر به نشانی الکترونیکی www.bibihakimeh.org را از دیگر برنامه‌های فرهنگی اجرایی در این حرم مطهر عنوان کرد.
یادآور می‌شود، مرقد و زیارتگاه امامزاده بی‌بی حکیمه خاتون(س) دختر بلافصل امام هفتم موسی‌بن‌کاظم(ع) در 81 کیلومتری و جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی‌بی حکیمه از توابع و روستاهای این شهرستان، حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران(دوگنبدان) در میان تنگه‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

captcha