اصلاح موانع ساختاری در مسیر توسعه نظام از ویژگی‌های پیوست فرهنگی است
کد خبر: 1440861
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰

اصلاح موانع ساختاری در مسیر توسعه نظام از ویژگی‌های پیوست فرهنگی است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان نقش اصلاحی در موانع ساختاری و فرهنگی موجود در مسیر پیشرفت و توسعه ایران اسلامی را از ویژگی‌های پیوست فرهنگی است.

علیرضا مزروعی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، فرهنگ را زیرساخت پیشرفت هر جامعه‌ای دانست و اظهار کرد: پیشرفت در تمامی عرصه‌های سیاسی و اجتماعی پیوند ناگسستنی متقابل و استواری با مقوله فرهنگ دارد، یعنی در حقیقت کلیه حوزه‌های وسیع غیر فرهنگی در فرآیند تغییر و تحول تا پیشرفت تحت تأثیر عوامل فرهنگی هستند.

وی تصریح کرد: هرچند فرآیندهای فرهنگی نیز در سایر فرآیندهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تأثیر می‌گذارند و میان این فرآیندها نوعی تاثیر و تاثر متقابل وجود دارد، اما نظام فرهنگی را نمی‌توان با نظام‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مقایسه کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان گفت: فرهنگ تمامی زوایای زندگی آدم را می‌پوشاند و سایر قلمروهای حیات آدمی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مزروعی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذرماه سال 1386 ضرورت تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های گوناگون کشور را مورد تاکید قرار دادند و فرمودند «در طرح‌های گوناگون که در کشور تنظیم می‌شود، طرح‌های پولی و مالی و عمرانی، حتما یک پیوست فرهنگی وجود داشته باشد»؛ متعاقب این رهنمود شورای عالی انقلاب «لزوم پیش‌بینی پیوست فرهنگی طرح‌های اقتصادی و عمرانی» را تصویب کرد.

لزوم تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم

وی ادامه داد: در نخستین بند سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 19 دی‌ماه 89 ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز در ماده 10 این قانون، تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم و جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تاکید و تصویب قرار گرفته است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه پیوست فرهنگی از دو سو قابل توجه است، گفت: نقش سازنده در تسریع اهداف نظام جمهوری اسلامی و نقش اصلاحی در موانع ساختاری و فرهنگی موجود در مسیر پیشرفت و توسعه ایران اسلامی از ویژگی‌های پیوست فرهنگی است.

مزروعی خاطرنشان کرد: پیوست فرهنگی با هدف حفظ تقویت و گسترش ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی و پیش‌بینی، پیشگیری از رخنه‌های فرهنگی دشمنان و بازدارندگی از آسیب‌ها و اصلاح پیامدهای مخرب رخنه فرهنگی دشمن تصویب شده است.

captcha