علم نافع در اسلام، تمام علوم خدمتگزار به بشریت را شامل‌ می‌شود
کد خبر: 1435292
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
علی‌اکبر ناطق‌ نوری:

علم نافع در اسلام، تمام علوم خدمتگزار به بشریت را شامل‌ می‌شود

گروه دانشگاه: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در همایش دانشجویان ایرانی خارج از کشور، علم نافع از دیدگاه اسلام را شامل تمامی علوم دانست که بشریت خدمت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌االمللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز، یکشنبه 12 مردادماه، در هشتمین همایش دانشجویان ایرانی خارج از کشور حضور یافت و در خصوص جایگاه علم آموزی از دیدگاه دین اسلام سخنرانی کرد.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) اظهار کرد: حکمت، گمشده هر مؤمن است و در روایات اسلامی آمده است که هر جا که حکمت وجود داشته باشد، مؤمن به داناشدن آن سزاوارتر است و امام سجاد(ع) می‌فرمایند که اگر مردم منافع علم‌آموزی را می‌دانستند به هر قیمتی بود آن‌را به دست می‌آوردند.
وی ادامه داد: دین اسلام از اینکه جامعه هوشیار شود، هراسی ندارد زیرا تعالیم اسلام براساس عقل و فطرت بشری است و هر چه که فهم جامعه بالاتر رود حقانیت تعالیم اسلام بیشتر روشن می‌شود.
حجت‌الاسلام ناطق نوری بیان کرد: سؤال اصلی این است که این علومی که اسلام به فراگیری آنها تشویق می‌کند چه علومی هستند؟ بعضی‌ها که دید محدودتری دارند می‌گویند این علوم مربوط به شناخت حلال و حرام یعنی علم فقه است اما باید توجه داشت این تعابیری که در احادیث آمده است بر این دلالت ندارد که این علوم علم فقه باشند زیرا علم فقه نزد کفار و مشرکین نیست.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: به گفته شهید مطهری هر علمی که به سود جامعه باشد در دایر همین علوم می‌گنجد که در صدر آنها حکمت است. در قرآن آیات مختلفی درباره آفرینش آسمانها و زمین وجود دارد که از آنها به آیات الهی تعبیر شده‌اند.
رئیس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری ابراز کرد: اگر ما بخواهیم در این آیات الهی که نشانه قدرت و عظمت پروردگار است، تفکر کنیم لازم است که به این علوم آشنا باشیم و از این جهت نیز تمام علوم بشری که به مردم خدمت می‌کند در دایره علوم مورد تأیید اسلام قرار می‌گیرند.
حجت‌الاسلام ناطق نوری خاطرنشان کرد: اهمیت علم‌آموزی به حدی که امام صادق(ع) در دوران حیات خود چهارهزار شاگرد در رشته‌های مختلف داشتند و هر یک از این شاگردان را در یک رشته به‌خصوص مانند فقه، کلام، حکمت، شیمی و غیره تربیت کردند و هر یک از این شاگردان مانند جابربن حیان تحولات عظیمی را در علوم پدید آوردند.
وی در پایان خطاب به دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: در احادیث آمده است که حُب و علاقه به وطن از نشانه‌های ایمان است و پیامبر اکرم(ص) در زمان هجرت اجباری از مکه، دلگیر شده بودند و خداوند در آیه‌ای به او گفت که مجدداً خداوند تو را به این سرزمین باز می‌گرداند.

captcha