جشنواره دیدار برگزیدگان خود را شناخت
کد خبر: 1445049
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰

جشنواره دیدار برگزیدگان خود را شناخت

گروه جامعه: اولین جشنواره فرهنگی هنری دیدار با تجلیل از برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری دیدار با محوریت موضوع حج، عمره و زیارت عتبات عالیات، امروز یک‌شنبه نهم شهریور ماه در تالار ابوریحان دانشگاه تهران با حضور حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحمید مرتضوی‌منش مدیر بخش چند رسانه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام سید جواد مظلومی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه این جشنواره با مشارکت معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شده است، گفت: شناسایی و معرفی آثار فرهنگی هنری با موضوع حج، عمره و عتبات عالیات، جمع‌آوری ایده‌های خلاقانه، استفاده از آثار منتخب در برنامه‌های فرهنگی بعثه در ایران، عراق و عربستان و ... از اهداف این جشنواره بود.
حجت‌الاسلام مظلومی از ارسال هشت هزارو 300 اثر به دبیرخانه این جشنواره و داوری اثار در سه بخش خبر داد.

موزه حج در آینده به شهر آفتاب کنار مرقد امام راحل منتقل می‌شود
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به تولید آثار هنری فاخر در حوزه حج و زیارت اعلام کرد: موزه حج در آینده به شهر آفتاب کنار مرقد امام راحل منتقل می‌شود.
وی از دریافت آثار خوب در حوزه شعر و سفرنامه‌ها طی فراخوان جشنواره دیدار خبر داد و گفت: در حوزه سفرنامه نویسی حج کارهای جدی صورت گرفت اما ما بعد از سفره نامه خسی در میقات هنوز یک سفرنامه جدید فاخر نداریم که بتواند با آن همترازی کرده و در اختیار عموم قرار گیرد.
رونمایی از نرم‌افزارهای مبین و لبیک 1 از دیگر بخش‌های این مراسم بود که قبل از رونمایی حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی‌منش، مدیر بخش چند رسانه‌ای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی طی سخنانی به تشریح ویژگی‌های نرم افزار لبیک 1 پرداخت.
وی با اشاره به اینکه این نرم افزار با مشارکت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده است، گفت: کاربری آسان با توجه به اینکه عموم مردم مخاطب این نرم‌افزار هستند استفاده از محیط تلفیقی از سبک اسلامی ایرانی و سبک مترو استفاده از برنامه‌ریزی در محیط توسعه (QT) که قابلیت زیادی به برنامه نویس می‌دهد امکان انتقال به وب و گوشی‌های همراه نیاز محور بودن، برطرف کردن تمام نیازهای زائران، محققان و روحانیان حج، سه زبانه بودن و طراحی در هشت موضوع از ویژگی‌های این نرم‌افزار است.
رونمایی از نرم‌افزارهای مبین، لبیک 1 و کتاب «آستانه خورشید»
رونمایی از جدید‌ترین آثار فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری شامل دو نرم‌افزار لبیک 1 و معین و نیز رونمایی از کتاب مجموعه عکس «آستانه خورشید» که توسط کمال‌الدین شاهرخ و شهید سید ابراهیم اصغرزاده از مناطق زیارتی عتبات عالیات عکاسی شده بود از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
در ادامه ویژگی‌های نرم‌افزار معین توسط حجت‌الاسلام نصری تشریح و سپس امید زمانی خواننده کشورمان به ارجرای چند قطعه پرداخت و با اشاره به اینکه از سوی بعثه مقام معظم رهبری سفارش کار ویژه‌ای برای حجاج را دریافت کرده است، اعلام کرد: قطعه «یا رب» تهیه شده و به زودی در موسم حج از رسانه‌های جمعی پخش خواهد شد.
اعتراض یک عکاس: عکس‌های سالن علامه امینی دانشگاه تهران را عوض کنید
در ادامه محمود عبدالحسینی یکی از عکاسان نامی کشورمان و مسئول داوری بخش عکس جشنواره دیدار به قرائت بیانیه هیئت داوران این جشنواره پرداخت. وی قبل از قرائت بیانیه با اشاره به اینکه عکسی که از امام راحل در سالن علامه امینی دانشگاه تهران نصب شده است به دلیل تابش مداوم پروژکتورها رنگ باخته و عکس متعلق به مقام معظم رهبری نیز مربوط به سال 68 است، اعلام کرد حاضر است هزینه تغییر این عکس‌ها را تقبل کند.
در ادامه مراسم، سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به سخنرانی پرداخت و با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها مسئول انجام امور داخلی خود هستند، از پیشنهاد عبدالحسینی تقدیر و استقبال کرد و گفت: علاقه‌مند هستیم یکی از عکس‌هایی که خود عبدالحسینی تهیه کرده است را مورد استفاده قرار دهیم.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه اعتقاد داریم این وظیفه ما است که زمینه زیارت امام رضا(ع) را به صورت کاروان‌های دانشجویی فراهم کنیم و آن به این معنی است که سالیانه یک میلیون دانشجو به زیارت امام رضا(ع) بروند، گفت: یک میلیون زیارت دانشجویی یعنی تحولی بزرگ در حوزه دانشجویی که نیاز به فراهم کردن مراکز اقامتی بین‌راهی و اسکان در مشهد و نیز کارهای فرهنگی دارد، اما باید انجام شود و ما شاهد کاروان‌های دانشجویی به سمت مشهد باشیم.
اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و هدیه نقدی به برگزیدگان جشنواره پایان بخش این مراسم بود و در ادامه حاضران از نمایشگاهی که جنب سالن علامه امینی از اثار برگزیده جشنواره دیدار برگزار شده بود بازدید کردند.

گزارش تصویری مراسم اختتامیه را اینجا ببینید!

captcha