توسل؛ راهی برای تقرب به درگاه الهی یا شبهه‌ای برای تخریب مذهب شیعه
کد خبر: 1442899
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳

توسل؛ راهی برای تقرب به درگاه الهی یا شبهه‌ای برای تخریب مذهب شیعه

گروه اندیشه: شبکه‌های گسترده تبلیغاتی اقدام به شبهه‌افکنی‌های متعددی در مقابله با توسل می‌کنند. اما آیا به‌راستی واسطه قرار دادن بین خود و خدا آن‌گونه که وهابیت می‌گویند، نوعی شرک است؟ چرا باید بین خود و خدا واسطه قرار دهیم؟

حجت‌الاسلام وحدت مشهوری نظری، مدیرکل اوقاف استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، گفت: برای ما شیعیان شنیدن واژه توسل کلمه‌ای بسیار آشنا است و کمتر کسی را می‌توان شناخت که در سختی‌های زندگی دست به دامان معصومین(ع) نشده باشد تا به برکت وجود مقدس این مقربان درگاه الهی از خداوند رفع مشکلش را نخواهد. روایات متعددی درباره توسل مطرح شده که برخی از آنان به حد تواتر رسیده است و تواتر به این معنا است که آنقدر روشن و بدیع است که خدشه‌ای نمی‌توان بر آن وارد کرد.
وی بیان کرد: در روایات تاریخ فراوانی نیز از توسل صحابه به آب وضوی رسول الله(ص) در زمان حیات ایشان، به قبر حضرت محمد(ص) و همچنین به عباس عموی ایشان در کتب معتبر تاریخی شیعه و سنی مطرح شده است؛ بنابرین توسل را نمی‌توان نوعی بدعت یعنی نوآوری در دین دانست.
مدیرکل اوقاف استان اردبیل اظهار کرد: به‌عنوان مثال در تاریخ آمده بعد از فوت رسول‌الله(ص) خشکسالی شده بود، مردم به خانه همسر پیامبر(ص)، عایشه رفتند تا از او بخواهند برای نزول باران دعا کند، عایشه گفت: به قبر پیامبر(ص) متوسل شوید و از پیامبر(ص) بخواهید برای شما طلب باران کند، روزنه‌ای(پنجره‌ای) را از سقفی که برای پیامبر(ص) ساخته‌اید به‌سوی آسمان باز کنید تا آسمان با دیدن قبر رسول‌الله(ص) ابرهای رحمت الهی را جذب و باران نازل کند، مردم این کار را کردند و باران هم بارید.
مشهوری نظری ادامه داد: از طرف دیگر توسل را آن‌گونه که وهابیت می‌گویند نمی‌توان نوعی شرک دانست؛ چرا که اگر مستقیم از اولیای الهی حاجتی را بخواهیم شرک است اما ما هیچ‌گاه از ائمه(ع) مستقیم چیزی را طلب نمی‌کنیم بلکه آن بزرگواران را واسطه قرار می‌دهیم که از خداوند برای ما چیزی بخواهند.
وی یادآور شد: دعا هنگام سحر، شب‌های جمعه و در مسجد به استجابت نزدیک است و شایسته است که در هنگام دعا دل را از امید به غیر خالی کنیم و راضی باشیم به آنچه خداوند برای ما رقم زده است.

captcha