هزینه درمان مصدومان ترافیکی عزاداری‌ها رایگان است
کد خبر: 1465510
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
خالدی:

هزینه درمان مصدومان ترافیکی عزاداری‌ها رایگان است

گروه سلامت: سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به حوادث ترافیکی ایام محرم همچون برخورد موتورسوار و خودروها با عزاداران، گفت: براین اساس در خصوص حوادث ترافیکی تمامی هرینه‌های مصدومان رایگان است و هیچ هزینه‌ای در مراکز درمانی بابت حوادث ترافیکی عزاداران از مصدومان دریافت نمی‌شود.

مجتبی خالدی، سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه مجموعه اورژانس و وزارت بهداشت در ایام محرم خدمات خود را برای مراسمات عزاداری بر سه حوزه پیشگیری، ارائه خدمات و فوریت‌های پزشکی و درمان متمرکز کرده است، گفت: با توجه به حضور مراکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور، روسای هیئت‌ها و تکایا می‌توانند با مراجعه به مراکز یاد شده اقدام به دریافت توصیه‌های لازم در خصوص اقدامات بهداشتی به ویژه در حوزه نگهداری و طبخ غذا و همچنین رعایت نکات بهداشتی در توزیع و سرو غذا کنند. چون هر کدام از این حلقه‌ها، زنجیره‌ها و نکات بهداشتی اگر رعایت نشود ممکن است با حجم زیادی از مصدومان و بیماران گوارشی روبه‌رو شویم.
خالدی ادامه داد: با توجه به اینکه در هیئت‌ها و مراسمات مذهبی شاهد توزیع آب‌های آشامیدنی هستیم طبیعتا باید نکات بهداشتی را در مورد ظروف و تانکرهای نگهداری آب‌های آشامیدنی رعایت کنند. یکی از نکات دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد در مورد سرویس‌های بهداشتی است. با توجه به اینکه در این گونه مراسمات تماس‌‌های نزدیک بسیار زیاد است و افراد به صورت مداوم در حال تردد هستند مسلما عدم رعایت نکات بهداشتی می‌تواند آلودگی‌ها را جابجا کند.
وی به ارائه برخی نکات ایمنی اشاره کرد و گفت: در محل‌هایی که کاهش دمای آن‌‌ها محسوس است و عموما مسائل مرتبط به استفاده از وسایل گرمایشی مدنظر است خواهش ما این است که اولا در خصوص استفاده از این وسایل و تعداد وسایل مناسب و متناسب با جمعیت موجود در مراسم کارشناسی لازم صورت بگیرد که بهترین کارشناسان این زمینه نیز کارشناسان سازمان آتش‌نشانی هستند تا بتوانند به خوبی وضعیت سیستم‌های گرمایشی را بررسی کنند چرا که گازی هم منواکسیدکربن بدون دود، رنگ و بو است و فردی متوجه آن نمی‌شود و احتمال مسمومیت با آن زیاد است.
سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور به حوزه ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی اشاره کرد و افزود: طبیعتا با توجه به تردد هیئت‌ها در خیابان‌ها شاهد برخی حوادث ترافیکی همچون برخورد موتورسوار و خودروها با عابران و عزاداران هستیم. براین اساس در خصوص حوادث ترافیکی تمامی هرینه‌های مصدومان رایگان است و هیچ هزینه‌ای در مراکز درمانی بابت حوادث ترافیکی عزاداران از مصدومان دریافت نمی‌شود.
خالدی خاطرنشان کرد: اگر عزاداری دچار ناراحتی قلبی، تنفسی و موارد این چنینی شد بلافاصله با اورژانس 115 تماس گرفته و با توجه با هماهنگی‌های که با مخابرات داشته‌ایم، تماس اشخاص به اولین مرکز ارتباطات اورژانس پیش بیمارستانی متصل خواهد شد و با توجه به کارشناسی‌‌های به عمل آمده، اولین پایگاه اورژانس به منطقه اعزام خواهد شد.
وی باز نگه داشتن مسیر را یکی از اولویت‌های اورژانس پیش بیمارستانی برای ارائه خدمات سریع‌تر دانست و افزود: مسیر تکایا در این مقطع زمانی به شکلی باشد که آمبولانس‌ها نیز بتوانند خدمات جاری خود را انجام بدهند تا دچار مشکل نشوند و عزاداران به محض شنیدن آژیر آمبولانس حتما راه را باز کنند و حتی اجازه دهند خودروهای که مقابل آمبولانس هستند سریع‌تر تردد کنند تا آمبولانس بتواند سریع‌تر به محل حادثه برسد.
خالدی اضافه کرد: با توجه به اینکه در طرح تحول نظام سلامت تمامی بیمارستان‌های خود را مجهز به متخصص معین کرده‌ایم بنابراین مشکلی که در سالیان قبل در خصوص عدم رسیدگی به بیماران و مصدومان عزاداری که دچار سانحه می‌شدند را امسال خوشبختانه نداریم و دستورالعملی به مراکز ارسال شده تا ارائه خدمات درمانی در اسرع وقت به مراجعه کنندگان صورت بگیرد.
سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در پایان گفت: مراکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت نیز به صورت شبانه روزی آمادگی پاسخ به مواردی که مصدومان بیشتر از تعداد معمول باشند را دارا هستند.

captcha