نگرانی‌های محتوایی در برگزاری مراسم ماه محرم وجود دارد
کد خبر: 1458423
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
استاندار قزوین:

نگرانی‌های محتوایی در برگزاری مراسم ماه محرم وجود دارد

گروه اجتماعی: نگرانی‌های شکلی و محتوایی در برگزاری مراسم ماه محرم وجود دارد، اصلاح رفتارهای اجتماعی و فرهنگی مردم در دهه محرم مورد توجه مدیران شهری و نهادهای اجرایی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، مرتضی روزبه، استاندار قزوین در نشست شورای فرهنگ عمومی که صبح امروز، 16 مهر در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مباحث و موضوعات شورای فرهنگ عمومی از مهم‌ترین مباحثی است که در همه سطوح  جامعه با آن‌ها مواجه هستیم و برای بررسی و پیگیری این مسائل باید دبیرخانه فعال وجود داشته باشد.

وی افزود: در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی باید اهل نظر و فرهیختگان حضور داشته باشند تا درباره موضوعات، پس از بررسی دقیق در صحن شورا تصمیم‌گیری لازم اتخاذ شود.

استاندار قزوین با بیان اینکه فقدان دبیرخانه فعال از اشکالات اساسی عموم جلسات است و از این نقیصه در استان رنج می‌بریم، عنوان کرد: با کثرت جلسات و حجم مصوبات بالا روبرو هستیم اما متأسفانه خروجی جلسات کم است.

وی گفت: جلسات و نشست‌های استان آسیب‌شناسی شده و در پی اصلاح امور هستیم که  البته کار سختی است و به راحتی انجام‌پذیر نیست چون از جنس تغییر عادت و رفتار نهادینه شده است که زمان‌بر است.

استاندار با بیان اینکه همه در حوزه فرهنگ دل پردردی داریم، ادامه داد:  کار فرهنگی از جنس کار زودبازده نیست بلکه صبر و حوصله می‌خواهد، در حوزه مسائل فرهنگی با برگزاری جلسات مشترک با  تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، حوزه‌های علمیه، شهرداری‌ها، ائمه جمعه، مدیران آموزش و پرورش و هیئت‌های مذهبی دغدغه‌های مدیریت ارشد استان مطرح شده اما حرف اساسی این است که ما فاقد جامع‌نگری در حوزه دین هستیم و همین امر باعث شده تا  بخشی از امورات را تعطیل کنیم.

روزبه با اشاره به فرارسیدن ایام محرم و عزاداری‌های مردم تأکید کرد: ماه محرم زمینه‌ای را در  اختیار نهاد دین قرار می‌دهد که باید از آن استفاده کنیم و نباید آن را از دست داد، از این ظرفیت جهت اصلاح رفتارها استفاده شود.

وی عنوان کرد: در برگزاری مراسم ماه محرم نگرانی‌های شکلی و محتوایی وجود دارد که اصلاح این آسیب‌ها نیازمند رعایت الزامات قانونی و انجام کارهای فرهنگی، آموزشی و برگزاری دوره‌های توجیهی برای متولیان و گردانندگان مراسم و هیئت‌های مذهبی است.

مقام عالی دولت در استان قزوین یادآور شد: متأسفانه در ایام محرم شاهد ریخت و پاش‌های فراوان و ظروف یکبار مصرف در سطح شهر، ایجاد زحمت برای کارکنان خدوم شهرداری، روشن کردن آتش کنار درختان، بالا رفتن از درخت‌ها، آسیب رساندن به تلفن‌های همگانی، نوع موسیقی دسته‌های عزاداری، سبک مداحی‌ها و پخش صدای بلندگوها و برخی رفتارهای نابهنجار هستیم که اصلاح این رفتارها باید در دستور کار مدیران شهری و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: شهرداری می‌تواند یک سلسله جلسات را در مساجد و محافل مختلف در قالب‌های مختلف برگزار کند و ضمن تعامل و ارتباط با هیئت‌های مذهبی و با تولید فکر و ایده به سمت اصلاح برخی رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایام ماه محرم و صفر حرکت کند.

استاندار قزوین در پایان بر فعال شدن ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی توسط سازمان تبلیغات اسلامی و استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت صدا و سیما در زمینه اصلاح برخی از رفتارهای اجتماعی و فرهنگی تأکید کرد.

یادآور می‌شود، در ابتدای این نشست گزارشی از اقدامات  و برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی توسط موسی احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه شد و در ادامه اعضا به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه فعال‌سازی و برنامه ها و اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی پرداختند.

captcha