بازتولید علوم انسانی بومی و اسلامی معطوف به حوزه تئوریک سبک زندگی باشد
کد خبر: 1447947
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵

بازتولید علوم انسانی بومی و اسلامی معطوف به حوزه تئوریک سبک زندگی باشد

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان گفت: نقش محافل دانشگاهی در تحلیل جامعه‌شناختی و روان‌شناختی جهت بازتولید علوم انسانی بومی و اسلامی می‌بایست معطوف به حوزه تئوریک سبک زندگی باشد.

علیرضا مزروعی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه سبک زندگی یکی از مسائل فرهنگی اسلامی ایرانی است، اظهار کرد: سبک زندگی یکی از مراحل بنیادین مهندسی اجتماعی و تمدن‌سازی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: این مهم از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است تا جایی که ایشان ساخت تمدن نوین اسلامی را مستلزم سبک زندگی اسلامی دانسته‌اند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به نقش محافل دانشگاهی در زمینه تحقق این موضوع مهم، گفت: بی‌تردید نقش محافل دانشگاهی در تحلیل جامعه‌شناختی و روان‌شناختی جهت تولید علم و بازتولید علوم انسانی بومی و اسلامی می‌بایست معطوف به حوزه تئوریک سبک زندگی باشد.

مزروعی با بیان اینکه اکنون ما با یک فقر جدی ادبیات تولیدی بومی و نه ترجمه‌ای در این حوزه مواجهیم، ادامه داد: ضروری است در حوزه‌های متعدد علمی و از منظر علوم قرآنی و تاریخ اسلام و علوم اسلامی و اجتماعی جزو موضوعات اصلی مطالعات و تحقیقات این علوم از جمله جامعه شناسی، مطالعات اجتماعی، مطالعات زنان، خانواده، روانشناسی، اقتصاد خانواده و... قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اندیشمندان و فرهیختگان معتقد به مبانی اسلامی و انقلاب اسلامی که دغدغه کنش در حوزه تولید علم و تولید علوم انسانی بومی دارند حوزه سبک زندگی را به مثابه یکی از حوزه‌های تولید علم قرار دهند و به مصادیق سبک زندگی اسلامی و ایرانی به عنوان مثال نسبت سبک زندگی اسلامی ایرانی با الگوی خانواده متعالی، معماری و شهرسازی، آداب دینی و مناسک مذهبی - عبادی، رفتار فردی و اجتماعی، الگوی مصرف و... تعمیق کنند.

captcha